Food dryer als filamentdroger

Heb je een geslaagde print die je wil delen? Mooi, we bekijken het graag hier.
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 1 year en 2 months old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 456
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

Food dryer als filamentdroger

#1

Bericht door Rob52 »

Op het nl forum stond dit al eens beschreven, maar ik kwam de foto's er weer van tegen dus hierbij nog een keertje de beschrijving. Alleen nu wat minder uitgebreid dan toen.

Op internet kwam ik diverse malen de optie tegen om van een foor dryer een filament droger te maken. Ik heb er destijds eentje via Amazon gekocht voor 32 euro (2019). Inmiddels kost hij nu bijna 50 euro. Toen hij binnen was heb ik eerst de temperaturen eens gecontroleerd. En die bleken niet echt overeen te komen met wat de draaischijf aangaf. Sterker nog de maximaal haalbare temperatuur was maar 55 graden tegenover de 70 graden die hij zou moeten halen. (Zie ook mijn review op Amazon.)

Maar niet getreurd, het ging maar om 3 tientjes en terugsturen (voor eigen kosten) loont daarvoor niet. Dus maar zelf aan de slag gegaan met wat onderdelen van Ali.

De regeling is eenvoudig, maar het lukte me niet om de maximale waarde op de print aan te passen zonder dat de andere instellingen weer niet klopten. Dus heb ik er toen maar een XH-W3001 ingezet. Daarvoor is het eerst wel nodig om een adapter te printen om deze aan de voorzijde in plaats van de originele regelaar te kunnen plaatsen. Omdat de XH-W3001 met een relais werkt heb ik die vervangen door een solid state relais. Een mechanisch relais is gedoemd om bij een kleine hysterese (schakelverschil tussen in- en uitschakelen) snel de geest te geven. Daarvoor heb ik het relais uit de XH-W3001 gesoldeerd en op de uitgang van het relais de solid state aangesloten.

De solid state is in dit geval een SSR-10 DA met een input van 3-32 volt DC en een uitgang die tussen de 24 en 380 volt ACC kan schakelen tot 10 Amp. De keuze van 10 Amp is niet echt nodig maar de specs qua werktemperatuur gaven de doorslag. Aangezien de SSR in een ruimte zit die tegen de 70 graden kan oplopen moet hij onder die omstandigheden blijven functioneren. En dat doen niet alle kleinere uitvoeringen die ik had liggen.

1 nadeel zit er wel aan de XH-3100. Normaal gesproken stel je een regelaar in op de gewenste temperatuur en in de instellingen kun je dan soms de schakelhysterese instellen. Dat kan hierbij niet. Je stelt apart zowel de in- als de uitschakeltemperatuur in. Door de afstand tussen deze 2 heb je automatisch de schakelhysterese maar ook de koel- of verwarmingsfunctie ingesteld.

Verder moet er om de food dryer geschikt te maken voor het drogen van rollen filament eerst nog een wand geprint worden die op de food dryer komt met het originele deksel erop. De wand heb ik van Thingiverse gehaald. Ik heb er eentje gebruikt die in 4 of 6 delen geprint kon worden en in elkaar geschoven met gleuven. Er staan momenteel diverse alternatieven vermeld. Zoek op Food Dryer en er komt er vast eentje die geschikt is. Let erop dat je deze niet met PLA print aangezien bij 70 graden PLA niet meer hard blijft. Ik heb het met PetG geprint, maar ASA of ABS kan natuurlijk ook, al zal dat meer problemen geven als je geen verwarmde kast om je printer hebt.

Na de ombouw de temperaturen wederom gecontroleerd. Nu is de 70 graden een haalbare temperatuur. Echt veel hoger lukt niet, maar is ook niet nodig. Met een schakelhysterese van 0,1 graad blijft hij vrij stabiel op temperatuur met een verschil van ongeveer een halve graad, wat niet ongewoon is.

Hieronder nog een aantal foto's van het projectje. Klik op de foto's voor een wat groter formaat.

Food dryer 1.jpg

Food dryer 2.jpg

Food dryer 3.jpg
Laatst gewijzigd door Rob52 op 22/10/22, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 456
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#2

Bericht door Rob52 »

Food dryer 4.jpg

Food dryer 5.jpg

Bestand 99862.jpg
Laatst gewijzigd door Rob52 op 22/10/22, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 456
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#3

Bericht door Rob52 »

Food dryer 8.jpg
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Lourens
Berichten: 68
Lid geworden op: 30/12/22, 18:34
Locatie: Urk
Netherlands

#4

Bericht door Lourens »

Een mooie beschrijving!
Vreemd dat de officiële temperatuur niet haalt wat die zou moeten doen.
Maar jou oplossing is heel doeltreffend gebleken en voor een beetje handig persoon goed te doen.

Ik zal ook eens kijken voor zo'n ding.
De Titanic was gebouwd door professionals,
De Ark door amateurs!
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten