Cura instellingen flashforge dreamer

Is je keuze van 3D-printer gemaakt en aangekocht, maar je hebt nadien nog een vraag? Heb je een probleem met een 3D print, en zoek je hulp? Dan is dit z'n plek.
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 2 months en 2 days old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
Parel1307
Berichten: 25
Lid geworden op: 04/12/22, 18:13
Netherlands

Cura instellingen flashforge dreamer

#1

Bericht door Parel1307 »

Hallo,

Ik heb een flashforge Dreamer met dubbele nozzle. Standaard zit hier een 0,4mm nozzle op.
Ik heb hier een 0,2mm nozzle op gezet omdat ik mooiere prints met meer detail wil. Ik gebruik hierbij Flashprint, het programma dat bij de printer hoort. Hier kan ik geen 0,2mm nozzle instellen. Ik moet dus instellingen aanpassen maar ik weet niet welke.
Met mijn andere printer werk ik met Cura en dit zou ik ook graag willen met de Dreamer.
Mijn vragen zijn dus: weet iemand welke instellingen ik moet aanpassen ? en weet iemand hoe ik Cura kan instellen voor de Dreamer?

Gr Patrick


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 565
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

#2

Bericht door Ch3vr0n »

Is de Flashforge dreamer niet te selecteren als je klikt op "printer toevoegen"? Als dat niet zo is kan je dat in theorie op 1 manier aanvragen (via een [ur="https://github.com/Ultimaker/Cura/issues"l]github feature request op de Cura repo[/url]), en tijdelijk omzeilen door een andere flashforge printer te selecteren en dan manueel het printvolume en bed grootte aan te passen. Daarna kan je gaan kijken in de gcode van flashprint en de start- en end-gcode overnemen
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Parel1307
Berichten: 25
Lid geworden op: 04/12/22, 18:13
Netherlands

#3

Bericht door Parel1307 »

Ik kan hem inderdaad niet selecteren wel een andere flashforge maar die heeft geen dubbele nozzle.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 565
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

#4

Bericht door Ch3vr0n »

Dat moet je dan weer kunnen instellen door het aantal "extruders" op 2 te zetten. Cura moet dan normaal de rest doen.
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 477
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#5

Bericht door Rob52 »

Als je de diameter van de nozzle niet kunt aanpassen kun je toch de lijnbreedte aanpassen naar 0,2 mm. Dat zou min of meer hetzelfde effect moeten geven. Ik kan in Cura ook met een 0,4 mm nozzle 0,2 mm lijnbreedte instellen en dan print hij lijnen van 0,2 mm. Automatisch wordt dan ook het volume aangepast. Voordeel bij jou is dan er werkelijk een 0,2 mm nozzle inzit en een beter resultaat zal geven dan het te simuleren met een 0,4 mm nozzle.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Wim62
Berichten: 331
Lid geworden op: 25/09/22, 17:12
Locatie: Arnhem
Netherlands

#6

Bericht door Wim62 »

Moet je dan niet de extruder kalibreren ?
In het verleden hebt ik weleens een nozzle wissel gedaan van 04 mm naar .06 mm nozzle , toen moest ik de extruder snelheid aanpassen .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
Parel1307
Berichten: 25
Lid geworden op: 04/12/22, 18:13
Netherlands

#7

Bericht door Parel1307 »

Heb ik dan geen risico dat hij het filament te hard door de nozzle wil duwen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 199
Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Netherlands

#8

Bericht door PrintEngineer »

Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 477
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#9

Bericht door Rob52 »

Wim62 schreef: 20/02/24, 20:39 Moet je dan niet de extruder kalibreren ?
Dat zal niet gaan op de manier die je gewend bent. Dit aangezien de aanpassing in de G-code wordt gedaan en dus alleen werkt op het moment van printen. Wanneer je de nozzle kalibreert dan doe je dat voordat er een g-code actief is en alleen met het aansturen van de extrudermotor. Je past dan het aantal stappen eventueel aan. Dat werkt dus niet voor een aanpassing in de lijnbreedte in een G-code.
Parel1307 schreef: 20/02/24, 20:40 Heb ik dan geen risico dat hij het filament te hard door de nozzle wil duwen?
Nee, want bij elke aanpassing in snelheid lijnbreedte enz. wordt dit door de software telkens op elkaar aangepast. Als je bijvoorbeeld sneller gaat printen komt er ook meer, eigenlijk sneller, filament uit. De eenheid blijft echter gelijk want er komt wel meer/sneller filament per seconde uit, maar er komt niet echt meer filament uit als het om het volume voor het object gaat.

En onder- of over extrusie is, als het meer dan een paar procent is, echt wel snel zichtbaar. Meer dan 10% ga je wel kunnen zien. En dat kun je dan zelfs nog tijdens het printen aanpassen
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Parel1307
Berichten: 25
Lid geworden op: 04/12/22, 18:13
Netherlands

#10

Bericht door Parel1307 »

Dit is mijn printje met 0,2mm nozzle nu.
Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 4 gasten