Pagina 1 van 1

EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 04/11/23, 15:31
door PrintEngineer
Op dit moment onderzoek ik een communicatie probleem bij een EasyThreed E3D Nano met ET-4000 V2 main board. De USB poort lijkt technisch functioneel omdat Windows de USB chip herkend. Op het main board knippert ook een controle LED als ik probeer verbinding te maken. Met zowel Cura 5.5 als Pronterface krijg ik software matig de verbinding niet tot stand. Dus had ik het vermoeden dat de juiste USB driver ontbreekt. Dus heb ik die bij EasyThreed van de website gehaald maar laat zich niet installeren onder Windows 10 en 11. Heeft iemand hier misschien ervaring mee?

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 04/11/23, 16:46
door Rob52
Geen ervaring mee. Maar kijk even of er niet een ander programma gelijktijdig open staat dat de usb-poort probeert te claimen. Daar heb ik dus wel regelmatig ervaring mee gehad. O.a. Cura kan dit veroorzaken. Soms is opnieuw opstarten van de pc nodig om de boel te resetten. Probeer (als je de mogelijkheid hebt) eens een andere computer en kijk wat er dan gebeurt.

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 04/11/23, 22:20
door Ch3vr0n
Zit die driver niet standaard meegeleverd op het microsd kaartje of usb stick die bij de printer kwam? Misschien heeft @henryschippers2023 em. Die heeft namelijk ook zo'n nano ding.

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 04/11/23, 22:37
door PrintEngineer
Aansluiten op een andere laptop geeft hetzelfde resultaat. De USB chip wordt herkend maar verder babbelt het niet met elkaar. Langzaam krijg ik het vermoeden dat het hier gaat om een machientje waar een verkeerde firmware in is geschoten of waarbij het is misgegaan. Dus nu zou ik de originele firmware ergens vandaan moeten zien te halen en dan kijken of het via de SD kaart lukt om die erin te schieten. Heeft iemand hier toevallig de firmware of weet waar die op het web te vinden is?

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 05/11/23, 23:08
door PrintEngineer
Vandaag heb ik geprobeerd om de originele firmware ergens op het web te vinden, maar zonder succes. Wel vond ik iets op Github voor de EasyThreed X1, alleen is dat een andere machine met een andere geometrie. Een nieuw bordje bestellen lijkt dus bijna de enige optie om het probleem op te lossen. Op zich niet zo erg als je die voor rond de € 40 hebt, maar dat vind ik normaalgesproken de makkelijkste weg. En toch ga ik nu wel een nieuw bordje bestellen zodat de nano weer gebruikt kan worden. Weggooien is ook zonde

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 06/11/23, 09:05
door henryschippers2023
Ch3vr0n schreef: 04/11/23, 22:20 Zit die driver niet standaard meegeleverd op het microsd kaartje of usb stick die bij de printer kwam? Misschien heeft @henryschippers2023 em. Die heeft namelijk ook zo'n nano ding.
Hep inmiddels een anet a6, maar de driver zou gewoon moeten installeren, (wel eerst even het .zip bestand uitpakken)

Toegevoegd in 2 minuten 1 seconde:
Hij werkt voorzover ik weet allen met repetier server, (cura e.d. werken niet!

Dus een bordje bestellen werkt ws niet

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 06/11/23, 09:26
door Banditoz
Je kunt toch met bv een bigtreetech of mks bordje werken als je zelf frimware maakt?

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 06/11/23, 14:45
door henryschippers2023
Geen idee😕 daar hep ik geen kennis van

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 06/11/23, 17:02
door PrintEngineer
Naar aanleiding van Henry Schippers zijn opmerking heb ik Reptier Server geïnstalleerd. Het was even uitzoeken hoe het werkt en hoe je de software moet configureren. Helaas heeft het nog steeds niet tot de oplossing geleid. Ik kan wel opdrachten naar de USB poort sturen, maar er komt geen enkele response van de printer. Verrassend genoeg heb ik tijdens de eerste keer in de console de knoppen voor het home'en en verplaatsen van de assen in beeld gehad. Op de knoppen drukken gaf ook geen response dus besloot ik om alles (printer en laptop) een keer opnieuw op te starten. Na de herstart heb ik de knoppen in de console nooit meer gezien. Verder heb ik getracht de firmware die ik op Github heb gevonden voor de X7 printer naar de EEPROM te uploaden. De software zegt wel dat de upload is voltooid maar er veranderd verder niets. Dus krijg ik steeds meer het vermoeden dat er toch iets defect is in de elektronica. Want het lijkt deels te werken alleen de assen komen niet in beweging. In dat geval zou een nieuw bordje toch de oplossing kunnen zijn. @Rob dank je voor het aanbod dat je mij via PB hebt gedaan. Denk daar nog even over na, want dat bordje is groter dan de ET-4000 V2 en dan past het niet in de behuizing van de Nano printer

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 06/11/23, 18:23
door Rob52
PrintEngineer schreef: 06/11/23, 17:02 Denk daar nog even over na, want dat bordje is groter dan de ET-4000 V2 en dan past het niet in de behuizing van de Nano printer
Misschien aanpassen door er een "bakje" onder te creëren waar de nieuwe print inkomt? Of kun je iets wegsnijden in de behuizing. Het MKS bordje meet 85x110 mm. Met drivers erop 22 mm hoog inclusief de koelblokjes. Main connectors zijn trouwens even hoog.

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 07/11/23, 18:41
door henryschippers2023
De driver van easy threed hep ik meerdere keren met succes gebruikt en geïnstalleerd: zip uitpakken en de .exe uitvoeren, en op instal klikken

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 07/11/23, 22:41
door PrintEngineer
Ben er nog wat dieper in gedoken en heb o.a. de multimeter ter hand genomen. Het IC dat de instructies die via de USB poort (CH340G chip) worden gestuurd en moet verwerken is defect. Dat is dus de reden waarom de stappen motoren en extruder niet meer in beweging komen. De bewuste chip draagt een onleesbare type nummer en dus wordt het moeilijk om er eentje te bestellen. Dus heb ik contact gezocht met EasyThreed en de vraag gesteld om welke chip het gaat. In het antwoord kreeg ik heel verrassend het bericht dat ik mijn adresgegevens kan doorgeven en er dan kosteloos een nieuwe bordje zal worden opgestuurd. Dat heb ik dus maar snel gedaan. Het bordje moet binnen 15 dagen hier arriveren. Ben erg benieuwd

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 07/11/23, 22:53
door Banditoz
Mooie service. Meteen op het nieuwe bordje kijken of je daar wel de chip-info kan lezen.

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 07/11/23, 23:07
door PrintEngineer
Dat ga ik zeker doen. Mocht de chip los te bestellen zijn repareer ik het huidige bordje. Of ik de printer zelf ga houden weet ik nog niet. Hij is erg klein van formaat en heeft dus ook een klein bouwvolume. Maar eerst reparen en dan besluiten wat ik ermee wil

Toegevoegd in 22 uren 3 minuten 20 secondes:
Voordat het nieuwe mainboard binnen is duurt het zeker nog een week. Een goede reden om de rest van de printer eens goed onderhanden te nemen. Inmiddels heb ik de nano helemaal uit elkaar gehad en alle mechanische delen schoongemaakt. Op de assen zat een half droog smeermiddel wat de soepelheid van de beweging niet ten goede komt. Verder zat alles onder een flink laagje stof en ook de extruder had wat liefde nodig. Dit is een plaatje van na de schoonmaak. Ziet er toch bijna weer als nieuw uit

Afbeelding

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 08/11/23, 21:14
door Wim62
Stijgt gelijk weer in waarde :D

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 09/11/23, 10:25
door PrintEngineer
Een waardevermeerdering is niet waar ik het voor doe maar is uiteraard wel een leuke bijkomstigheid. Eigenlijk is dit printertje bedacht om naar mijn broer te gaan zodat hij zelf onderdeeltjes voor zijn modelbouw hobby kan gaan printen. Dat deed ik natuurlijk voor hem totdat de energieprijzen de pan uit vlogen en ik besloot om te stoppen met printen tot er weer betere tijden zouden aanbreken. En beter dan nu gaat het niet meer worden en zijn de huidige energieprijzen wat het is. Groot voordeel van de Nano is dat hij een zeer laag energieverbruik heeft omdat er standaard geen verwarmd bed op zit. Het bed ga ik nog wel van verwarming voorzien om ook met een warm bed te kunnen printen. En je kunt er zelfs ruitjes voor kopen zodat je er een gesloten behuizing van kunt maken. Dus dit project heeft potentie voor allerlei verbeteringen

Afbeelding

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 09/11/23, 10:48
door Wim62
Het is toch wel jammer dat je daardoor niet meer print , hebt je wel eens berekend hoeveel kWh een printer gebruikt .
Dat valt best wel mee , er zijn apparaten in huis die je niet direct nodig hebt die meer stroom verbruiken .

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 09/11/23, 10:52
door henryschippers2023
PrintEngineer schreef: 09/11/23, 10:25 Een waardevermeerdering is niet waar ik het voor doe maar is uiteraard wel een leuke bijkomstigheid. Eigenlijk is dit printertje bedacht om naar mijn broer te gaan zodat hij zelf onderdeeltjes voor zijn modelbouw hobby kan gaan printen. Dat deed ik natuurlijk voor hem totdat de energieprijzen de pan uit vlogen en ik besloot om te stoppen met printen tot er weer betere tijden zouden aanbreken. En beter dan nu gaat het niet meer worden en zijn de huidige energieprijzen wat het is. Groot voordeel van de Nano is dat hij een zeer laag energieverbruik heeft omdat er standaard geen verwarmd bed op zit. Het bed ga ik nog wel van verwarming voorzien om ook met een warm bed te kunnen printen. En je kunt er zelfs ruitjes voor kopen zodat je er een gesloten behuizing van kunt maken. Dus dit project heeft potentie voor allerlei verbeteringen

Afbeelding


Een verwarmd bed kost op aliexpress zon 25-30€

Let wel op dat blanke draaden aan het bed geen sluiting maken

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 09/11/23, 11:10
door PrintEngineer
De verwarming maak ik zelf en direct tegen de metalen drager waar het magneet-bed op ligt. Daar heb ik al weerstandsdraad, kapton tape, thermistors en giethars voor besteld. Het is wel wat meer werk maar geeft stukken minder bombarie als met losse adapters en snoeren. Persoonlijk ben ik van de nette en onzichtbare oplossing(en) als die te realiseren zijn. En bij de Nano gaat dat prima

Toegevoegd in 7 uren 9 minuten 45 secondes:
Om te visualiseren hoe ik het printbed van de Nano van verwarming wil voorzien heb ik een simpel tekeningetje gemaakt. Het is dus een kwestie van weerstandsdraad onder het printbedje bevestigen en aansluiten op het mainboard.

1: Eerst gaat er een kapton sticker op de metalen drager en daar overheen wordt in een zigzag patroon het weerstandsdraad op de kapton sticker bevestigd.
2: In het midden komt nog de thermistor die de bed temperatuur meet.
3: Als alles goed op z 'n plek zit wordt het geheel in hitte bestendige hars (geschikt tot max 165°C) gegoten.
4: En dan is het originele printbed van verwarming voorzien

Afbeelding
Afbeelding

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 10/11/23, 22:33
door PrintEngineer
Het begin is gemaakt met het verwarmde bed

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Toegevoegd in 12 uren 8 minuten 7 secondes:
De thermistor en bedrading zijn aangebracht en ik heb het ook al even getest. Met het bed plat op de werkbank kom ik tot 101°C, dus vrijliggend op de veren gaat hij over de 110°C. Dat is ruim voldoende om mee te kunnen printen. Al met al ben ik hier best tevreden mee. Rest alleen nog het verwerken van het giethars

Afbeelding
Afbeelding

Toegevoegd in 8 uren 11 minuten 59 secondes:
De laatste fase is ook voltooid. Alles afgewerkt met de giethars

Afbeelding

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 11/11/23, 19:15
door Rob52
Mooi werk en zeker een verbetering en meerwaarde voor de printer.

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 11/11/23, 22:29
door PrintEngineer
In een paar simpele stappen is zo een upgrade voor de Nano gefabriceerd en persoonlijk vind ik hem netter dat de oplossing met het losse heatbed. De investering is qua materialen en ex. Verzendkosten pakweg € 30. Niet verkeerd denk ik dan. Nu nog even geduld tot het nieuwe bordje er is en dan gaan we zien hoe het werkt

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 14/11/23, 13:24
door PrintEngineer
Gisteren was het nieuwe ET-4000 V2 bordje binnen die ik maar meteen heb ingebouwd (geen foto's van gemaakt) Alles werkt op het heatbed na die in de firmware natuurlijk niet geconfigureerd is net als de Tdb sensor. Met de instructie M115 blijkt dat dit bordje op de zeer oude Marlin firmware v1.1.3 draait. Die kan ik met een beetje geluk naar een hogere versie upgraden en dan ook het heatbed daarin meenemen. Zo is wat een simpel reparatie klusje had kunnen zijn toch weer een veel omvangrijker project aan het worden

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 16/11/23, 21:04
door PrintEngineer
Vanavond de printer voor het eerst met een kalibratie print gestart. Er valt nog wel wat te fine tunen maar hij loopt

Afbeelding

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 16/11/23, 21:35
door Ch3vr0n
Netjes, weer een electronisch apparaat van de schroothoop gered :)

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 17/11/23, 13:51
door PrintEngineer
Inderdaad is deze gered van het verschrotten, maar werken doet hij ook nog niet goed. Het eerste printje is wel bedroevend slecht van kwaliteit en ook de maatvoering klopt helemaal niets van. Dat betekend dat het bordje met een andere versie firmware is geleverd. Op zich niet erg want die heb ik op basis van de sticker op de onderkant bij EasyThreed opgevraagd. Nu kwam ik er in een poging om de boel te kalibreren wel al achter dat het niet lukt om nieuwe parameters in de EEPROM op te slaan. Want ik heb natuurlijk al geprobeerd om de waardes aan te passen en met M500 in de EEPROM op te slaan. Helaas blijkt steeds dat de oude waarden erin blijven staan en het waarschijnlijk alleen maar lukt met een volledig gecompileerde versie. Dus heb ik M501 gebruikt om de basis instelling eruit te halen waarmee ik kan beginnen om zelf een Marlin versie te configureren en compileren. Jammer is wel dat er m.b.t. de Nano erg weinig firmware info te vinden is en het daarom grotendeels zelf zal moeten uitzoeken. Langzaam begint het een echt project te worden

Afbeelding

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 20/11/23, 08:19
door PrintEngineer
Ondanks dat de printer weer werkt is het toch behoorlijk tobben met het machientje. Na een aantal keren demonteren en weer monteren begin je aan veel dingen te merken dat het gammel begint te voelen. Bijna alles is van een vrij zacht kunststof gemaakt waardoor de schroefgaatjes snel slechter worden. En ook de polies zijn van dezelfde kwaliteit kunsstof die dus redelijk hard lijkt te verslijten. Gevolg, de riempjes zitten er losjes omheen en er is geen nastelvoorziening om de riemspanning weer goed af te stellen. Nu kan je voor bijna alle onderdelen zoals de polies, lagerbusjes etc. wel printables vinden om ze zelf te kunnen reproduceren. Maar ik ben bang dat de zelf geprinte onderdelen niet duurzamer zijn dan het origineel. In het kort mag je dus wel concluderen dat de prijs kwaliteitverhouding behoorllijk uit de pas loopt bij deze mini 3D printer. Maar ondanks de tegenslagen ga ik zoeken naar mogelijkheden om Nano duurzaam te verbeteren zodat hij alsnog een tijd lang probleemloos kan worden gebruikt

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 20/11/23, 09:14
door Rob52
Het klinkt een beetje als "trekken aan een dood paard". Voor je het weet investeer je er meer geld in dan dat het ding gekost heeft, laat staan nog waard is. Uit hobby interesse kan ik me voorstellen dat je ermee doorgaat. Maar ik denk dat je gevoel en verstand eigenlijk iets anders zeggen.

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 20/11/23, 11:27
door PrintEngineer
Ja jammer is het natuurlijk wel, maar er zit intussen ook tijd en geld in die ik niet weg wil gooien. Dus ga ik op zoek naar oplossingen die er zeker zijn. Uiteraard is dit wel de enige en laatste printer met plastic behuizing waar ik tijd en energie in steek. Het volgende project staat tenslotte ook te wachten. De Orcabot v0.43

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 21/11/23, 20:44
door PrintEngineer
Na enkele overwegingen wat nu te doen om dit project nog te redden heb ik besloten om toch de noodzakelijke onderdelen te vervangen. Om te beginnen heb ik een aantal van de super kleine vertande polies geprint. Ze zijn minder dan 2 cm hoog en dus niet heel simpel om te printen. Super strak zijn ze niet maar voor een FDM product valt het nog mee. Verder ga ik alle schroefgaatjes in het kunststof van M2 draadbusjes voorzien. Daarmee lossen zich een aantal problemen voor weinig geld goed op

Afbeelding

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 21/11/23, 20:53
door Wim62
Het zal mij benieuwen hoe dit eindigt .

Je kunt beter je energie en kunde in de Orcabot v0.43 steken dan ik zo'n kinderspeelgoed printertje .

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 21/11/23, 21:10
door PrintEngineer
De uitdaging is nu vooral om het mechanische gedeelte goed te krijgen zonder er veel geld in te steken. Het mechanische maleur is voor minder dan € 15 opgelost, dus dat heb ik er nog wel voor over. Met de Orcabot start ik pas in de kerstvakantie

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 21/11/23, 21:13
door Rob52
PrintEngineer schreef: 21/11/23, 20:44 Ze zijn minder dan 2 cm hoog en dus niet heel simpel om te printen. Super strak zijn ze niet maar voor een FDM product valt het nog mee.
Als je die hebt, gebruik dan een kleinere nozzle en printsnelheid wat langzamer en je kunt er toch nog iets acceptabels uitpersen. Al ziet het er ook zo niet heel erg slecht uit, maar het kan beter. Maar je kunt ook je lijnbreedte met een 0,4 nozzle verkleinen wat een beetje hetzelfde effect geeft. Samen met eventueel een dunnere laagdikte.

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 21/11/23, 21:22
door Wim62
PrintEngineer schreef: 21/11/23, 21:10 De uitdaging is nu vooral om het mechanische gedeelte goed te krijgen zonder er veel geld in te steken. Het mechanische maleur is voor minder dan € 15 opgelost, dus dat heb ik er nog wel voor over. Met de Orcabot start ik pas in de kerstvakantie
De vorige keer had je een verwarmd printbed á €30 nu mechanisch gedeelte á € 15 = €45 .
Is best veel voor zo'n printertje .
En wat ga je erna mee doen als hij klaar is ?

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 21/11/23, 21:35
door PrintEngineer
Als de printer klaar is gaat hij naar mijn broer. Die wil er onderdeeljes voor z 'n modelbouw hobby mee proberen te printen en ervaring op doen

Toegevoegd in 1 uur 1 minuut 47 secondes:
@Rob52 nozzels met een 0.2 boring heb ik niet liggen. De laagdikte stond nu op 0.15mm, de printsnelheid op 25 mm/s en de temperatuur op 195°C. Morgen doe ik nog een poging met aangepaste instellingen

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 23/11/23, 22:24
door PrintEngineer
Het was even priegelen om de M2 draadbusjes te monteren maar dan zit alles ook weer stevig in elkaar

Afbeelding

Afbeelding

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 26/11/23, 13:59
door PrintEngineer
De eerste prints die na het verstevigen van de behuizing met de Nano zijn gemaakt vertonen fikse layer shifting. Het lijkt mij geen mechanische shift maar eerder iets wat uit de Easythreed slicer software komt. De allereerste prints van voor de aanpassing waren gesliced met Cura. Daar klopte de verhoudingen niet maar het waren wel prints zonder layer shifting. Dat wordt dus weer puzzelen
Afbeelding

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 28/11/23, 20:19
door PrintEngineer
Het euvel is gevonden en verholpen. De oorzaak was te vinden in de sliders van de X-as die door de riem moeten worden meegenomen. De riem wordt in een smal gleufje gelegd waar 5 tandjes in zitten zodat de riem de slider in twee richtingen mee kan trekken. Die tandjes bleken echter in een zeer slechte conditie, waardoor de riem er tijdens verandering van richting doorheen kon schieten. Dat heb ik opgelost door de riem nu te fixeren met hot glue wat het niet definitief maak, maar wel voldoende sterk zodat er nu normaal mee geprint kan worden

Afbeelding

Toegevoegd in 22 uren 58 minuten 24 secondes:
Nu het probleem layer shifting onder controle is gebracht was het tijd om een Benchy te printen. Dat het geen mooie gladde print is geworden valt te wijten aan het ontbreken van een part cooler. Verder kloppen de verhoudingen van de print nu wel en zat het toevoegen van een part cooler toch al in de planning. Uiteindelijk begint het na de valse start toch nog een redelijk machientje te worden

Afbeelding

Toegevoegd in 4 uren 5 minuten 7 secondes:
Nu het probleem layer shifting onder controle is gebracht was het tijd om een Benchy te printen. Dat het geen mooie gladde print is geworden valt te wijten aan het ontbreken van een part cooler. Verder kloppen de verhoudingen van de print nu wel en zat het toevoegen van een part cooler toch al in de planning. Uiteindelijk begint het na de valse start toch nog een redelijk machientje te worden

Afbeelding

Om te beginnen maar eens een eenvoudig proto type getekend

Afbeelding

Afbeelding

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 30/11/23, 11:11
door 3DWim
PrintEngineer schreef: 29/11/23, 23:22 Om te beginnen maar eens een eenvoudig proto type getekend
Als je de ventilator 90grd. draait dan scheelt dat weer een bocht.

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 30/11/23, 13:05
door henryschippers2023
Werkt de printer met de door mij gestuurde software

Toegevoegd in 3 minuten 55 secondes:
Voordeel is ook, dat er voor weinig geld een levenslange licentie kan verkregen worden, en er dan een webcam kan aangesloten worden en er live meegekeken kan worden;
Ik deed het meestal anders; de pc aan, en daarop de webcam, en de pc met bijvoorbeeld anydesk pp afstand bedienen, waardoor je ook het webcam beeld kan zien

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 30/11/23, 14:21
door PrintEngineer
@3DWim die optie heb ik bekeken maar dan moet ik de ventilatieopening van de heatbreak met de part cooler blokkeren. In dat geval los ik het ene op en creeër het volgende probleem

@henryschippers2023 met het nieuwe bordje kan ik de printer aansturen met Cura 5.0, Prusa Slicer, Pronterface en Octopi. Alleen niet meer met Reptier Server wat verder ook niet erg is als het met de hiervoor genoemde programma's wel werkt

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 01/12/23, 16:32
door PrintEngineer
Het eerste prototype van de part cooler bleek niet echt bruikbaar en dus heb ik een nieuwe variant bedacht die met Tinkercad is getekend. Het geheel moet aan de zijkant van de extruder worden gemonteerd en dan zou het best vrij aardig kunnen werken. Dus heb ik net de Anet A6 gestart voor een eerste afdruk van dit prototype

Afbeelding

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 01/12/23, 17:22
door 3DWim
Ik zou meer voor zoiets gaan. Vanwege de doorstroming. Dit soort ventilators wil eigenlijk geen tegendruk hebben.
fan_01.jpg

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 01/12/23, 18:20
door PrintEngineer
@3DWim de pest bij deze kleine printer is dat alles wat je er zelf voor ontwerpt ook heel klein moet zijn. De ruimte en maatvoering zijn dus beperkt

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 01/12/23, 18:48
door 3DWim
PrintEngineer schreef: 01/12/23, 18:20 De ruimte en maatvoering zijn dus beperkt
Vertel mij wat bij de weistek heb ik een heel andere, lees grotere, printkop behuizing gemaakt.
Als het dan werkt is dat top.

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 01/12/23, 20:52
door PrintEngineer
Zover wil ik voorlopig niet gaan. Dit ontwerp past mooi en denk dat ik proto wijzig in definitief

Afbeelding

Afbeelding

Toegevoegd in 35 secondes:

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 04/12/23, 21:29
door PrintEngineer
De part cooler doet het op zich prima, maar nu is de Y-as snaar (die onder het hotbed zit) weer begonnen met skippen. Dus moet de printer opnieuw helemaal uit elkaar om te onderzoeken wat de oorzaak is. De conclusie dat de kwaliteit van deze printer ver onder de maat is is hiermee wat mij betreft wel bevestigd. Voor het geld wat je voor dit stuk plastic betaald kan je ook een grotere en betere printer kopen

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 07/12/23, 07:19
door PrintEngineer
Na ruim 3 weken van vraag en antwoord spelletjes met de Chinese producent om mij de originele firmware te sturen heb ik het opgegeven. Laat ik het maar niet verder toelichten want dan is het wel een heel lang verhaal. Dus ben ik from scratch met de nieuwste versie Marlin begonnen om zelf een firmware te compileren. En daar loop ik nu tegen iets aan. De Z-motor moet geinverteerd worden omdat hij bij Z-home de verkeerde kant uit draait. Normaalgesproken is het false op true zetten, opnieuw compileren en in de EEPROM schieten. Maar het inverteren van de Z-motor in de firmware lijkt geen effect te hebben en blijft in dezelfde richting draaien. Dus omhoog i.p.v. naar beneden als ik de Z-home opdracht geef. Wat zie ik hier over het hoofd?

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 07/12/23, 09:38
door Wim62
Als het in de firmware niet lukt om de motor de ander kant op te laten draaien , kun je altijd nog de draden verwisselen .

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 07/12/23, 12:45
door PrintEngineer
Dat is idd ook een optie, maar zou het graag goed laten werken in de originele configuratie. Het kan alleen een parameter setting in Marlin zijn die anders moet worden ingesteld. Iets met software endstops of zoiets bedenk ik mij nu. Ga daar vanavond nog eens mee stoeien

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 07/12/23, 12:56
door Puffeltje
Gaat de Z-motor wel de goede kant op als je de opdrachten geeft om het bed/kop in hoogte te wijzigen? In dat geval heb je nog ergens iets gemist in de firmware. Ben alweer even een tijdje uit Marlin (overgestapt naar Klipper) kan je dus helaas niet helpen.

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 08/12/23, 11:12
door PrintEngineer
Het issue wat er was met de draairichting van de stappenmotor is opgelost. Hoe dom ook was ik vergeten om de // te verwijderen.

Waar ik nu nog geen oplossing voor heb gevonden is de " Start print " button. In de originele firmware kon je die gebruiken als je vanaf de mini SD kaart wil afdrukken. Hij pakt dan automatisch het meest recente bestand en begint eerst met het opwarmen van de extruder, dan gaat hij nog een keer naar HOME en begint met printen. Hoe dit trucje werkt heb ik nog kunnen ontdekken. Tijdens het opwarmen van het hotbed en de extruder knippert de LED in deze knop wel, maar de print laat zich er niet meer mee starten. Heeft iemand misschien de ervaring met hoe het vanuit Marlin werkt met zo 'n start knop?

Afbeelding

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 11/12/23, 12:42
door Puffeltje
Lijkt mij geen standaard optie in Merlin. Als je het voor elkaar krijgt in Merlin dat bij het bedienen van de knop er een opdracht naar de printer gestuurd word kan je zelf mogelijk een macro schrijven. Of dat uberhaupt in Merlin mogelijk is weet ik niet.

Een optie is om over te stappen op klipper. Hier kan je zelf op een makkelijke manier je macros schrijven. Ontbrekende functionaliteit van Klipper kan je dan makkelijk zelf toevoegen. Hier uiteraard wel de kanttekening dat ik niet weet of de bediening van de knop daadwerkelijk door Klipper gedetecteerd word. In het ergste geval zou je dan de knop aan moeten sluiten op je raspberry pi (waar klipper meestal op draait) waarna Klipper hier wel iets mee kan.

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 11/12/23, 13:19
door Rob52
Puffeltje schreef: 11/12/23, 12:42Merlin
Ter info; de firmware heet Marlin ;)

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 11/12/23, 14:30
door Wim62
Puffeltje schreef: 11/12/23, 12:42 Een optie is om over te stappen op klipper. raspberry pi (waar klipper meestal op draait) waarna Klipper hier wel iets mee kan.
Als je gaat kijken wat het kost om de EasyThreed E3D nano op Klipper te laten draaien , kun je beter een nieuwe EasyThreed E3D nano kopen , tenzij je het maar al te leuk vind .

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 12/12/23, 18:28
door Banditoz
Soms heb je van die projectjes die meer gaan "omdat het kan" en niet om we kopen wel een nieuwe 🙂. Ik ben ook weleens aan het prutsen met iets terwijl ik weet dat het makkelijker is om het te vervangen maar zelf oplossen geeft dan toch weer meer voldoening.

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 12/12/23, 19:40
door Wim62
Maar er zijn er ook die voor een kwartje op de eerste rij willen zitten , en daar knelt het het meest .

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 13/12/23, 00:14
door PrintEngineer
Laat ik nu denken dat het voor een dubbeltje op de eerste rang is. Dat is voor mij zeker niet het geval. Toen ik dit ding in handen kreeg was hij defect en vond het een uitdaging om hem te repareren. Dat is technisch gezien wel gelukt, alleen ligt het kwaliteitsniveau van dit printertje op een laag niveau en blijkt de techniek erg kwetsbaar. Maar voor mij is het een leerzaam project geworden. Het ontwerp is eigenlijk zo slecht nog niet, alleen de gebruikte materialen zijn slecht gekozen. Had men bijvoorbeeld wat meer aluminium voor de constructie gebruikt zou het een heel acceptabel apparaatje kunnen zijn. Nu met al het zachte plastic en te licht uitgevoerde mechanische delen gaat het dus snel stuk. Dus kort samen gevat een goed ontwerp met de kwaliteit en duurzaamheid van papier mache

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 13/12/23, 11:33
door Banditoz
Als je kijkt wat ik al in mijn ender 3 pro gestopt heb aan upgrades. Heb ik een aardige zak dubbeltjes nodig gehad.

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 13/12/23, 12:05
door Puffeltje
Rob52 schreef: 11/12/23, 13:19 Ter info; de firmware heet Marlin
Kan je na gaan dat ik na de overstap naar Klipper Marlin al aan het vergeten ben

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 13/12/23, 13:18
door PrintEngineer
Laten we niet vergeten dat dit een hobby is en je daar soms geld aan uitgeeft. En wat je eraan wilt of kunt besteden is voor iedereen anders. Gelukkig heb ik net als mijn partner een baan die redelijk goed betaald. En naast het huishouden, 4 dieren, de vakanties en soms een avondje naar de schouwburg geven we met twee salarissen lang niet alles uit wat er maandelijks binnen komt. Een groot deel van wat we maandelijks overhouden verdwijnt op de speciale spaarrekening voor na onze pensioenering. En van de rest kunnen we o.a. een hobby hebben. Oh ja, en we zijn alvast gestart met sparen voor een warmtepomp zodat we over een aantal jaren niet in de kou hoeven te zitten

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 28/12/23, 10:41
door PrintEngineer
Na velen kleine en grotere ergenissen functioneert de nano nu toch best aardig. Mechanisch is en blijft het een fragiel machientje, maar dat levert ook weer veel nieuwe uitdagingen op. Later deze week zal ik hier een wat uitgebreider verslag doen van wat er allemaal moest gebeuren

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 03/01/24, 14:16
door PrintEngineer
Nog even geen uitgebreider verslag, maar een upgrade voor de Nano. Een spool holder die bovenop de printer komt te staan. En omdat ik met mezelf heb afgesproken eerst het oude filament op te maken, ben ik in de voorraad gedoken. Daarin vond ik nog een rol grijs van zo 'n 4 jaar oud. Altijd netjes droog bewaard en voelde redelijk bros aan. Maar gezien de afspraak met mezelf deze toch maar op de Anet A6 gezet. En het valt helemaal niet tegen. Het filament vloeit goed en het resultaat is ook nog best goed. Dus oude restjes opmaken is zo gek nog niet

Afbeelding

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 03/01/24, 14:47
door 3DWim
Ik begrijp vanuit een ontwerp oogpunt nooit waarom men een zware (1kg) rol bovenop een bewegend apparaat wil zetten.

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 03/01/24, 15:15
door PrintEngineer
Als je de constructieve eigenschappen van de Nano kent is het een logische keuze om de rol recht boven de machine te zetten. Het heeft alles te maken met de fragiele delen en de krachten die er op komen als de rol naast de machine staat. Beter bekend als Z-wobble

Toegevoegd in 23 uren 42 minuten 55 secondes:
Omdat ik oud filament gebruik was de gedachten dat het mogelijk niet goed zou hechten, en dus met brim geprint. Dat was niet helemaal juist ingeschat. De print zat knetter vast en moest hem in stukjes van de glasplaat peuteren. Dat de glasplaat nog heel is is een waar wonder. Dus moet het allemaal overnieuw en nu zonder brim

Afbeelding

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 04/01/24, 15:06
door Wim62
Dat is ook een goed teken dat je printer goed afgesteld is .👍
De Anet a6 bedoel ik .

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 04/01/24, 21:02
door PrintEngineer
Print nummer twee ging gelukkig goed. Met de 1 kg rol er bovenop zie je pas hoe klein de nano is

Afbeelding

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 05/01/24, 00:41
door Ch3vr0n
LOL die rol filament is groter dan de printer? Zou leuk zijn als je de rol eraf neemt en eens vlak naast de printer zet met nieuwe foto. Me dunkt dat de rol hoger en breder zal komen dan de printer

Sent from my Pixel 7 Pro using Tapatalk


Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 05/01/24, 09:53
door PrintEngineer
De printer is net iets hoger dan een rol filament. Zal er nog een foto van maken.

Uiteindelijk gaat er nog een modificatie volgen en dan stop ik met het upgraden van deze machine. De laatste mod wordt het vervangen.van de X en Y geleiders. Dat zijn nu 4 mm holle RVS pijpjes en daar maak ik massieve staafjes van. De printkop kan nu veel te makkelijk achterover worden gebogen door de flex van de pijpjes. Al met al was het een leuk en leerzaam project wat nooit bedoeld was om project te worden

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 13/01/24, 21:55
door PrintEngineer
Voordat de laatste upgrade op het machientje wordt geïnstalleerd moest ik nog aangepaste geleiders printen. Twee onderdeeltjes ter grote van een Euro. Ben er wel tevreden over

Afbeelding

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 17/01/24, 13:04
door henryschippers2023
En? Werkende de onderdelen

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 17/01/24, 15:21
door PrintEngineer
Om eerlijk te zijn weet ik dat nog niet. Ben nog in afwachting van een nieuwe massieve RVS as die ik zelf op maat ga maken. En omdat de sinterbrons glijlagers wel erg veel speling hebben op de huidige asjes, heb ik die ook maar nieuw (en van een betere kwaliteit) besteld. Voor € 12 zijn die onderdelen ook goed voor elkaar. De glijlagers laten volgens prognose nog 2 weken op zich wachten. Dus nog even geduld tot ik alles binnen heb

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 18/01/24, 21:12
door PrintEngineer
Ben gestart met het op maat maken van de asjes. Het past beter dan verwacht

Afbeelding

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 19/01/24, 12:57
door henryschippers2023
Mooi om te horen, welicht als het frame te gammel is, kan u die eventueel ook opnieuw ontwerpen.

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 19/01/24, 18:19
door PrintEngineer
Sinds ik de draadbusjes in het kunststof heb zitten is de cube voldoende stevig. Met de zelf geprinte glijblokken (waar nog sinterbrons glijlagers in komen) en de massieve RVS asjes voelt het een stuk degelijker aan. En ik verwacht daarom ook dat de hoge mate van Z wobble straks opgelost zal zijn. Maar dat is nog even afwachten. De glijlagers komen uit China en staan nu op levering na 12 maart

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 02/02/24, 18:13
door PrintEngineer
Voordat de sinterbrons glijlagers vanuit China arriveren heb ik nog wel even om het ontwerp van de glijblokken verder te verbeteren. Omdat er standaard gesloten riemen (closed loop) op de Y as zitten is het normaalgesproken niet mogelijk om de snaar op te spannen. De enige mogelijkheid is om een stelmechanisme in de glijblokken te verwerken. Hier heb ik dus het ontwerp op aangepast en moet ze nu nog wel gaan printen

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 03/02/24, 20:09
door PrintEngineer
Ben maar begonnen om de printer in 3D te tekenen

Afbeelding

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 03/02/24, 21:44
door Ch3vr0n
Lol, da's mooi werk, kan je gelijk een nieuwe behuizing ontwerpen :p

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 04/02/24, 17:34
door PrintEngineer
Dat zou op zich een leuke uitdaging zijn, maar gaat mij wel iets tever met nog twee projecten op stapel. We zijn er dit weekend even tussenuit en heb toevallig mijn laptop mee

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 04/02/24, 17:54
door Wim62
PrintEngineer schreef: 04/02/24, 17:34 We zijn er dit weekend even tussenuit en heb toevallig mijn laptop mee
Met andere woorden , je wist al wat er ging gebeuren in het weekend 😊

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 04/02/24, 18:27
door Ch3vr0n
"Toevallig", tuurlijk man. Geloven we allemaal :p

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 04/02/24, 22:42
door Banditoz
Haha gliote zo de koffer/weekendtas in 😁

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 05/02/24, 13:08
door PrintEngineer
De laptop was mee omdat ik nog wat lesstof wilde doornemen voor een opleiding die ik volg. En ja dan combineer ik tijdens een lang weekend ook het noodzakelijke met het aangename

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 05/02/24, 13:45
door Wim62
Dit noem ik dan (hard voor de zaak) goed bezig. 👍

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 12/02/24, 09:52
door PrintEngineer
Hoewel ik nog steeds op wat kleine onderdelen uit China zit te wachten heb ik toch nog wat aan het ontwerp van de Nano kunnen verbeteren. Daar waar bij de Nano geen echte lagertjes zitten, maar kunststof op kunststof loopt, heb ik nu lagers in het ontwerp verwerkt. Kleine lagers welliswaar van 6x10x3 mm. Daarmee zou het allemaal nog weer wat beter moeten gaan lopen

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 12/02/24, 10:55
door Rob52
Straks is dat ding 3 keer de nieuwwaarde waard.

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 12/02/24, 13:20
door PrintEngineer
En wat dan nog denk maar. Het is hobby en het prikkelt de zintuigen om dit ontwerp op cruciale punten te verbeteren. Vaak leer je het meest van een slecht of matig ontwerp, en ik zie dit nu maar als leerproject. Enerzijds om grip te krijgen op de XYZ Davinci printer die ik recent heb aangeschaft, en anderzijds om de mogelijkheid die met de Davinci is ontstaan om ABS te kunnen printen maximaal te benutten. En jou hoef ik natuurlijk niet te vertellen dat kleine onderdeeltjes in ABS en met de juiste maatvoering printen verdomd lastig is als je daar nog weinig ervaring mee hebt

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 12/02/24, 13:24
door Wim62
Ik vraag mij af hoe je die 6kant staaf in het lager krijgt , hebt al een tijd zitten te kijken maar ik weet het niet .

Re: EasyThreed E3D nano geen USB communicatie

Geplaatst: 12/02/24, 14:23
door PrintEngineer
De zeskant staaf is 4 mm en het gat in het lager is 6 mm. Beide lagers worden over een kunststof deel (geel in het plaatje) geschoven die in het midden van GT2 vertanding is voorzien voor de aandrijving van het zeskant. De binnenkant van het kunststof deel is dus om die reden ook van zeskant voorzien

Afbeelding