Orcabot v0.43

Is je keuze van 3D-printer gemaakt en aangekocht, maar je hebt nadien nog een vraag? Heb je een probleem met een 3D print, en zoek je hulp? Dan is dit z'n plek.
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 4 months en 1 week old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 205
Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Netherlands

Orcabot v0.43

#1

Bericht door PrintEngineer »

Het is alweer bijna 2 jaar geleden dat ik van Marktplaats een Orcabot v0.43 printer kocht. Een opknapper die ik meteen naar 32 bit machine wil transformeren. Maar technisch heb ik wat wilde plannen. Voor de fysieke microswitch eindschakelaars zou ik graag iets met optische varianten willen gaan uitproberen. Alleen ben ik te lang niet met deze hobby bezig geweest om te weten of je optische sensoren in Marlin kunt gebruiken? Zijn er hier dus forum leden die al eens met optische sensoren hebben gewerkt en weten of het kan i.c.m. Marlin?
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 479
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#2

Bericht door Rob52 »

Je kunt de optisch variant gewoon gebruiken. Ze werken wel iets anders omdat ze een voeding hebben en een signaal uitgang. Maar die signaal uitgang is hetgeen Marlin gebruikt. De voeding is alleen maar een hardware matige extra aansluiting. Zie hier voor meer info.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 205
Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Netherlands

#3

Bericht door PrintEngineer »

Mooi dan ga ik op zoek naar de juiste bouwvorm voor de Orcabot. Verder wil ik ook nog op zoek naar een optische bedlevel sensor i.p.v. een BLTouch. Of ik iets geschikts ga vinden weet ik niet maar we gaan het zien
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 479
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#4

Bericht door Rob52 »

Er is genoeg info te vinden over optische bedlevel sensoren. Het is vrij nieuw, maar Google geeft heel wat info.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 205
Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Netherlands

#5

Bericht door PrintEngineer »

Na wat rondspeuren en het lezen van ervaringen blijkt dat een optische bedleveling i.c.m. een glasplaat regelmatig niet goed werkt. Dus ga ik voor een andere optie - een capacitieve proximity sensor. Alleen moet ik er nog wel eentje gaan vinden met een compacte en lichtgewicht bouwvorm. Tijdens mijn speurtocht zag ik toevallig deze nieuw ontwikkelde align-G sensor voorbij komen, maar hij blijkt nog niet in productie te zijn. https://www.fabbaloo.com/2017/12/do-you ... instrument. Naar verwachting start de productie begin 2024 en dan wil ik hem zeker gaan uitproberen. Want zo compact en heel dicht naast de nozzel bied leuke perspectieven
Gebruikersavatar
Puffeltje
Berichten: 96
Lid geworden op: 28/09/22, 13:30
Locatie: Beverwijk
Netherlands

#6

Bericht door Puffeltje »

coming soon..... Dat werd ook al gemeld in het bericht uit je linkje van 19 december 2017. Ik zou daar geen vertrouwen in hebben.
Ender 5 Plus - SKR 1.4 Turbo - DFR0550 display - Klipper (Bezig met ombouw naar Mercury One.1)
Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 205
Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Netherlands

#7

Bericht door PrintEngineer »

Heb de club een email gestuurd met de concrete vraag of de sensor daadwerkelijk begin 2024 in productie gaat? En daar heb ik ook al een antwoord op ontvangen wat verteld dat ze in onderhandeling zijn met investeerders. De club heeft dus zelf geen geld om een productie op te starten en zoeken daarom naar iemand die het financiële risico wil dragen. En dan weet ik denk nu het antwoord al. Als de align-G sensor alleen toepasbaar is voor 3D printers gaat hij nooit in massa productie en is het wachten tot we een ons wegen. Mijn zoektocht gaat dus gewoon verder
Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 205
Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Netherlands

#8

Bericht door PrintEngineer »

Na wat speurwerk kwam ik uit bij een serie proximity sensoren van Panasonic. Qua technische specificaties voldoen ze voor mijn project en ook de prijs is goed te noemen.

https://www.distrelec.nl/nl/inductieve- ... lsrc=aw.ds

De enige uitdaging wordt het werkend krijgen van deze 3-draads sensor. Het uitgangsvermogen is mede afhankelijk van de voedingspanning en er mag in veel gevallen een stroom van maximaal 100 mA gaan lopen. Om dat op te lossen zal er iets als een spanningdeler en/of stroombegrenzing tussen moeten. De eerste uitdaging is daarmee geboren en daarom kies ik niet voor standaard oplossingen zoals de BLTouch
Bijlagen
panasonic-gx-h12a-p.jpg
Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 205
Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Netherlands

#9

Bericht door PrintEngineer »

Gisteren heb ik dan eindelijk de Orcabot op de werkbank gezet die ik eerst volledig ga demonteren. Een deel van de originele kunststof onderdelen (ook geprint) is aan vervanging toe en dan moet er hoe dan ook veel uit elkaar. Feitelijk wordt de printer dus vanaf scratch weer opgebouwd. Een complete bouwhandleiding had ik al een hele tijd liggen en zo moeilijk is het ook allemaal niet. Als nieuwe besturing heb ik gekozen voor een BTT SKR E3 mini. Gezien de reviews een zeer solide en betrouwbaar mainboard. De firmware word Marlin v2.*. Tegen de tijd dat ik aan het bouwen van de firmware toe ben zien we wel wat dan de actuele versie is. Vooralsnog is er veel mechanisch werkt te doen waar ik heel veel zin in heb om eraan te beginnen. Hopelijk lukt het al tijdens de kerstvakantie om wat stappen te maken
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 72
Lid geworden op: 26/03/23, 08:21
Locatie: Hoogeveen
Netherlands

#10

Bericht door Frits »

Ik wens je veel succes bij je renovatie. Ik houd het voorlopig nog op het renoveren van mijn 'nieuwe' woning.
Mijn printers hebben een sabbatical jaar gekregen. Ik zie ze elke dag staan, dus het is niet 'uit het oog, uit het hart'.
Komt goed.
3 Printers: Artillery S1, Artillery Genius en een JGmaker duo printer
Software: ik ontwerp met Design Spark Mechanical 6.0.3 en Cura 5.6.0
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten