Pagina 1 van 1

Cura instellingen flashforge dreamer

Geplaatst: 20/02/24, 17:32
door Parel1307
Hallo,

Ik heb een flashforge Dreamer met dubbele nozzle. Standaard zit hier een 0,4mm nozzle op.
Ik heb hier een 0,2mm nozzle op gezet omdat ik mooiere prints met meer detail wil. Ik gebruik hierbij Flashprint, het programma dat bij de printer hoort. Hier kan ik geen 0,2mm nozzle instellen. Ik moet dus instellingen aanpassen maar ik weet niet welke.
Met mijn andere printer werk ik met Cura en dit zou ik ook graag willen met de Dreamer.
Mijn vragen zijn dus: weet iemand welke instellingen ik moet aanpassen ? en weet iemand hoe ik Cura kan instellen voor de Dreamer?

Gr Patrick


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Cura instellingen flashforge dreamer

Geplaatst: 20/02/24, 17:55
door Ch3vr0n
Is de Flashforge dreamer niet te selecteren als je klikt op "printer toevoegen"? Als dat niet zo is kan je dat in theorie op 1 manier aanvragen (via een [ur="https://github.com/Ultimaker/Cura/issues"l]github feature request op de Cura repo[/url]), en tijdelijk omzeilen door een andere flashforge printer te selecteren en dan manueel het printvolume en bed grootte aan te passen. Daarna kan je gaan kijken in de gcode van flashprint en de start- en end-gcode overnemen

Re: Cura instellingen flashforge dreamer

Geplaatst: 20/02/24, 19:25
door Parel1307
Ik kan hem inderdaad niet selecteren wel een andere flashforge maar die heeft geen dubbele nozzle.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Cura instellingen flashforge dreamer

Geplaatst: 20/02/24, 19:48
door Ch3vr0n
Dat moet je dan weer kunnen instellen door het aantal "extruders" op 2 te zetten. Cura moet dan normaal de rest doen.

Re: Cura instellingen flashforge dreamer

Geplaatst: 20/02/24, 20:03
door Rob52
Als je de diameter van de nozzle niet kunt aanpassen kun je toch de lijnbreedte aanpassen naar 0,2 mm. Dat zou min of meer hetzelfde effect moeten geven. Ik kan in Cura ook met een 0,4 mm nozzle 0,2 mm lijnbreedte instellen en dan print hij lijnen van 0,2 mm. Automatisch wordt dan ook het volume aangepast. Voordeel bij jou is dan er werkelijk een 0,2 mm nozzle inzit en een beter resultaat zal geven dan het te simuleren met een 0,4 mm nozzle.

Re: Cura instellingen flashforge dreamer

Geplaatst: 20/02/24, 20:39
door Wim62
Moet je dan niet de extruder kalibreren ?
In het verleden hebt ik weleens een nozzle wissel gedaan van 04 mm naar .06 mm nozzle , toen moest ik de extruder snelheid aanpassen .

Re: Cura instellingen flashforge dreamer

Geplaatst: 20/02/24, 20:40
door Parel1307
Heb ik dan geen risico dat hij het filament te hard door de nozzle wil duwen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Cura instellingen flashforge dreamer

Geplaatst: 20/02/24, 21:24
door PrintEngineer

Re: Cura instellingen flashforge dreamer

Geplaatst: 21/02/24, 10:30
door Rob52
Wim62 schreef: 20/02/24, 20:39 Moet je dan niet de extruder kalibreren ?
Dat zal niet gaan op de manier die je gewend bent. Dit aangezien de aanpassing in de G-code wordt gedaan en dus alleen werkt op het moment van printen. Wanneer je de nozzle kalibreert dan doe je dat voordat er een g-code actief is en alleen met het aansturen van de extrudermotor. Je past dan het aantal stappen eventueel aan. Dat werkt dus niet voor een aanpassing in de lijnbreedte in een G-code.
Parel1307 schreef: 20/02/24, 20:40 Heb ik dan geen risico dat hij het filament te hard door de nozzle wil duwen?
Nee, want bij elke aanpassing in snelheid lijnbreedte enz. wordt dit door de software telkens op elkaar aangepast. Als je bijvoorbeeld sneller gaat printen komt er ook meer, eigenlijk sneller, filament uit. De eenheid blijft echter gelijk want er komt wel meer/sneller filament per seconde uit, maar er komt niet echt meer filament uit als het om het volume voor het object gaat.

En onder- of over extrusie is, als het meer dan een paar procent is, echt wel snel zichtbaar. Meer dan 10% ga je wel kunnen zien. En dat kun je dan zelfs nog tijdens het printen aanpassen

Re: Cura instellingen flashforge dreamer

Geplaatst: 23/02/24, 19:11
door Parel1307
Dit is mijn printje met 0,2mm nozzle nu.
Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Cura instellingen flashforge dreamer

Geplaatst: 23/02/24, 19:17
door Rob52
En hoe heb je dat dan nu ingesteld?

Re: Cura instellingen flashforge dreamer

Geplaatst: 23/02/24, 19:42
door Parel1307
Vooral de snelheid een stuk lager ingesteld en de ventilatoren uitgezet op het eind.
Daarna een 20 min in de acetondamp.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Cura instellingen flashforge dreamer

Geplaatst: 23/02/24, 20:21
door Wim62
Dus je het geprint met ABS filament

Re: Cura instellingen flashforge dreamer

Geplaatst: 23/02/24, 20:31
door Parel1307
Ja dat klopt!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Cura instellingen flashforge dreamer

Geplaatst: 23/02/24, 20:57
door Rob52
Ik bedoel natuurlijk die 0,2 mm nozzle. Dat is waar je je onderwerp mee opende. Kun je die dan ineens nu wel instellen als nozzle? Ik heb daar niks van gelezen.

Re: Cura instellingen flashforge dreamer

Geplaatst: 23/02/24, 21:01
door Parel1307
Nee dat kan nog steeds niet, maar door wat instellingen te veranderen zoals jullie al zeiden, krijg ik dit als resultaat.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Cura instellingen flashforge dreamer

Geplaatst: 23/02/24, 21:39
door Rob52
Oke, dank je. Gelukkig dat je er dan toch verder mee kunt. Het lijkt mij dat je print misschien iets korter in het acetonbad had gemoeten. Nu vervagen de details naar mijn idee toch wel weer iets te veel.

Re: Cura instellingen flashforge dreamer

Geplaatst: 23/02/24, 21:43
door Parel1307
Ja dat idee had ik ook al. Ik wil nu eigenlijk alleen nog weten hoe ik met Cura aan de slag kan, maar dat lukt tot nu toe alleen met 1 nozzle.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Cura instellingen flashforge dreamer

Geplaatst: 23/02/24, 22:23
door Rob52
Als je in Cura de Flashforge Dreamer toevoegt dan doet Cura dat maar met 1 extruder. Je kunt er dan helaas geen 2de meer bijzetten. Het pulldown menuutje geeft maar 1 extruder weer. Als je in plaats van de Flashforge Dreamer een Custom FFF printer toevoegt en daar dezelfde waardes invult als bij de Flashforge Dreamer dan hernoem je de printer om hem voor jou herkenbaar te houden. Je kunt in de custom FFF printer nu wel tot 7 extra extruders toevoegen, dus totaal 8 stuks. Op die manier werkt het wel en kun je ook andere diameter nozzles kiezen.

Het verschil is dus dat bij het kiezen van de Flashforge Dreamer je alles voor gedefinieerd krijgt. En als je een custom FFF printer kiest en die hernoemt je zelf de waardes moet invoeren. Maar ook dus zelf het aantal extruders kunt bepalen.

Re: Cura instellingen flashforge dreamer

Geplaatst: 24/02/24, 10:05
door Parel1307
Ok dank je, ik ga het uitproberen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk