Pagina 1 van 1

Filamentrollen bewaren

Geplaatst: 20/01/24, 20:17
door Ron68
Hoi
Ik vraag me af of er nog tips zijn om je filament te bewaren
Ik gebruik nu van die vacuümzakken
Maar het valt me tegen hoe snel die lekken Ik heb ze bij Aliexpress vandaan Is dat het probleem of maakt het niet veel uit waar je ze koopt?

Re: Filamentrollen bewaren

Geplaatst: 20/01/24, 22:14
door Wim62
Ik gebruikt de Ikea Samla box 22 liter .
https://www.printables.com/search/models?q=samla
En het is maar net hoe je deze wilt gebruiken .

Re: Filamentrollen bewaren

Geplaatst: 21/01/24, 11:21
door Barbara
Ik gebruik de zakken van eSun. Wel een beetje gepiel met het vacuüm krijgen, maar verder geen problemen.
Ik bewaar alleen m'n TPU en PETG in die zakken.

Misschien trek je de zakken te strak vacuüm waardoor het plastic scheurt?
PLA bewaar ik in plastic bakken die enigszins goed luchtdicht zijn met van die gelkorrels.
Tot nu toe nog geen problemen met vocht gehad,
M'n TPU droog ik ook nog in de oven voor ik het gebruik.

Re: Filamentrollen bewaren

Geplaatst: 21/01/24, 14:32
door Dirk
Wat te denken van een einde leven koelkast ?
Te gebruiken dan als kast die vrij goed sluit, niet vacuüm uiteraard maar toch beter in mijn ogen dan een gewone kast.
Daarin kan je volgens mij een mooie omgeving verkrijgen die je met korrels o.i.d. nog kan verbeteren.
Als je daar dan je filament in van die plastic zakken gebruikt die niet zo bijster goed vacuüm zijn, zal denk ik ook beter zijn.
Is maar een ideetje, deels omdat onze koelkast aan vervanging toe is :)

Re: Filamentrollen bewaren

Geplaatst: 21/01/24, 14:38
door 3DWim
Ik bewaar de rollen in niks bijzonders. gewoon de originele karton doos van 123 waar ik het plastic omheen laat zitten. Zelfs de rol die bij de anet zat bij aanschaf doet het nog prima.
En die zit in de plastic zak waarin geleverd.

Mazzel, geluk of hoge gebruikssnelheid?

Re: Filamentrollen bewaren

Geplaatst: 21/01/24, 15:24
door Wim62
3DWim schreef: 21/01/24, 14:38 Ik bewaar de rollen in niks bijzonders. gewoon de originele karton doos van 123 waar ik het plastic omheen laat zitten
HaHa , je moet wel printen met het filament , of is het een decor vulling 🤣

Re: Filamentrollen bewaren

Geplaatst: 21/01/24, 16:23
door 3DWim
Wim62 schreef: 21/01/24, 15:24 je moet wel printen met het filament
oh sorry, ja dat gebeurt ook en wel met dat PLA uit de kartonnen doos met plastic er omheen.

Re: Filamentrollen bewaren

Geplaatst: 21/01/24, 16:39
door Ch3vr0n
Ik bewaar de mijne die niet in de AMS zitten, in FIBO's

Re: Filamentrollen bewaren

Geplaatst: 21/01/24, 18:58
door PrintEngineer
Aangebroken rollen leg ik in een goed afsluitbare krat met een vochtvreter erin. In de krat is de luchtvochtigheid rond de 35%. Tijdens het printen ondervind ik eigenlijk nooit vocht gerelateerde problemen

Re: Filamentrollen bewaren

Geplaatst: 22/01/24, 16:20
door Dirk
Heb al meer dan eens een rol iets meer dan een maand deels ongebruikt op de printer laten zitten.
Nadien terug gewoon opgestart en geen enkel probleem met het filament o.i.d. gehad hoor.
Heb dus blijkbaar weinig last van vocht met PLA, ik opperde gewoon maar een idee ;)

Gebruikte rollen heb ik ook al meer dan eens in de afsluitbare zak geplaatst en zo goed mogelijk vacuüm getrokken,
maar dat houd niet aan, ze vullen zich na een tijdje gewoon terug op, maar geven bij mij althans geen probleem verder.

Re: Filamentrollen bewaren

Geplaatst: 22/01/24, 23:13
door Tecumseh
Ik merk wel sinds ik met PETG print dat ik de rol niet meer op de printer moet laten staan. Als ik de rol na het printen weer terug in de bak met vochtvreter zet heb ik geen problemen met vocht. De bakken die ik gebruik komen van de action, passen er ongeveer 4 in en vochtvreter heb ik op de bodem liggen

Re: Filamentrollen bewaren

Geplaatst: 23/01/24, 21:38
door Banditoz
Petg trekt ook veel makkelijker vocht aan dan pla. Daar is petg bijna berucht om.