Temperatuur filament

Heb je een vraag omtrent je slicer software, we zien het graag hier verschijnen
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 2 months en 3 weeks old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
Johang
Berichten: 24
Lid geworden op: 10/01/23, 23:22
Locatie: Slagharen
Netherlands

Temperatuur filament

#1

Bericht door Johang »

Ik heb plotseling een probleem in de setting van de temperatuur van het filament.
Ik heb een Ender 3 pro met Marlin software. Ik werk al twee jaar met dezelfde configuratie.
Sinds twee maanden gaat kort na het start commando de setting van de filament temperatuur van 275 °C naar 175 °C. Hij blijft ongeveer twee minuten hierop staan en gaat dan weer naar 275 °C.
Ik heb alle temperatuur setting in Cura geopend en zie deze allemaal op 275 °C staan.
Op zich is het geen ramp omdat deze verlaging ruim binnen de wachttijd valt voordat de printer begint met printen.
Ik wil echter wel proberen dit probleem op te lossen.
Screenshot 2024-01-28 at 19-41-52 OctoPrint.png
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 565
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

#2

Bericht door Ch3vr0n »

Ik zou beginnen met de PID tuning eens (opnieuw) uit te voeren.
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Gebruikersavatar
Puffeltje
Berichten: 96
Lid geworden op: 28/09/22, 13:30
Locatie: Beverwijk
Netherlands

#3

Bericht door Puffeltje »

Kijkend naar je plaatje is de drop als je bed op temperatuur is. Volgens mij moet je het zoeken in de gcodes van bijvoorbeeld je 'start print g-code' van je slicer.
Ender 5 Plus - SKR 1.4 Turbo - DFR0550 display - Klipper (Bezig met ombouw naar Mercury One.1)
Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 199
Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Netherlands

#4

Bericht door PrintEngineer »

Dit lijkt idd wat puffeltje zegt uit de g-code te komen
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 565
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

#5

Bericht door Ch3vr0n »

Puffeltje schreef: 29/01/24, 12:27 Kijkend naar je plaatje is de drop als je bed op temperatuur is.
Goed oog man. start gcode zou inderdaad de oorzaak kunnen zijn. Ergens een dubbele regel met temperatuurinstellingen ofzo.
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Johang
Berichten: 24
Lid geworden op: 10/01/23, 23:22
Locatie: Slagharen
Netherlands

#6

Bericht door Johang »

Het advies opgevolgd en gezocht in de Start G-code van Cura.
De settingwijziging naar 175°C wordt veroorzaakt door de volgende regel: "M104 S{material_standby_temperature} "
Bij de laatste versie van Cura is dit toegvoegd om bij printers met meerdere nozzles deze alvast op een temperatuur van 175 °C te brengen.
Op zich is dit commando geen probleem omdat de M109 code wacht tot de printtemperatuur is bereikt.
Het M104 commando heb ik een ":" voor gezet.
Iedereen bedankt voor het meedenken.
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 565
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

#7

Bericht door Ch3vr0n »

Topic bij deze gemarkeerd als opgelost. Volgende keer graag zelf doen door op het v-tje te klikken naast de gepaste reactie

Sent from my Pixel 7 Pro using Tapatalk

Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Gebruikersavatar
Puffeltje
Berichten: 96
Lid geworden op: 28/09/22, 13:30
Locatie: Beverwijk
Netherlands

#8

Bericht door Puffeltje »

Om energie te besparen zou ik aan het begin van je start-gcode de temperatuur instellen op die standby temperatuur. Je hotend is vele malen sneller opgewarmd dan je printbed. Zodra je printbed op temperatuur is zou ik de temperatuur van je hotend pas op de daadwerkelijke printtemperatuur instellen. Scheelt je ook mogelijk druipen van je hotend. Ik heb dit al geruime tijd zo ingesteld bij mij en het bevalt mij prima.
Ender 5 Plus - SKR 1.4 Turbo - DFR0550 display - Klipper (Bezig met ombouw naar Mercury One.1)
Johang
Berichten: 24
Lid geworden op: 10/01/23, 23:22
Locatie: Slagharen
Netherlands

#9

Bericht door Johang »

Als ik de printer aanzet start ik direct de beide verwarmingen. Het kleine beetje energie wat ik extra kwijt ben kan ik me niet zo druk over maken. Ik vind het wel prettig als de nozzle ook direct op temperatuur is bijv. i.v.m. wisselen van filament.
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 477
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#10

Bericht door Rob52 »

Zo doe ik het ook altijd.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten