Pagina 1 van 1

Bizar idee?

Geplaatst: 06/12/23, 13:43
door PrintEngineer
Dat ik niet de doorsnee denker ben weten de meesten hier wel. Begin volgend jaar worden op het werk een aantal tafelmodel vacuumkamers vervangen. De oude kamers mogen de container in of door geïntereseerde werknemers worden meegenomen. Een 3D printer van het formaat Ender 3, Anet A6 e.d. passen daar prima in. Dus zat ik te denken - zou het printen onder vacuum misschien betere resultaten kunnen opleveren? Gezien het extreem lage vochtpercentage denk ik wel, maar hoe regel je in vacuum de part cooling? Dat is dus een dilemma. Op dit vraagstuk heb ik nu geen antwoord, en voordat ik een vacuümkamer mee naar huis ga nemen ben ik benieuwd of hier iemand is die iets zinnigs weet te zeggen over mijn hersenspinsel?

Re: Bizar idee?

Geplaatst: 06/12/23, 15:18
door henryschippers2023
Als ze toch weg gegooid worden, is het het experiment zeker waard🤩 vraag of je ze mag apart zetten voordat ze echt weg zijn

Re: Bizar idee?

Geplaatst: 06/12/23, 16:36
door Wim62
PrintEngineer ik zou zeggen laat je bovenkamer maar eens flink werken .

Maar persoonlijk zie ik het nut er niet van in .
Wat moet het voordeel dan zijn ?

Re: Bizar idee?

Geplaatst: 06/12/23, 18:26
door PrintEngineer
Een paar voordelen van vacuum zijn dat er geen vocht en zuurstof meer in de ruimte zit en de temperatuur blijft ontzettend stabiel. 3 factoren die normaalgesproken een belangrijke invloed hebben en er in vacuum dus niet meer zijn. Maar waar geen lucht is kan je ook niet koelen met een blower. Mogelijk lukt koelen wel met water als je het fijn kunt vernevelen. Afgelopen weekend heb ik nog een filmpje zitten bekijken waarbij een printer zo gemodificeerd werd dat hij onder water kon printen. Een mooi experiment die uiteindelijk goede resultaten opleverde. Over printen in een vacuum heb ik nog niets gevonden, dus zou dat ook een mooi experiment kunnen zijn

Re: Bizar idee?

Geplaatst: 06/12/23, 19:00
door Rob52
Jij gaat er dus vanuit dat je een absoluut vacuüm creëert. Als dat werkelijk zo is dan zal er inderdaad geen luchtverplaatsing zijn en ook geen geleiding dus ook geen inductieve koude- of warmte transformatie. Maar ik betwijfel eerlijk gezegd of je wel een absoluut vacuüm gaat bereiken. Zolang dat niet absoluut is blijven er mogelijkheden volgens de "normale" natuurkunde. Al zullen die afnemen naarmate het absolute vacuüm wordt bereikt.

Re: Bizar idee?

Geplaatst: 06/12/23, 19:41
door PrintEngineer
Vanuit mijn kalibratie achtergrond weet ik dat het absoluut vacuum op aarde nog nooit is bereikt. Daar houd de wetenschap al heel lang mee bezig en de techniek om daar te komen is nog niet ontwikkeld. De vacuumkamers die nu bij ons worden vervangen komen na 24 uur op ongeveer 22 micron wat nog steeds geen vacuum is. Maar met een waarde van 22 micron zitten er nog maar zeer weinig moleculen in de kamer. Je zult dus een ander bron moeten vinden die in ultra ijle lucht van 22 micron het materiaal voldoende kan koelen. Stikstof zou misschien kunnen maar daar weet ik dan weer niet genoeg van om te kunnen zeggen dat het kan werken. Daar moet je waarschijnlijk voor gestudeerd hebben

Re: Bizar idee?

Geplaatst: 06/12/23, 19:46
door Rob52
Ook stikstof moet geleiding gebruiken om te koelen. Als er geen moleculen zijn is er ook geen geleiding. Daar hoef je niet voor te hebben gestudeerd.

Re: Bizar idee?

Geplaatst: 06/12/23, 20:04
door PrintEngineer
Dat vermoeden had ik ook maar nul zekerheid of het klopt. Nu ben ik wat op Google aan het zoeken naar informatie en kom dit tegen https://ivs-vacuum.nl/blog/de-ins ... oelen/ . Koelen met vacuum lijkt dus al een industriële oplossing te zijn

Re: Bizar idee?

Geplaatst: 06/12/23, 20:28
door Rob52
Al met al gaat het we een beetje heel ver om een 3D-printje te maken. Het lukt mij althans nog uitstekend in mijn huidige omgeving van ca. 1 bar om mijn doel te bereiken.

Re: Bizar idee?

Geplaatst: 06/12/23, 22:07
door 3DWim
Ik snap wel het idee: je krijgt iets gratis, kan ik er wat mee.
Maar volgens mij kost het vacuum trekken nogal wat energie, en laat dat nu ook één van de redenen zijn waarom mensen minder printen.

Plus: als ze op de zaak die kasten gebruiken moet er toch ook wel een collega rondlopen die wat info kan geven?

Wat kost de kalibratie van een fluke 5520 bij jullie?

Re: Bizar idee?

Geplaatst: 06/12/23, 22:33
door Rob52
3DWim schreef: 06/12/23, 22:07 Maar volgens mij kost het vacuum trekken nogal wat energie, en laat dat nu ook één van de redenen zijn waarom mensen minder printen.
Volgens even een korte observatie van het energieverbruik via de slimme stekker kom ik uit op ca.150 watt per uur. Dat lijken me nu niet meteen de kosten om niet meer te printen. Beetje afhankelijk van je huidige energiecontract en of je wel of geen zonnepanelen hebt. Maar een printje van 6,5 uur kost je dan 1 kwhr. Als je onder het prijsplafond zit dan is dat ca. 40 cent. Een hobby mag toch nog wel iets kosten denk ik.

Re: Bizar idee?

Geplaatst: 06/12/23, 22:52
door PrintEngineer
@3DWim sinds juni dit jaar werk ik niet meer bij de kalibratieafdeling. Ben nu test engineer warmtepompen bij hetzelfde bedrijf. De kalibratieafdeling gaat op termijn helemaal verdwijnen en wordt deze service elders ingekocht

Het idee om te printen in een vacuum is ontstaan naar aanleiding van de vervanging begin volgend jaar. Het is altijd leuk om te zoeken naar technieken die iets kunnen toevoegen of verbeteren en dan is out of the box denken erg leuk en interessant. Zo heb ik in de afgelopen 7 jaar veel kunnen en mogen helpen met het innoveren en ontwikkelen van nieuwe installaties die voor het testwerk worden gebruikt. Daar gaat mijn hart sneller van kloppen

Re: Bizar idee?

Geplaatst: 07/12/23, 10:14
door henryschippers2023
Ik heb opzich wel int in zo’n vacuumbox… ga m dan inzettten als geluidsdichte kast

Stuur maar een pb als ik er eentje mag

Toegevoegd in :
Ik heb opzich wel int in zo’n vacuumbox… ga m dan inzettten als geluidsdichte kast

Stuur maar een pb als ik er eentje mag

Re: Bizar idee?

Geplaatst: 08/12/23, 13:26
door PrintEngineer
We gaan 4 vacuumkamers vervangen en ze zijn alleen beschikbaar voor medewerkers. Bij teveel interesse worden ze zelfs verloot en is het dus maar afwachten of ik er zelf eentje te pakken krijg. Dus ik hoop natuurlijk dat niemand anders er iets in ziet

Re: Bizar idee?

Geplaatst: 09/12/23, 15:50
door henryschippers2023
Ok snap ik

Suc 6 met het experiment

Re: Bizar idee?

Geplaatst: 10/12/23, 17:03
door Jampot007
Leuk idee, ik zou het wat anders bekijken. Print met een materiaal wat niet zoveel koeling nodig heeft.

Re: Bizar idee?

Geplaatst: 13/12/23, 18:10
door PrintEngineer
Dit idee kan ik vanaf nu loslaten. De vacuümkamers gaan naar een opkoper die er nog best veel voor wil betalen. Dus case closed

Re: Bizar idee?

Geplaatst: 13/12/23, 18:51
door Wim62
Dan komen ze toch nog goed terecht .