Pagina 1 van 1

Z offset probleem endler 3 v2

Geplaatst: 15/03/24, 09:57
door Toledo85
Hulp gevraagd met mijn ender 3 v2 met bltouch
Ik heb een nieuw mainbord erin gezet(4.2
7).
Maar nu print hij nog in de lucht...en met auto homing gaat hij een stukje omhoog,dan naar het midden van het bed maar niet omlaag..
Met auto leveling gaat ook alles naar het midden van het bed...extruder stukje omhoog,En dan blijft hij hangen in auto leveling modus...
Dus waarschijnlijk krijg ik iets niet voor elkaar met de Z offset instellingen....
De Bltouch zet met de 5 pinnetjes aangesloten op de juiste aansluiting daarvoor.
De Z eindstop switch zit er niet meer op en deze aansluiting op het mainbord is ook leeg.
Wie kan me even op weg helpen???

groet john

Re: Z offset probleem endler 3 v2

Geplaatst: 15/03/24, 10:14
door Robbel2005
Staat je Z-motor niet in de verkeerde richting ingesteld in je config.h? Kijk in welke richting hij gaat in je menu als je hem naar beneden stuurt.

Re: Z offset probleem endler 3 v2

Geplaatst: 15/03/24, 10:46
door Toledo85
Bedankt voor je reactie
De Z motor staat gewoon goed denk ik...,
Als ik de printer aanzet staat de extruder 5 cm boven het bed.
En de Bl touch klikt dan 2 x
Als ik dan naar Prepare en move ga en move Z naar 10.0 draai gaat hij omhoog en zit ik hem weer op 0 dan gaat hij weer terug tot die 5 cm boven het bed.
En als ik bij prepare de Z offset naar een -waarde draai gaat hij ook niet lager.

Toegevoegd in 2 uren 12 minuten 4 secondes:
Nu heb ik het zwart/witte kabeltje van de bl touch op de originele aansluiting van de Z endstop sensor geplaats.
En begint hij wel met levelen maar stopt niet bij het klikken van de bl touch en drukt door.

Re: Z offset probleem endler 3 v2

Geplaatst: 15/03/24, 13:09
door Wim62
Makkelijker kan ik het niet maken .


Re: Z offset probleem endler 3 v2

Geplaatst: 15/03/24, 13:30
door Toledo85
die had ik al gezien..maar ik heb een andere kabel die met dat 2 en 3 polige plat stekkertje.
en als ik de zwart/witte samen op de originele bltouch aansluiting op het mainbord zet gaat hij met levelen en homing niet omlaag.
En als ik dat 2 polige stekkertje op de aansluiting zet waar eerst de originele z stop zat op het mainbord.
Dan gaat hij met homing en levelen wel omlaag maar stopt niet en drukt door het bed
Pinnetje van de touch blijft er dan ook inzitten

Re: Z offset probleem endler 3 v2

Geplaatst: 15/03/24, 13:32
door PrintEngineer
Staan de schakelstanden wel goed in de firmware? Dus NO of NC

Re: Z offset probleem endler 3 v2

Geplaatst: 15/03/24, 13:34
door Toledo85
hoe kan ik dat zien?

Re: Z offset probleem endler 3 v2

Geplaatst: 15/03/24, 13:37
door PrintEngineer
Dat kan je alleen zien wanneer je de firmware zelf compileerd of via USB en bijvoorbeeld Cura de instructie M119 naar de printer stuurt. Nu bedenk ik mij plotseling dat de z_min op TRIGGERD moet staan

Re: Z offset probleem endler 3 v2

Geplaatst: 15/03/24, 13:43
door Toledo85
zover ben ik nog niet met mijn kennis helaas..
firmware erop zetten lukt allemaal wel
ik heb gewoon de standaard firmware voor mainbord 4.2.7 met bltouch erop gezet

Re: Z offset probleem endler 3 v2

Geplaatst: 15/03/24, 13:44
door PrintEngineer
> M119 Reporting endstop status
x_min: open
y_min: open
z_min: TRIGGERED
z_probe: open
filament: open

Re: Z offset probleem endler 3 v2

Geplaatst: 15/03/24, 13:45
door Wim62
Als deze geen uitkomst geeft dan weet ik het ook niet meer suc6 .

https://www.smith3d.com/ender-3-v2-blto ... ith3d-com/

Re: Z offset probleem endler 3 v2

Geplaatst: 15/03/24, 13:47
door PrintEngineer
Met M119 krijg je dus een opsomming als in mijn vorige post. Het is de moeite waard om de settings even te controleren

Re: Z offset probleem endler 3 v2

Geplaatst: 15/03/24, 13:54
door Toledo85
@print engineer...
staat dat niet standaard zo in de firmware dan?
ik zou niet weten hoe ik die settings moet checken nemelijk



thnx wim hopenlijk komen we eruit

Toegevoegd in 1 uur 1 minuut 39 secondes:
Nu heb ik een of andere oudere firmware erop gezet van de site wat wim doorstuurde de v2.0.1 van jyer builds.
En dan werkt de Bltouch met homing wel zoals het hoord en drukt niet meer door het bed..kan zelfs weer printen,
Maar geen auto level functie of iets en hij meet ook maar op 1 punt het bed voor een print

Re: Z offset probleem endler 3 v2

Geplaatst: 15/03/24, 15:06
door PrintEngineer
Het is algemeen bekend dat veel BLTouch gebruikers ermee zitten te tobben en meer dan je zou denken verwijderen hem na een tijdje weer. Zelf ben ik best wel iemand die graag met dit soort technieken experimenteert, maar voor de meeste printers houd ik het bed levelen gewoon analoog. Mijn ouwe vertrouwde voelermaat met gekalibreerd 0.1 mm blad, bewijst al jaren trouwe dienst.

Maar nog even terug naar jou probleem. Als je bijvoorbeeld Ultimaker Cura gebruikt en de printer met de meegeleverde USB kabel aan de computer of laptop verbind, zul je zien dat die op het tabblad "Controleren" zichtbaar wordt. Onderin het tabblad zie je een lege regel waarin je kunt typen. Hierme kan je g-code instructies naar de printer sturen. Maar zelf ben ik meer gecharmeerd van Pronterface, die heeft dezelfde functionaliteit, maar
heeft een overzichtelijker terminal scherm. Stuur je bijvoorbeeld de code M119 ontvang je de status van alle endstops retour. Bij de regel z_min moet TRIGGERD staan, anders reageert de firmware niet op het signaal van de BLTouch. De BLTouch stuurt namelijk pulsen en dat werkt dus weer net anders dan bij een microswitch. Een microswitch is een mechanisch contact en de BLTouch heeft een optische schakelfunctie. De firmware moet dus weten op welk soort signaal het moet reageren

Re: Z offset probleem endler 3 v2

Geplaatst: 15/03/24, 15:14
door Toledo85
oke ik zal eens even een kabel gaan zoeken...
Maar lijkt me toch dat dit in de firmware van dit moment voor de bltouch toch wel goed zou moeten staan

Re: Z offset probleem endler 3 v2

Geplaatst: 15/03/24, 15:15
door PrintEngineer
Even hoe het eruit ziet als je Pronterface zou gebruiken om de instructie M119 te sturen. Om dit voorbeeld te kunnen genereren heb ik even een los mainboard gebruikt met deze endstop instellingen

Afbeelding

Zoals je ziet staat hierin de optie filament op TRIGGERD en niet de z_min waarde

Re: Z offset probleem endler 3 v2

Geplaatst: 15/03/24, 15:23
door Wim62
Ik neem aan dat de instellingen gedaan moeten worden in Marlin firmware .
De vraagsteller had al aangegeven dat hij nog niet veel weet over het instellen hiervan .

Re: Z offset probleem endler 3 v2

Geplaatst: 15/03/24, 15:27
door Toledo85
Ik heb daar helaas de goede kabel niet voor..
met de kabels die ik heb (geen originele) kan ik niet verbinden.


Kun je me niet aan de juiste filmware versie helpen

Re: Z offset probleem endler 3 v2

Geplaatst: 15/03/24, 15:31
door PrintEngineer

Re: Z offset probleem endler 3 v2

Geplaatst: 15/03/24, 15:37
door Toledo85
Klopt Wim...dit is nog een beetje abracadabra voor mij haha.

Vind het gewoon vreemd dat met een oude firmware versie de bltouch wel werkt en niet door het bed heen drukt,
Met de 3 en 2 polige stekker op de originele aansluiting voor de bl touch op het mainbord.
Pinnetje springt er netjes uit en hij stopt zodra die het bed raakt en meet dan nog een keer.
Als ik dan de firmware van dit moment instaleer gaat hij met homing en auto leveling niet naar beneden maar alleen omhoog.
Als ik dan de 2 polige stekker op de originele aansluiting van de z stop plaats dan gaat hij met homing en leveling wel naar beneden,
Maar springt het pinnetje van de touch niet uit en dan drukt hij door...?????

Toegevoegd in 12 minuten 35 secondes:
Begrijp ik het goed dat ik die kabeltjes moet wisselen op het 3 polige stekkertje oranje met geel?

Re: Z offset probleem endler 3 v2

Geplaatst: 15/03/24, 16:04
door PrintEngineer
Bij de mainboard versies 4.2.2 en 4.2.7 moet je die omwisselen

Re: Z offset probleem endler 3 v2

Geplaatst: 15/03/24, 16:05
door Toledo85
Dan ga ik dat eens proberen...maar dan is het wel vreemd dat hij bij een oude filmware versie wel kan homen

Toegevoegd in 11 minuten 32 secondes:
heb ik weer net een andere kabel als op de afbeeldingen van uw link..
mijn kleuren zijn geel oranje bruin en in de andere afbeelding groen geel oranje

Toegevoegd in 8 minuten 20 secondes:
Als ik de kabeltjes naloop vanuit de bl touch tot op het mainbord zit het goed aangesloten.
ik heb deze kabel van de week ook nieuw gekocht bij 3djake

Re: Z offset probleem endler 3 v2

Geplaatst: 15/03/24, 16:57
door PrintEngineer
Het wordt niet simpeler op met zoveel zaken die wel en niet lijken te kloppen. Handiger is om foto's te maken en naar hier door te linken

Re: Z offset probleem endler 3 v2

Geplaatst: 15/03/24, 17:31
door Toledo85
Volgens mij ben ik er al...nu firmware gedownload van creality zelf,
En nu kan ik het bed auto levelen op 16 punten zoals het hoort.
En doet de Bl touch wat ie moet doen.

nu nog even stoeien met de laatste Z ofset instellingen die je tijdens het printen nog aan kunt passen

Re: Z offset probleem endler 3 v2

Geplaatst: 15/03/24, 17:51
door Wim62
Het is alleen jammer dat de bl-touch altijd op 16 punten het bed controleert .
Het zou mooier zijn dat hij deze automatisch aanpast aan de grote van de print .

Maar ik hoop voor jou dat het nu gelukt is .

Re: Z offset probleem endler 3 v2

Geplaatst: 15/03/24, 19:40
door Toledo85
Ja ben bijna zover...beetje fine tuning in het bed nog...
nu testprint aan het drukken

Re: Z offset probleem endler 3 v2

Geplaatst: 15/03/24, 20:07
door Ch3vr0n
Mag ik vragen het onderwerp dan als "opgelost" te markeren? Dit kan je doen door op het vinkje te klikken naast een post die jij als oplossing beschouwd.

Re: Z offset probleem endler 3 v2

Geplaatst: 16/03/24, 10:03
door 3DWim
@Toledo85 ,

Mooi dat het het is opgelost, hopelijk vind je ook het voorstel topic en toon je ons je printresultaten.
Altijd leuk om te zien wat anderen zo al printen.

Re: Z offset probleem endler 3 v2

Geplaatst: 16/03/24, 12:44
door Toledo85
Ik zal daar eens een kijkje nemen..ik print eigenlijk voornamelijk voor de modelspoorbaan..
Bedankt allemaal voor het meedenken.
Testprint is goed gelukt dus kan nu wek zeggen dat het probleem is opgelost.

Re: Z offset probleem endler 3 v2

Geplaatst: 16/03/24, 17:30
door 3DWim
Toledo85 schreef: 16/03/24, 12:44 ik print eigenlijk voornamelijk voor de modelspoorbaan..
Dat is juist erg leuk om te volgen. Op het oude forum was ook een lid die modelspoorbaan materieel printe en ontwierp.

Re: Z offset probleem endler 3 v2

Geplaatst: 16/03/24, 19:40
door Rob52
Frits deed dat en doet dat volgens mij nog steeds en die is ook hier weer lid.

Re: Z offset probleem endler 3 v2

Geplaatst: 16/03/24, 20:20
door Wim62
Klopt Rob , hij maakte mooie dingen voor spoormodelbouw .