stringing

Vragen over het gebruik van een de printer, toepassingen etc...
Toledo85
Berichten: 26
Lid geworden op: 15/03/24, 09:42
Netherlands

stringing

#1

Bericht door Toledo85 »

Daar ben ik weer...deze keer zit ik met stringing te kloten.
Hoe krijg ik dit nu helemaal weg???
Ik gebruik de orca slicer met een snapmaker j1 3d printer.
Zojuist een nieuwe rol Pla+ van Esun geplaast.
Maar blijf last houden van stringing als ik een retration tower print
Deze is op 0 mm retraction geprint maar als ik er een op 1,8 mm retraction print heb ik hetzelfde resultaat
paar weken terug heb ik op verschillende hoogtes tussen de o en 2 mm geprobeert maar overal stringing
Dus hoe kom ik aan de ideale instelingen?


Afbeelding van WhatsApp op 2024-04-21 om 18.24.47_c29dbd1c.jpg
Snapmaker J1
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 483
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#2

Bericht door Rob52 »

Als dit alles is na afloop even een vlammetje van een aansteker erlangs en klaar ben je. Er zal heus wel een oorzaak en oplossing zijn, maar als het sporadisch voorkomt dan doe ik het met het vlammetje. Ik zie het trouwens vaker voorkomen bij PetG dan bij PLA(+).
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 212
Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Netherlands

#3

Bericht door PrintEngineer »

Stringing kan door verschillende dingen worden veroorzaakt. O.a door een te lage retraction distance, een te lage retraction speed, een te hoge print temperatuur of vocht in het filament. Dit zijn de meest voorkomende oorzaken
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 92
Lid geworden op: 26/03/23, 08:21
Locatie: Hoogeveen
Netherlands

#4

Bericht door Frits »

Dat vlammetje van Rob kun je ook vervangen door een hete soldeerbout er bij te houden.
Dan heb je meer controle over wat er wel en niet mag smelten. ;)
Groeten uit Hoogeveen.

3 Printers: Artillery S1, Artillery Genius en een JGmaker duo printer
Software: ik ontwerp met Design Spark Mechanical 6.0.3 en Cura 5.6.0
Toledo85
Berichten: 26
Lid geworden op: 15/03/24, 09:42
Netherlands

#5

Bericht door Toledo85 »

PrintEngineer schreef: 21/04/24, 19:54 Stringing kan door verschillende dingen worden veroorzaakt. O.a door een te lage retraction distance, een te lage retraction speed, een te hoge print temperatuur of vocht in het filament. Dit zijn de meest voorkomende oorzaken

Wat zou dan de juiste retraction distance en speed zijn dan?
speed heb ik op 30 mm/s staan en distance momenteel op 1,8 mm.
Ik print het pla momenteel op 210 graden.
Dit is met een nieuwe rol vers uit het plastic dus dan neem ik aan dat die gelijk te gebruiken is.
Ook heb ik nog een aantal rollen liggen die ik eerst 6 uur in de droger heb gehad maar ook dan heb ik nog last van stringing.

bedankt voor jullie reacties verder...met de aansteker los ik het momenteel indd op :D
maar zou het toch graag weg willen hebben als dat mogelijk is

Toegevoegd in 7 minuten 2 secondes:
instellingen forum.png
miss moet ik nog meer aanpassen
Snapmaker J1
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 483
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#6

Bericht door Rob52 »

Retractionafstand is afhankelijk van diverse factoren, maar het is niet snel te groot. Tenminste binnen bepaalde marges. O.a. hangt het af van de extruder. Is het een boden, dus met een teflon tube en de extruder op afstand van de printkop. Of is het een direct drive, dus met de extrudermotor direct op de printkop. Als het een directdrive betreft kan de afstand redelijk kort zijn aangezien er weinig of geen veerkracht in de toevoer zit. Is het een boden versie dan mag die afstand best groter zijn. Maar al met al zijn de marges best ruim.

Het instellen met een cijfer achter de komma is echt totaal zinloos. Voor een direct drive zou de optimale intrekafstand tussen de 1 en 5 mm liggen. Ik zet hem meestal op 2 of 3 mm. Meer stringing dan de intrekafstand wat groter houden, binnen de marge wel te verstaan. Bij een boden extruder zou de optimale intrekafstand tussen de 3 en 7 mm liggen. Dit ligt ook een beetje aan de lengte van de boden (teflon buis). Bij een hele lange boden is de intreklengte ook meestal groter. Ik zet hem bij een boden van zo'n 50 cm meestal op 5 á 6 mm. Een ander ding dat bij een boden van invloed kan zijn is de werkelijke binnendiameter van de teflonbuis. Hoe wijder deze is hoe groter de terugtrekafstand, dit omdat er meer "vering" mogelijk is. Je zou denken dat de binnendiameter altijd hetzelfde is, maar in de praktijk blijkt dat niet altijd het geval. Zeker niet als het een made in PRC is. Niet dat Chinees per definitie niet goed is, maar het viel me op dat daar nog wel eens wat variatie in voorkwam.

De intreksnelheid is ook van belang en hangt o.a. af van de printsnelheid, maar ook van de intrekafstand. Als de intrekafstand lang is en het volgende printpunt heel dichtbij kan een verhoging van de intreksnelheid noodzakelijk zijn. Er zijn op Thingiverse ook diverse tests voor beschikbaar.


TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Toledo85
Berichten: 26
Lid geworden op: 15/03/24, 09:42
Netherlands

#7

Bericht door Toledo85 »

@Rob52

Het betreft een direct drive (snapmaker J1).
Ik heb deze printer 2de hands overgenomen en de vorige eigenaar vertelde dat retraction niet hoger mocht dan 2mm,
Maar dit heb ik online indd nergens terug kunnen vinden.
Dus ik ga het eens proberen tussen de 2 en 5 mm
Moet ik verder nog wat veranderen aan de intreksnelheid...deze staan nu op 30mm/s
Snapmaker J1
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 92
Lid geworden op: 26/03/23, 08:21
Locatie: Hoogeveen
Netherlands

#8

Bericht door Frits »

Die printtemperatuur van 210 zou ik verlagen naar 200. Daarmee print ik zelf al mijn verschillende PLA.
Groeten uit Hoogeveen.

3 Printers: Artillery S1, Artillery Genius en een JGmaker duo printer
Software: ik ontwerp met Design Spark Mechanical 6.0.3 en Cura 5.6.0
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 483
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#9

Bericht door Rob52 »

Het blijft ook een beetje experimenteren. Maar de testobjecten kunnen je ook in de goede richting helpen.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 212
Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Netherlands

#10

Bericht door PrintEngineer »

Zelf heb ik bij de direct drive retraction distance op 4 mm en de retraction speed op 25 mm/s staan. Voor mijn printers werkt dat prima, maar daar moet wel bij gezegd worden dat ik nooit boven de 100 mm/s print. En ik heb alle printers met zorg en aandacht gekalibreerd, zodat de basis voor alle variabelen altijd klopt
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten