Spiegelen

Nuttige 3D print links of info zien we graag hier verschijnen.
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 79
Lid geworden op: 26/03/23, 08:21
Locatie: Hoogeveen
Netherlands

Spiegelen

#1

Bericht door Frits »

Hallo printers,

Onlangs was ik bezig om een onderdeel, de drijfstangen, voor mijn trein te printen. Dat lukte slecht, omdat het te zwak getekend was.
Nadat ik het ontwerp stevig verbeterd had, kwam ik tot de ontdekking dat het zelfde onderdeel aan de andere zijde van de trein natuurlijk de zelfde problemen had. Kopiëren zat er niet in, omdat alles in het spiegelbeeld moest zijn.
Gelukkig kan Cura dat nu wel.
Plaats het onderdeel in Cura, kopieer het en daarna spiegel je de kopie. Dan kun je beide delen plat leggen en printen.
Dat scheelde mij een boel tekenwerk. :D

Doe er je voordeel mee.
3 Printers: Artillery S1, Artillery Genius en een JGmaker duo printer
Software: ik ontwerp met Design Spark Mechanical 6.0.3 en Cura 5.6.0
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 481
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#2

Bericht door Rob52 »

In Cura kan dit standaard, maar in de meeste tekenprogramma's ook.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 79
Lid geworden op: 26/03/23, 08:21
Locatie: Hoogeveen
Netherlands

#3

Bericht door Frits »

Je hebt helemaal gelijk als je bij het ontwerpen een mirrorlijn plaatst, dan krijg je naast het origineel een gespiegelde kopie.
Ook het kopiëren van een symmetrisch object is eenvoudig te doen door de kopie 180 graden te draaien. Een wiel bijvoorbeeld

Maar nu heb ik een asymmetrisch 3D voorwerp. Dat kun je niet 180 graden draaien. Neem een autodeur bijvoorbeeld.
Een tamelijk complex ding. Die heb je wat veranderd. Hoe krijg je dan die zelfde verandering in de andere deur? :?
3 Printers: Artillery S1, Artillery Genius en een JGmaker duo printer
Software: ik ontwerp met Design Spark Mechanical 6.0.3 en Cura 5.6.0
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 481
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#4

Bericht door Rob52 »

Volgens mij kun je elk object in een 3D tekenprogramma spiegelen. Dus elke aanpassing wordt dan uiteraard ook mee gespiegeld. Hoe complex het onderwerp is lijkt me geen invloed te hebben. Alles gaat van links naar rechts of van boven naar beneden of omgekeerd. Of ik begrijp je vraag verkeerd, dat kan natuurlijk ook. Ik bedoel dus echt spiegelen en niet 180 graden draaien van het object, daar zit een belangrijk verschil in.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 79
Lid geworden op: 26/03/23, 08:21
Locatie: Hoogeveen
Netherlands

#5

Bericht door Frits »

Ik laat even een deel van de aandrijfstang zien.
StangRa.png
Om dit te ontwerpen met een 'mirrorline' lijkt mij een ramp. Ik kan dit uitsluitend in een vooraanzicht tekenen, terwijl die mirrorline juist op het zijaanzicht moet staan. Het programma DesignSpark Mechanical biedt geen mogelijkheid om een 3D voorwerp te spiegelen.
Het was dus een knap lastig karwei, dat ik met veel afsnijden en plakken wel voor elkaar heb gekregen, maar dat kostte mij wel enige uren tekenen.
Het spiegelen in Cura ging heel snel, maar terugzetten in de oorspronkelijke tekening was helaas niet mogelijk.
Bijlagen
StangR.png
3 Printers: Artillery S1, Artillery Genius en een JGmaker duo printer
Software: ik ontwerp met Design Spark Mechanical 6.0.3 en Cura 5.6.0
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 481
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#6

Bericht door Rob52 »

Ik werk met Sketchup, maar misschien dat je het met DesignSpark op vergelijkbare manier kunt doen. Er staat een video van op YT hoe je het in Sketchup kunt doen, die staat hieronder. Maar misschien werkt het bij jou wel heel anders. Maar in Cura is het natuurlijk altijd wel erg gemakkelijk en achteraf te doen zonder poespas.

TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 79
Lid geworden op: 26/03/23, 08:21
Locatie: Hoogeveen
Netherlands

#7

Bericht door Frits »

Het begint er op te lijken Rob, maar het voorbeeld in die video is toch nog te eenvoudig. Dat kun je ook met 180 graden draaien voor elkaar krijgen.
3 Printers: Artillery S1, Artillery Genius en een JGmaker duo printer
Software: ik ontwerp met Design Spark Mechanical 6.0.3 en Cura 5.6.0
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 481
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#8

Bericht door Rob52 »

Met het voorbeeld in de video kun je dat inderdaad ook met 180 graden draaien omdat het object "te simpel" is. Maar zet er maar een paar deuken en/of uitsteeksels bij en je zult zien dat het dan niet meer opgaat en nog wel met de in de video beschreven methode werkt. Ik heb dat uiteraard ook zo getest.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Gebruikersavatar
Hardy
Berichten: 216
Lid geworden op: 25/09/22, 19:44
Locatie: twente
Netherlands

#9

Bericht door Hardy »

Dat gaat dan toch wel veel eenvoudiger met Fusion360 of in FreeCad 😉😁

Zelfbouw Ultifaker 20x20 ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 79
Lid geworden op: 26/03/23, 08:21
Locatie: Hoogeveen
Netherlands

#10

Bericht door Frits »

Hardy je gaat in beide filmpjes uit van een model dat ook simpel te draaien valt. In mijn voorbeeld is dat gewoon niet mogelijk, omdat het in meerdere assen asymmetrisch is.
Ik heb zelf natuurlijk ook geprobeerd wat de mogelijkheden zijn. Ik kan wel een 3D voorwerp gespiegeld ontwerpen met behulp van een mirrorline.
Echter eenmaal in 3D, is extruderen op een vlak niet meer mogelijk. Sommige bewerkingen gaan wel en ik kan er ook een nieuw object aan vast plakken. Lachen, dat nieuwe stukje wil wel meedraaien of verschuiven, maar het verschijnt niet in het spiegelbeeld. Zodra ik het mirrorvlak verwijder kan ik natuurlijk in beide objecten alle bewerkingen doen.
Het was leuk om er even mee te stoeien, maar in die tijd had ik mijn tekening al drie keer kunnen wijzigen.
Bedankt voor het meedenken.
3 Printers: Artillery S1, Artillery Genius en een JGmaker duo printer
Software: ik ontwerp met Design Spark Mechanical 6.0.3 en Cura 5.6.0
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten