algemene vragen

Vragen over het gebruik van een de printer, toepassingen etc...
PeterB
Berichten: 4
Lid geworden op: 02/04/24, 20:49
Netherlands

algemene vragen

#1

Bericht door PeterB »

Hallo,
Ik heb een paar algemene vragen over het gebruik van een 3D printer.
1: moet ik na iedere keer dat de printer gebruikt is de resin terugdoen in de fles of kan deze enige tijd blijven staan in de printer. De printer staat in een donker hoekje.
2: wat voor een mondmasker is het beste om te gebruiken?
3: wat voor soort handschoenen kan ik het beste gebruiken. Ik heb nog een doos staan met vinyl wegwerphandschoenen, zijn deze geschikt?

Alvast bedankt voor de reacties

Peter
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 481
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#2

Bericht door Rob52 »

Ik gebruik geen resin printer meer maar mijn idee erover is als volgt:

1. Ik zou na elke print de resin filteren aangezien er altijd tijdens een print stukjes belicht resin, bijvoorbeeld niet verwijderde eilandjes, in de vloeistof achterblijven en uiteindelijk je FEP kunnen beschadigen. Daarnaast moet je de resin eigenlijk voor gebruik goed schudden om alle stoffen goed te vermengen. Voor UV invloed zou het niet hoeven uitmaken aangezien de kap die erom je printer zit 99% UV licht tegenhoudt.
2. Ik heb nooit een mondmasker gebruikt. Een gewoon stoffen mondmasker zoals bij Covid gebruikt werd helpt niets. Wat wel helpt tegen schadelijke stoffen is een gezichtsmasker met gecertificeerd filter. Maar ik heb me er nooit zo druk om gemaakt. Maar dat moet eenieder zelf beoordelen. Ik zie ook nooit in video's ook maar iemand een mond-/gezichtsmasker dragen.
3. Ik heb sporadisch nitrile handschoenen (Action) gedragen, maar meestal gebruikte ik rubberen handschoenen die herbruikbaar zijn en veel gemakkelijker en sneller aan- en uit te trekken zijn. Ook even tussendoor als je even iets moet doen waar je net even geen handschoen voor kunt of wilt gebruiken. Kies niet een te kleine maat want dan gaat het toch weer moeilijk, maar een maat die ruim zit.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
PaulM
Berichten: 11
Lid geworden op: 27/02/24, 19:24
Belgium

#3

Bericht door PaulM »

1. Beste is inderdaad na elke print filteren. Maar : tijdsrovend, en ik doe het nu enkel nog as een print "mislukt" is en er effectief (of vermoedelijk) deeltjes in het resin vat achtergebleven zijn. Ik heb bijvoorbeeld al eens resin 4 maanden in mijn 2de printer laten zitten. Enige is dat je dan het resin in het vat terug goed moet "omroeren" voor je terug print. (wel opletten dat je de FEP niet beschadigd) Ging perfect en de print kwam er goed uit. Al is het aan te raden als je enkele weken niet gaat printen het vat te legen en resin te filteren voor je het terug in de fles doet, maar het kan gerust tot enkele maanden zo in de printer blijven.

2. Ik gebruik geen mondmasker. Wel af en toe een veiligheidsbril als ik mijn normale bril niet op heb.

3. wegwerp nitril handschoenen zijn perfect. Je voelt zelf niet dat je handschoenen aanhebt. Ik heb ook een set rubberen handschoenen (niet wegwerp) maar die zijn eigenlijk net te klein voor mijn handen... En die wegwerp kosten eigenlijk bijna niks....
PeterB
Berichten: 4
Lid geworden op: 02/04/24, 20:49
Netherlands

#4

Bericht door PeterB »

Dank voor deze reacties.

Nog twee extra vragen:
1. Het laten uitharden van de print, hoe kan dat het makkelijkste/beste gedaan worden.
2. Is het aan te raden om de uitgeharde prints te bewerken met een grondverf o.i.d.

Peter
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 481
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#5

Bericht door Rob52 »

1 Uitharden kan geforceerd met een UV lamp of gewon met de zon in de vensterbank, wat jij wilt.
2 Wat jij wilt maar niet noodzakelijk. Ik denk dat de print er met grondverf o.i.d. niet echt mooier op gaat worden.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 79
Lid geworden op: 26/03/23, 08:21
Locatie: Hoogeveen
Netherlands

#6

Bericht door Frits »

:shock: Grondverf?? Dan kun je de fijne details meteen vergeten.
Misschien moet je eens denken aan spuiten(airbrush) met een waterdunne primer.
3 Printers: Artillery S1, Artillery Genius en een JGmaker duo printer
Software: ik ontwerp met Design Spark Mechanical 6.0.3 en Cura 5.6.0
PaulM
Berichten: 11
Lid geworden op: 27/02/24, 19:24
Belgium

#7

Bericht door PaulM »

Grondverf zal inderdaad de fijne details van een resin print verwijderen. En het is net voor de details dat je voor resin print kiest. Ik gebruik enkel een primer coating bij FDM prints om de printlaagjes wat te maskeren. Lichtjes opschuren, eventueel een 2de (of 3de primerlaag) Dan pas komt het kleur erover.

Voor het uitharden : ik raad aan in een wash&cure te investeren. Zijn niet zo duur, en je vind ze zeker op 2de hands.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten