oplossing gevraagd

Vragen over het gebruik van een de printer, toepassingen etc...
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 1 month en 1 week old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hardy
Berichten: 215
Lid geworden op: 25/09/22, 19:44
Locatie: twente
Netherlands

oplossing gevraagd

#1

Bericht door Hardy »

Ik zoek eigenlijk een oplossing voor een klein probleem waar ik al heel lang mee zit, mijn beide printers met dubbele Z-as voor het bed gaan bij het starten van een print altijd eerst een klein stukje naar beneden, dat zou op zich geen probleem zijn omdat ik dat wel softwarematig in de gaten kan houden door de eindstand wat hoger in te stellen, maar wanneer aan het eind van een print de motoren worden uitgeschakeld, dan kan ik handmatig het bed vrij makkelijk naar beneden drukken en dat gebeurt dan ook regelmatig bij het schoonmaken of verwijderen van een print, hierdoor stoot bij een volgende print opdracht de Z-assen/bed tegen de motor koppeling met daarbij behorende herrie.
Ik heb zowel in Marlin als Klipper geen oplossing kunnen vinden waarmee ik kan voorkomen dat bij het starten van een print het bed niet eerst stukje naar onderen beweegt, maar gewoon direct naar de bovenste nul positie.
Zelfbouw Ultifaker 20x20 ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 479
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#2

Bericht door Rob52 »

Ik begrijp het probleem niet helemaal. Zakt je bed dan zo vreselijk ver naar beneden dat je helemaal onderop komt? Of maak je altijd zulke hoge prints dat je zo ver naar beneden eindigt? Ik kom met het bed bijna nooit zover naar beneden dat ik de bodem raak. Ook niet met schoonmaken. Er zit ook genoeg weerstand in de motoren. Maar goed als het bij jou zo is gaan we daar even van uit.

Ook bij die van mij gaat het bed eerst een stukje naar beneden. Tenminste bij de start van de print. Maar wanneer ik voor de print eerst een auto homing doe dan gaat het bed direct omhoog zonder dat het eerst naar beneden gaat. Daarna gaat hij voor de print begint dan wel weer eerst een stukje naar beneden maar dat mag dan geen probleem meer zijn. Als dat bij jou ook zo is, je weet maar nooit, niet alle printers werken precies hetzelfde, dan zou je in je startcode eerst een autohome instructie kunnen opnemen. Misschien dat het daarmee is opgelost.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Banditoz
Berichten: 135
Lid geworden op: 04/12/22, 13:49
Netherlands

#3

Bericht door Banditoz »

Dit is dan neem ik aan als de motoren uitgeschakeld worden. Volgens mij kun je dit soms oplossen door iov gewone z-as moeren (meestal die messing gevallen) te vervangen voor een versie met een extra geveerd stukje (noemen ze anti-backlash). En anders de z-as schroeven vervangen voor een versie die een fijnere draad heeft. Ik weet dat de eerste ender 5 orinters ook het bed naar beneden zakte als deze uit staan. Bij de 5 pro die ik heb zit er een versie op die meer steps per mm nodig heeft. Deze zakt nooit.
Hobby gebruiker, ender 3 pro met bigtreetech manta E3EZ met klipper/mainsail, ender 5 pro met skr mini e3v3, bigtreetech cb1 met klipper/mainsail en orbiter extruder met orbiter sensor en een creality k1.
Gebruikersavatar
Hardy
Berichten: 215
Lid geworden op: 25/09/22, 19:44
Locatie: twente
Netherlands

#4

Bericht door Hardy »

Rob52 schreef: 11/03/24, 13:12 Zakt je bed dan zo vreselijk ver naar beneden dat je helemaal onderop komt?
dan zou je in je startcode eerst een autohome instructie kunnen opnemen. Misschien dat het daarmee is opgelost.
Ik hou best nog wat ruimte over wanneer het bed beneden is, maar het loopt allemaal wel erg licht, ik heb ook relatief zware bedden, maar ze bewegen niet vanzelf, de print oppervlakken zijn op het bed geplakt, dus niet verwijder baar, daardoor druk ik wel makkelijk het bed met de hand naar beneden, de suggestie van extra autohome instructie ga ik nog even proberen, in ieder geval alvast bedankt.
Zelfbouw Ultifaker 20x20 ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER
henryschippers2023
Berichten: 66
Lid geworden op: 30/06/23, 19:35
Netherlands

#5

Bericht door henryschippers2023 »

Is er inmiddels voortgang in het project
Gebruikersavatar
Hardy
Berichten: 215
Lid geworden op: 25/09/22, 19:44
Locatie: twente
Netherlands

#6

Bericht door Hardy »

henryschippers2023 schreef: 13/03/24, 17:57 Is er inmiddels voortgang in het project
Nee, nog niet, maar ik vraag mij af of het wel wat wordt, in mijn start Gcode staat al het auto home commando waarbij de Z eerst een stukje zakt, en dat moet ook wel voor wanneer het bed al boven is, ik denk dat ik toch elektronisch/softwarematig iets moet verzinnen met een extra endstop die registreert wanneer het bed per ongeluk toch helemaal beneden is waardoor alleen dan eerst de Z-steppers een zetje omhoog krijgen voordat het echte homen begint.
Zelfbouw Ultifaker 20x20 ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER
Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 205
Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Netherlands

#7

Bericht door PrintEngineer »

Is het misschien een optie om in de firmware een knop te definiëren met daarachter de code M17 (enable steppers). Dan kan je die knop gebruiken om de motoren onder spanning te zetten tijdens het verwijderen van het object. De meeste printers hebben tenslotte ook al een knop (op het display) met de functie DISABLE STEPPERS
Gebruikersavatar
Hardy
Berichten: 215
Lid geworden op: 25/09/22, 19:44
Locatie: twente
Netherlands

#8

Bericht door Hardy »

Ook een idee, maar daar moet je dan wel weer aan denken om dat in te schakelen, en mij kennende🤦‍♀️🤔
Zelfbouw Ultifaker 20x20 ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER
Gebruikersavatar
Puffeltje
Berichten: 96
Lid geworden op: 28/09/22, 13:30
Locatie: Beverwijk
Netherlands

#9

Bericht door Puffeltje »

En de bewuste code M17 opnemen in je end g-code?
Ender 5 Plus - SKR 1.4 Turbo - DFR0550 display - Klipper (Bezig met ombouw naar Mercury One.1)
Gebruikersavatar
Hardy
Berichten: 215
Lid geworden op: 25/09/22, 19:44
Locatie: twente
Netherlands

#10

Bericht door Hardy »

Puffeltje schreef: 14/03/24, 18:57 En de bewuste code M17 opnemen in je end g-code?
Dat is geen goed idee, dan blijven de motoren en bij behorende drivers altijd bekrachtigt, wat natuurlijk niet de bedoeling is, vooral wanneer ik pas een paar uur later bij de printer kom om het geprinte eraf te halen
Zelfbouw Ultifaker 20x20 ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten