Pagina 1 van 1

Printengineer's Wanhao Duplicator I3 v2

Geplaatst: 26/02/24, 13:11
door PrintEngineer
Een tijdje geleden werd ik eigenaar van een Wanhao Duplicator I3 v2. Deze printer had naar verluid wat problemen die uiteraard oplosbaar bleken. Het grootste probleem was de verstopte nozzel die ik met wat geduld en huisvlijt weer helemaal schoon heb weten te krijgen. Verder zat het frame slordig in elkaar en ook dat manko heb ik kunnen oplossen door alles netjes en haaks af te stellen. Naast deze simpel te verhelpen zaken zou er ook een probleem zijn met de USB communicatie. Met een paar simpele testjes werd al snel duidelijk dat de USB kabel die de vorige eigenaar gebruikte een kabelbreukje had. Dus kabel gewisseld en de printer was ook vanaf de laptop benaderbaar. En als laatste heb ik de machine maar eens goed schoongemaakt, de assen van een klein beetje smering voorzien en het bed level gesteld.

En toen was het moment daar om de printer maar eens te gaan testen met een kalibratie print. Die liep al bij de eerste laag niet lekker door een flinke mate van underextrusion. Dus print afgebroken en de E-steps gekalibreerd. Op 100 mm gaf de extruder slechts 79 mm filament, dus letterlijk veel te weinig. Na kalibratie van de extruder is 100 mm gelijk aan 99.99 mm. Dat laat ik dus voorlopig maar even zo. Poging twee liep meteen een stuk beter op de retraction na. Die stond op een veel te hoge waarde ingesteld waardoor de flow van het filament telkens een fractie te laat opgang kwam. Dus heb ik ook die waarde aangepast en toen liep het machientje als een zonnetje. En zelfs zo goed dat mijn oude trouwe Anet A6 het veld gaat ruimen voor de Duplicator. Een machine als de Duplicator (met stalen frame) bied toch echt meer potentie om strake en maatvaste prints af te leveren

Re: Printengineer's Wanhao Duplicator I3 v2

Geplaatst: 26/02/24, 13:54
door Banditoz
Altijd leuk als het zo gied uitpakt. En weer een apparaat gered van de sloop ook.

Re: Printengineer's Wanhao Duplicator I3 v2

Geplaatst: 26/02/24, 18:37
door Ch3vr0n
Kan het niet beter zeggen, eentje gered van de schroothoop en een ander er misschien op? :p

Re: Printengineer's Wanhao Duplicator I3 v2

Geplaatst: 26/02/24, 19:12
door Wim62
Je kan zeggen wat je wil maar een Anet A6 of een A8 is een mooi machientje om mee te beginnen , en of te kijken of deze hobby wel iets voor iemand is .
Ik hebt en eentje 6 jaar gehad en toen hij wegging was er nog maar weinig Original aan .
En hij draait nu bij een de broer van een forum lid .👍👌

Re: Printengineer's Wanhao Duplicator I3 v2

Geplaatst: 26/02/24, 22:02
door Ch3vr0n
De A8 is vooral een mooie om letterlijk een brandje mee te stichten, als die het al niet uit zichelf doet :p. T'is een mirakel dat die mannen uberhaupt nog in business zijn.

Re: Printengineer's Wanhao Duplicator I3 v2

Geplaatst: 27/02/24, 09:23
door Wim62
(off-topic) , dan past de Bambu A1 ook in het straatje van de A8 .😂

Re: Printengineer's Wanhao Duplicator I3 v2

Geplaatst: 27/02/24, 14:53
door Ch3vr0n
Klopt maar da's enkel door stroomkabel, bij de A8 is het de volledige printer. Wie dat ding nog eens NIEUW wil zien opgebouwd worden, The Canuck Creator (voormalig Nero3D) heeft der onlangs eentje opgebouwd en is er meer aan het spelen

Sent from my Pixel 7 Pro using Tapatalk


Re: Printengineer's Wanhao Duplicator I3 v2

Geplaatst: 27/02/24, 22:21
door PrintEngineer
De A6 heeft hier 5 jaar trouwe dienst bewezen en kan technisch gezien nog wel even mee. Als ik meer ruimte zou hebben mocht deze zes tientjes machine best blijven. Maar ik moet kiezen en dan heeft de Wanhao meer potentie om kwalitatief betere prints mee te maken. Morgen komen de Igus glijlagers binnen die de stalen lagers gaan vervangen. Stap twee is het isoleren van het heatbed en dan zal ik vast nog wel wat aan het machientje freubelen

Re: Printengineer's Wanhao Duplicator I3 v2

Geplaatst: 02/03/24, 22:38
door PrintEngineer
De Wanhao Duplicator heeft de eerste upgrades erop zitten. Het heatbed is van isolatie voorzien.

Afbeelding

Ook zijn de heat break ventilatoren vervangen voor meer koeling en zijn er finger guards gemonteerd

Afbeelding

En upgrade drie betreft de Igus glijlagers

Afbeelding

Dus de voortgang zit er lekker in

Re: Printengineer's Wanhao Duplicator I3 v2

Geplaatst: 03/03/24, 11:48
door Rob52
Je weet het hè? Igus lagers nooit of te nimmer met wat dan ook smeren. Hoe droger hoe beter.

Re: Printengineer's Wanhao Duplicator I3 v2

Geplaatst: 03/03/24, 12:44
door PrintEngineer
Ja dat weet ik. Igus lagers hebben zelf smerende eigenschappen en elke andere vorm van smeermiddel zorgt voor vastlopers. Het kunststof neem het smeermiddel in zich op, zet dat uit en klemt zich vast op de as. Heb de assen dus ook eerst heel goed ontvet voordat de Igus erin zijn gegaan. De assen heb ik daarna ook nog parallel uitgelijnd zodat het niet in een richting zwaarder loopt dan de andere. En nu ben ik alweer bezig met de volgende mechanische verbetering

Re: Printengineer's Wanhao Duplicator I3 v2

Geplaatst: 03/03/24, 13:14
door Ch3vr0n
Dit gaat de kant uit van die EasyThreed, nog een beetje en ik kan ze beiden beter verplaatsen naar zelfbouwprinters :D

Re: Printengineer's Wanhao Duplicator I3 v2

Geplaatst: 03/03/24, 15:44
door PrintEngineer
Het modificeren van deze printer valt gelukkig.nog alles mee. In verhouding is er aan de Easythreed veel meer gesleuteld. Dat project ligt overigens al een tijdje stil omdat de sinterbrons glijlagers in een container op zee zitten. Zo 'n schip vaart in 47 dagen naar een Europese haven waar het pakketje verder op transport gaat. Alles bij elkaar duurt het zo 'n 60 dagen van bestellen tot het hier in huis ligt. Voor huidige begrippen niet van deze tijd, maar wel voor € 13 en wat kruimels op de deurmat. Voor de Wanhao komen alle onderdelen nog steeds uit Nederland, en dat natuurlijk ook voor Nederlandse prijzen

Re: Printengineer's Wanhao Duplicator I3 v2

Geplaatst: 03/03/24, 16:06
door Ch3vr0n
Da's nog snel lol. Op't werk hebben wij producten die per zeecontainer vanuit België worden verscheept naar Taiwan. Da's 3 maand onderweg :p

Re: Printengineer's Wanhao Duplicator I3 v2

Geplaatst: 03/03/24, 19:25
door Wim62
Z'n boot hebben wij ook gehad , maar hebben hem toen maar verkocht .🤣

Re: Printengineer's Wanhao Duplicator I3 v2

Geplaatst: 03/03/24, 21:33
door PrintEngineer
Nadat je iets aan de printer hebt veranderd is er altijd weer dat moment om een kalibratieprint te maken. De gebruikte rol PLA is eeuwenoud en vloeit niet helemaal lekker, maar deed het toch nog vrij aardig. De maatvoering van deze kalibratie cube is wel bijna goed. De afmetingen op de X en Y as worden net ietsjes te groot, maar dat kan ik kalibreren en dan klopt dat ook

Afbeelding
Afbeelding

Re: Printengineer's Wanhao Duplicator I3 v2

Geplaatst: 05/03/24, 22:46
door PrintEngineer
Na meerdere prints was ik ervan overtuigd dat er iets moest zijn met de X as snaar. En die gedachte was gegrond. De snaar wordt gespannen op twee M4 schroefjes. Deze schoefjes zitten met 2.5 gangen vast in 3 mm plaatstaal waar ook de extruder aan vast zit. Met zo weinig gangen en de hoge krachten die de schroefjes te verwerken krijgen is het een constructie die vraagt om problemen. Door de mechanische inwerking stonden de schroefjes tamelijk los en zelfs flink te wiebelen. Dat heb ik kun verhelpen door 4 moertjes te gebruiken en daarmee de schoefjes weer te fikseren. Dus dat is weer een klusje die tot verbetering leid
Afbeelding
Afbeelding

Re: Printengineer's Wanhao Duplicator I3 v2

Geplaatst: 11/03/24, 23:09
door PrintEngineer
Mechanisch lijken de meeste zaken nu wel opgelost bij de Wanhao. Maar nu doet zich een heel ander probleem voor. Namelijk de hechting van de print op het heatbed. Elke print hecht zich zo extreem op het heatbed dat ik ze stuk voor stuk moet vermorzelen om ze los te krijgen. Dus ik overweeg nu maar om er een glasplaat op te leggen zodat de prints fatsoenlijk los willen komen en er nog iets van heel blijft. Want verder werkt de machine best heel aardig, maar houd dus geen print heel

Re: Printengineer's Wanhao Duplicator I3 v2

Geplaatst: 12/03/24, 12:22
door Puffeltje
Zo heeft de een een probleem dat er geen hechting is, zo heeft de ander het probleem dat de hechting te goed is.....

Ik zie geregeld dat mensen met een te goede hechting alcohol gebruiken om het onderwerp los te krijgen. Met een injectienaald wordt op de overgang van object naar printbed een beetje alcohol gespoten welke zich dan nestelt tussen printbed en onderwerp. Misschien is dat bij jou ook de oplossing om de objecten los te krijgen. Zeg niet dat het bij elk type printbed en/of filament werkt maar niet geschoten is altijd mis.

Re: Printengineer's Wanhao Duplicator I3 v2

Geplaatst: 12/03/24, 15:49
door PrintEngineer
Het heatbed van deze printer werd altijd gebruikt in combinatie met lijm voor de hechting. Dat heb ik toen in monnikenarbeid van het heatbed kunnen krijgen. Het zou daar dus goed verband mee kunnen houden, hoewel het heatbed over het volledige oppervlak prima aanvoelt. Via een ander kanaal gaf iemand nog aan dat schoonmaken met aceton ook de poriën van de printmat goed reinigd. Maar daar ben ik zelf wat huiverig voor

Re: Printengineer's Wanhao Duplicator I3 v2

Geplaatst: 15/03/24, 15:27
door PrintEngineer
Gisteren heb ik toch maar met een beetje Aceton een heel klein hoekje van het heatbed gereinigd. Wonder boven wonder tast Aceton het zwarte PEI sheet niet aan, dus toen maar het hele oppervlak onderhanden genomen. Na wat wrijven werd het hele heatbed troebel en toen dacht ik heel even, tja dit was het dan. Maar niets is minder waar. De troebele waas was toch echt nog vuil/lijm/filament resten die los kwamen van het PEI sheet. Met wat keukenpapier (die het goedje makkelijk in zich opnam) heb ik de boel in vier gangen schoon gekregen en zag het heatbed er een stuk frisser uit. En waar het uiteindelijk om ging, de prints komen weer op een normale manier los. Dus weer wat geleerd

Toegevoegd in 7 uren 43 minuten 23 secondes:
Tja ik heb weer eens iets verzonnen hoor. Twee top mounts voor de Z assen. De Z-spindels bij de Wanhao staan aan de bovenkant standaard los, dus in vrije lucht. Dat zie je terug in de prints (zie foto's), dus heb ik iets ontworpen waarmee de spindels ook aan de bovenkant worden gefixeerd. Uiteraard gelagerd zodat ze soepel blijven draaien. Als dit prototype goed werkt wil ik het ontwerp nog wat verfraaien, zodat het er ook meer ontworpen uitziet. Nu zijn het twee lompe blokken

Afbeelding
Afbeelding

Re: Printengineer's Wanhao Duplicator I3 v2

Geplaatst: 16/03/24, 09:25
door Wim62
Dat is bij meerdere printers dat de z-spindel los staat aan de bovenzijde , dat doen ze niet voor niets .
Ik denk als je het zoals je zegt dat je het terug zie in de prints dat je de z-assen en lagers de verdachten zijn .

Re: Printengineer's Wanhao Duplicator I3 v2

Geplaatst: 16/03/24, 10:38
door PrintEngineer
In dit geval is het denk ik louter een kostenbesparende maatregel geweest. De spindel assen zijn 4 cm korter dan de gladde 8 mm assen. Zelf denk ik dan, waarom zijn die niet even lang? En daar is wel een verklaring voor, want ik heb de extended version staan. Dat is een printer met een setje die je los kunt bestellen en waarmee je het frame en bouwvolume in de Z richting kunt verhogen. en daar zitten dan weer geen spindels bij in de juiste lengte. Dus ik kijk even of dit de oplossing gaat zijn of dat ik toch langere spindels moet gaan organiseren

Toegevoegd in 8 uren 37 minuten 4 secondes:
Het past

Afbeelding

Re: Printengineer's Wanhao Duplicator I3 v2

Geplaatst: 16/03/24, 20:26
door Wim62
Dat had ik van jou ook wel verwacht dat het past .
Nu nog een test print maken en kijken of het een verschil uit maakt ?👍

Re: Printengineer's Wanhao Duplicator I3 v2

Geplaatst: 21/03/24, 23:14
door PrintEngineer
De blokken zijn het toch niet helemaal, dus heb ik nu langere lead screw's besteld. Die zijn bij 123-3D in de lengte die ik nodig heb momenteel niet uit voorraad leverbaar en worden pas in de tweede week van april geleverd. Deze langere lead screw's worden straks met standaard KFL8 lagers gefixeerd en ook de lead screw moeren heb ik verhoogd en verlengd voor meer lineaire stabiliteit en het levert meteen ook wat meer koppel (torque)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Re: Printengineer's Wanhao Duplicator I3 v2

Geplaatst: 27/03/24, 11:59
door PrintEngineer
Het duurt nog zo 'n twee weken voordat de langere spindels binnen zijn. Maar dat weerhoud mij er toch niet van om alvast met een provisorische oplossing het effect van de extra fixatie te testen. Puur op handmatige waarneming is de vrije beweging aan de bovenkant eruit, en dat gaat hopelijk zorgen voor een mooier eindresultaat

Afbeelding

Toegevoegd in 6 uren 30 minuten 7 secondes:
De eerste print laat zien dat de instellingen in Cura nog moeten worden bijgespijkerd

Afbeelding

Toegevoegd in 12 uren 10 minuten 15 secondes:
De aanpassingen die tot nu toe aan de machine zijn gedaan zijn hoofdzakelijk gericht op het voorkomen van torsie en speling in het X,Y,Z systeem. Op meerdere punten is dat al geslaagd, maar nu komen er andere dingen aan de oppervlakte, het fenomeen "stepper motor noise". In de zijwanden van de prints zie je dan een lichte golfbeweging die van het startpunt richting het einde vervaagd. En dit zie je zelfs duidelijker als je "jerk control" aan hebt staan. Dus het oplossen van het ene probleem creëert aan de andere kant weer nieuwe uitdagingen

Toegevoegd in 2 uren 9 minuten 36 secondes:
En ook deze is een interessante om nog op te lossen. De M3 heatbed schroefjes staan in een 4.5 mm gat. Dus die kunnen schuiven tijdens het omkeren van de richting. En dan is er misschien toch meer sprake van ringing dat stepper motor noise

Afbeelding

Toegevoegd in 12 uren 39 minuten 58 secondes:
De oplossing voor het laatst gedetecteerde probleem is de maat van de boutjes vergroten naar M4. De schroefkopjes moeten nog worden verzonken in het heatbed en die zullen zelf ook een verzonken kop hebben. En ook de veren worden nog vervangen voor een maat die net over het M4 moertje valt. De handwieltjes zijn wel dezelfde gebleven, alleen nu voorzien van M4 schroefdraad. De speling is met deze modificatie voor 95% uit de constructie en zou tot een beter resultaat moet leiden

Afbeelding

Re: Printengineer's Wanhao Duplicator I3 v2

Geplaatst: 29/03/24, 10:49
door henryschippers2023
Wim62 schreef: 16/03/24, 09:25 Dat is bij meerdere printers dat de z-spindel los staat aan de bovenzijde , dat doen ze niet voor niets .
Ik denk als je het zoals je zegt dat je het terug zie in de prints dat je de z-assen en lagers de verdachten zijn .

Lompe blokken? Respect voor uw vaardigheid!
Zo t zelf niet kunnen 3d tekenen🫣
Ben er te ongeduldig voor😇

Re: Printengineer's Wanhao Duplicator I3 v2

Geplaatst: 29/03/24, 11:27
door Hardy
Ik heb de spindels op mijn 3 printers ook boven in vast in lagers zitten, geeft gewoon een zekerder gevoel en werkt perfect.

Re: Printengineer's Wanhao Duplicator I3 v2

Geplaatst: 29/03/24, 12:46
door PrintEngineer
Spindels die aan een kant los staan zorgen nu eenmaal voor torsie en dat kan simpel worden voorkomen. De reden waarom de fabrikant het niet doet is besparing op de productie kosten. En ik zeg het hier nog eens. Het printen is bij mij duidelijk ondergeschikt aan het sleutelen en verbeteren van de techniek

Re: Printengineer's Wanhao Duplicator I3 v2

Geplaatst: 29/03/24, 14:12
door Wim62
Als de spindel (krom) niet recht is , en je gaat deze aan het uiteinde vastzetten zal deze op een ander gedeelte gaan bewegen .
Dus dan ben je weer terug naar af .

Ik het verleden had ik de spindel van mijn Anet A6 ook aan de bovenzijde vast gezet , maar de prints werden er niet beter/mooier op .
Dus had ik de lagers weer verwijderd .

Re: Printengineer's Wanhao Duplicator I3 v2

Geplaatst: 29/03/24, 14:45
door PrintEngineer
De originele spindels van de machine heb ik op een vlakplaat bekeken en zijn op 0.027 mm recht. En van de langere spindels die nog moeten komen hoop ik zeker ook dat ze een vergelijkbare of minder afwijking hebben. Zo niet gaan ze gewoon terug naar de leverancier.

Op dit moment loopt de machine met dezelfde print als de vorige keer. Dan heb je tenminste een realistische vergelijking met de situatie voor en na. Dus ik ben zelf ook erg benieuwd of en hoe groot het verschil gaat zijn.

Door alles een stuk stijver te maken zorgt dat er ook weer voor dat de machine meer geluid gaat produceren. Niet dat ik het storend vind, want hij staat in de berging en dat hoor je in huis toch niet. Wel denk ik dat het frame van de machine vaker op de schroefjes zal moeten worden nagetrokken, want de krachten die nu zonder demping op het frame worden uitgeoefend zijn best pittig. Het frame staat nog net niet te kreunen, maar je hoort het veranderen van de bewegingsrichting best goed. Dus is het afwachten of het frame het op termijn aan kan

Re: Printengineer's Wanhao Duplicator I3 v2

Geplaatst: 29/03/24, 15:02
door Wim62
Als alles zo star uitgevoerd word hoe je het beschrijft wens ik jou er veel suc6 mee .
Een machine hoort soepel te draaien .

Re: Printengineer's Wanhao Duplicator I3 v2

Geplaatst: 29/03/24, 15:05
door PrintEngineer
De machine draait prima, alleen zijn waar mogelijk torsie en speling eruit gehaald. Geen van de Nema 17 motoren wordt warmer dan voorheen, dus netaan handwarm. Voor mij is dat een aanwijzing dat er geen verhoogde weerstand is en gezien de snelheid waarmee de printer nu staat te draaien zou de boel flink op temperatuur komen als het niet soepel draait

Re: Printengineer's Wanhao Duplicator I3 v2

Geplaatst: 11/04/24, 19:14
door DanCooper
Eerlijk gezegd kan ik me heden ten dage zelfs niet meer voorstellen een fdm printer te gebruiken, ook al heb ik een Creality Cr3 staan, laat staan zoiets archaïsch als een Wanhao (die ik overigens ook heb gehad van 2015 tot 2022).

Re: Printengineer's Wanhao Duplicator I3 v2

Geplaatst: 11/04/24, 19:29
door Wim62
Wat is er mis mee met een FDM printer ?

Re: Printengineer's Wanhao Duplicator I3 v2

Geplaatst: 11/04/24, 19:32
door Rob52
Dat vraag ik me ook af Wim. Ze hebben ook een hoop voordelen ten opzichte van resin printers.

Re: Printengineer's Wanhao Duplicator I3 v2

Geplaatst: 11/04/24, 19:42
door Wim62
Ik ben nog steeds zeer blij met mij huidige printer , het is een van mijn beste aankopen die ik gedaan hebt op 3D print gebeuren 😂

Re: Printengineer's Wanhao Duplicator I3 v2

Geplaatst: 12/04/24, 12:40
door 3DWim
@DanCooper ,
Wat is er mis met een FDM printer ?
Persoonlijk vind ik in een bak chemicaliën printen plus de nabewerking een doodlopende weg.
Ja detail niveau kan hoger liggen maar dat is ook niet altijd zo.

Het zorgeloze draad printer van bv een bambu lab printer zal eerder aanspreken dan een chemielab in huis.

Re: Printengineer's Wanhao Duplicator I3 v2

Geplaatst: 12/04/24, 14:33
door PrintEngineer
FDM is nog altijd het meest gebruikte principe en is het niet zo dat iedere 3D hobbyist zijn eigen voorkeur heeft? Persoonlijk ben ik een sleutelaar en dat kan heel goed aan FDM printers en resin printers juist niet. Dus mijn Wanhao is perfect geschikt voor wat ik ermee wil en doen

Re: Printengineer's Wanhao Duplicator I3 v2

Geplaatst: 16/04/24, 19:31
door PrintEngineer
Om te weten wat je printer kan moet je soms iets geks printen. Deze impossible cube is een support test, en die liet zien dat de eerste laag over support niet goed loopt. De oorzaak heb ik nog niet gevonden, maar ik vermoed dat het een instelling in Cura moet zijn

Afbeelding

Afbeelding

Re: Printengineer's Wanhao Duplicator I3 v2

Geplaatst: 17/04/24, 10:05
door Rob52
Je kunt de afstand tussen de laatste supportlaag en de eerste printlaag van het object in Cura aanpassen. Althans zo lijkt het. Ik heb hier in het verleden al eens iets over geschreven aangezien dat niet altijd even mooi verloopt. Er zit namelijk een probleempje in die instelling. Je kunt de weliswaar aanpassen, maar de aanpassing kan niet anders zijn dan stappen die gelijk zijn aan de laagdikte. Ook al doet de instelling vermoeden dat het met kleinere stappen kan, in de praktijk werkt dat niet, zelf als je een kleinere waarde ingeeft. Je krijgt ook geen foutmelding. Als je 0,2 mm laagdikte hebt kan de afstand tussen de support- en objectlaag niet minder zijn dan 0,2 mm. Er zijn trouwens wel slicers, bijvoorbeeld de Prusa slicer, die dat wel kunnen. Het probleem dat zich dan voordoet is dat er 0,2 mm ruimte tussen de lagen bevindt en de eerste objectlaag dus niet net zo wordt vastgedrukt als een eerste laag op het printbed. Daardoor ontstaat er op die plek een lossere structuur dan bij een eerste laag op het printbed. Misschien dat je dit kunt oplossen door een aanpassing in de G-code en op die plekken over te schakelen naar tijdelijk 0,1 mm laagdikte. Helemaal hetzelfde als de eerste laag wordt het nooit omdat bij een 0,1 mm laagdikte ook de hoeveelheid materiaal vermindert. En de afstand op 0 mm zetten zal alleen zinvol zijn als je een niet (goed) hechtend supportmateriaal toepast. Dus met 2 extruders. Jouw voorbeeld is echter wel erg extreem en ik denk dat daar mogelijk nog wel wat anders aan de hand kan zijn, tenzij de afstand nu erg groot ingesteld staat. Waar ik nog niet mee geëxperimenteerd heb, maar misschien nog iets kan doen is de instelling Afstand van Onderkant Supportstructuur.

Het probleem met een afwijkende afstand is, bij Cura in ieder geval, dat op dat moment de laagdikte voor omringende objectlagen niet meer overeenkomt en dan ook in die afwijkende laagdikte, dus dunner zou moeten worden geprint. Technisch hoeft dat natuurlijk geen probleem te zijn, maar het werkt niet zo in Cura. Bij Prusa zie je dat de objectlaag bijvoorbeeld 0,1 mm kan zijn en dat de supportlagen in 0,2 mm geprint worden. Maar ook bij de Prusa slicer kun je geen afwijkende opening maken die bijvoorbeeld 0,05 mm is.

support laaghoogte.jpg

Re: Printengineer's Wanhao Duplicator I3 v2

Geplaatst: 17/04/24, 11:24
door PrintEngineer
Het nadeel van het reduceren van de afstand is meestal dat het support zich sterker hecht aan de eerste laag die er op geprint wordt. Daar ga ik dan maar eens mee experimenteren om te zien of het iets brengt

Toegevoegd in 11 uren 31 minuten 23 secondes:
De hernieuwde poging om de eerste laag boven support goed te krijgen heeft nog weinig verbetering opgelevert. De afstand stond op 0.1 mm en ik heb die aangepast naar 0.05 mm. Het resultaat is nauwelijks beter, dus denk ik dat het toch in een andere of combinatie van instellingen zit

In de tussentijd heb ik ook nog een nieuwe filament spool holder ontworpen

Afbeelding

Afbeelding

Re: Printengineer's Wanhao Duplicator I3 v2

Geplaatst: 18/04/24, 10:19
door Rob52
PrintEngineer schreef: 17/04/24, 22:56 De afstand stond op 0.1 mm en ik heb die aangepast naar 0.05 mm. Het resultaat is nauwelijks beter, dus denk ik dat het toch in een andere of combinatie van instellingen zit
Dat is wat ik in mijn verhaal probeer duidelijk te maken. Dit werkt niet, ook al kun je die andere waardes instellen, de printer blijft de ingestelde laaghoogte hanteren. En als de laaghoogte bijvoorbeeld 0,2 is zal de afstand tussen de support en de eerste objectlaag ook 0,2 mm bedragen, ongeacht welke waarde je voor de tussenafstand hebt ingesteld. Dus in jouw geval zal de ingestelde 0,1 of o,05 mm geen verandering brengen. Zo heb ik het tenminste ervaren met alle uitprobeersels.

Re: Printengineer's Wanhao Duplicator I3 v2

Geplaatst: 18/04/24, 18:21
door PrintEngineer
Ja dat blijkt maar, de afstand wijzigen heeft vrijwel geen effect of de tweede print was bij toeval ietsjes beter. Ga daar toch nog eens een studie van maken, maar dat komt later. Er zijn nu andere zaken even belangrijker

Re: Printengineer's Wanhao Duplicator I3 v2

Geplaatst: 18/04/24, 20:13
door Hardy
Ik gebruik inmiddels steeds vaker Tree-Support, en heb daarmee meestal ook erg goede (betere) resultaten.

Re: Printengineer's Wanhao Duplicator I3 v2

Geplaatst: 18/04/24, 20:48
door Rob52
Ik heb ook goede ervaring met treesupport, maar toch vergeet ik het vaak te gebruiken.

Re: Printengineer's Wanhao Duplicator I3 v2

Geplaatst: 18/04/24, 21:20
door PrintEngineer
Deze prints zijn gemaakt met tree support. En daar krijg ik.op de Anet A6 betere resultaten mee terwijl de extruders hetzelfde zijn. Dus direct drive en met dezelfde instellingen. Beide machines zijn gekalibreerd en technisch gezien behoorlijk gelijk. Dus moet het ergens anders in zitten, en misschien is dat wel de firmware

Re: Printengineer's Wanhao Duplicator I3 v2

Geplaatst: 24/04/24, 23:01
door PrintEngineer
Het vorige issue met het support is nog niet opgelost. Vermoedelijk heeft het wel alles met de Wanhao firmware te maken, maar om daar nu even niet de volledige focus op te hebben ben ik gestart met het printen van de spool holder. Daarvoor gebruik ik weer rest rollen waarvan ik met mezelf heb afgesproken om ze eerst op te maken. Deze rol doet het nog vrij aardig

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Re: Printengineer's Wanhao Duplicator I3 v2

Geplaatst: 25/04/24, 06:56
door Frits
Het ziet er goed en stevig uit. Support is vaak goed te verwijderen is mijn ervaring.
Het kost alleen wat meer filament :) en vooral printtijd :(

Re: Printengineer's Wanhao Duplicator I3 v2

Geplaatst: 25/04/24, 08:33
door PrintEngineer
De steunen van de spoolholder kunnen in dit geval zonder support geprint worden. En door er ronde gaten in te maken viel er een materiaal besparing te realiseren zonder sterkte verlies en haal ik alles net uit die ene restant rol

Re: Printengineer's Wanhao Duplicator I3 v2

Geplaatst: 26/04/24, 17:10
door Frits
Bij mij staat mijn S1 printer nu ook zijn best te doen op die 'impossible cube'.
Best een leuk ding. Grappig om te zien hoe de printer van enkele trees en hele bos takken fabriceert om het bovenste deel te steunen.
Ik heb het origineel wat vergroot (150%), maar dat resulteerde natuurlijk meteen in een forse printtijd van ruim negen uur.
Enfin, hij is er bijna en dan ga ik bekijken hoe ik al dat tree-support er af krijg. :roll:

Re: Printengineer's Wanhao Duplicator I3 v2

Geplaatst: 26/04/24, 19:12
door PrintEngineer
Oh dat is interessant. Ben benieuwd naar het eindresultaat