Welke resin printer heb jij en waarom die keuze?

Is je keuze van 3D-printer gemaakt en aangekocht, maar je hebt nadien nog een vraag? Heb je een probleem met een 3D print, en zoek je hulp? Dan is dit z'n plek.
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 1 year en 4 months old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 455
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

Welke resin printer heb jij en waarom die keuze?

#1

Bericht door Rob52 »

Ik kijk, ondanks m'n bezwaren van de natte verwerking, serieus naar het aanschaffen van een resin 3D-printer voor "erbij". Gelukkig staat het internet bomvol met informatie en krijg je op bijna elke vraag een reeks van antwoorden. Het gevolg daarvan is ook wel een beetje dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Maar zoals ik meestal doe, is het dan vaak een kwestie van 2 lijstjes maken met aan de ene kant de voordelen en aan de andere kant de nadelen van bepaalde keuzes. Dan wordt het afstrepen en kom je vanzelf wel tot een mogelijke keuze. De praktijk zal uiteindelijk dan uitwijzen of het de juiste keuze was.

Maar er zijn uiteraard al velen mij voorgegaan in die keuze en hebben inmiddels al de nodige ervaring opgedaan. Dus ik ben eigenlijk wel benieuwd naar welke resin printer jullie hebben en vooral ook waarom de keuze op die printer is gevallen en niet op een andere.

Mijn vraag is dus niet; welke printer moet ik kopen? Want dat zal ik uiteindelijk zelf moeten bepalen, zoals ik in het begin al schreef. Maar voorlopig ben ik me nog aan het inlezen en is de beslissing nog niet gevallen.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Wim62
Berichten: 313
Lid geworden op: 25/09/22, 17:12
Locatie: Arnhem
Netherlands

#2

Bericht door Wim62 »

Helaas hier geen resi printer , veel te omslachtig ,giftige stoffen veel nabewerking en mijn gezondheid (COPD) laat het niet toe .
Helaas dat het NL forum er niet meer is , want daar waren veel leden die een resin printer hadden .
Suc6 .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 540
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

#3

Bericht door Ch3vr0n »

Ik ben zelf voor de Anycubic M3 plus gegaan. Prijs/volume was voor mijn ideaal. Ik had eerst zitten denken om de M3 max te kopen, maar daar ben ik van afgestapt. Geen netwerk functionaliteit (terwijl de M3 en M3 plus dat wel hebben), en bouwplaat ging niet passen in de Anycubic Wash & Cure 2.0. De bouwplaat van de M3 plus past er netjes in. Geen klagen over.
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 455
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#4

Bericht door Rob52 »

Bij het inlezen van de hele materie stuit ik nu op de houdbaarheid van de resin. Bij filament ondervind ik er geen problemen mee. Dat is ook bij de langst geleden gekochte nog prima te gebruiken en heeft ook geen tekenen van veroudering. Hooguit dat een rol eens een tijdje in de droogoven moet om het vocht eruit te halen. Dus ik heb 50+ kilo aan filament in een veelheid van kleuren en materialen.

Maar nu blijkt dat resin een houdbaarheidsdatum heeft van 1 jaar. Misschien 1,5 jaar met een beetje geluk en goed en donker bewaard. Begrijpelijk gezien het feit dat UV (en lucht in beperkte mate) de houdbaarheid beïnvloedt. Dat maakt het al een stuk problematischer om een verscheidenheid aan kleuren op voorraad te houden. Je kunt dan wel voor halve liters gaan i.p.v. hele, maar de prijs wordt daarmee ook hoger. En gezien de prijs van resin al een stuk hoger is dan filament nodigt dit niet direct uit om een uitgebreide voorraad aan te houden.

Of is de ervaring daarmee in de praktijk anders? Ik lees wel dat er zat mensen zijn die met "overjarige" resin toch nog goede prints produceren, maar waar ligt de grens.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 540
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

#5

Bericht door Ch3vr0n »

Daar heb ik me ook over ingelezen. Die houdbaarheid mag je met een korrel zout nemen. Die flessen zijn van een donkere kleur gemaakt en daar komt geen UV licht doorheen. Ze zijn potdicht verpakt.

Ik heb enkele links voor je opgezocht.

https://forum.formlabs.com/t/whats-the- ... used/19314 : 2.5j oude ongebruikte resin, printte perfect
https://forum.formlabs.com/t/6-year-old-resin/32714 : 6 jaar oud! Geen problemen.

Veel heeft te maken hoe je ze bewaard. Flessen goed dichtdraaien en in een donkere plaats bewaren (vb kleine kast) en dan moet dat ruim voorbij de officiële houdbaarheid nog te gebruiken zijn.
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 455
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#6

Bericht door Rob52 »

Dat geeft de burger weer hoop. Dan is het wat minder een probleem. Punt is dat ik op dit moment maar een enkele keer heb dat ik denk; had ik nu maar een resin printer vanwege de details. Gaat dan meestal ook niet om echt grote objecten. Voorlopig heb ik er nog niet veel mee voor ogen. Maar dat had ik ook niet met de filament printer en daar zijn onderhand al heel wat kilo's doorheen gedraaid. Dus voor de resin printer kan dat misschien ook zomaar ineens veranderen. Ik ga weer verder met oriënteren. Bedankt voor de reactie.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 540
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

#7

Bericht door Ch3vr0n »

Je kan altijd vb beginnen met een kleine versie zoals de Mars 3. Je kan dan als de nood er is nog altijd overschakelen op een grotere, en de kleine dan 'recycleren' naar enkel nog kleine prints.

Sent from my Pixel 3 XL using Tapatalk

Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 455
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#8

Bericht door Rob52 »

In die richting zit ik ook te denken.

Toegevoegd in 23 uren 6 minuten 52 secondes:
tijdens m'n zoektocht kom ik dan het volgende weer tegen.

Er zit bij de Elegoo Mars 3 Pro een mini actief koolstoffilter meegeleverd. (Niet te verwarren met de 2 losse, die apart te koop zijn, die op oplaadbare batterijen werken.) Dat klinkt goed, maar als je dan verder gaat zoeken dan blijkt dat er geen vervangend koolstoffilter voor geleverd wordt. Nergens te vinden. Op een gegeven moment kwam ik een forum tegen waar iemand Elegoo er voor had gemaild en bericht terug kreeg dat Elegoo helaas geen vervangingsfilters levert omdat ze te kwetsbaar zijn. Dat was 2 jaar geleden. Tot op heden dus nog niets veranderd. Nu kun je er waarschijnlijk wel actieve koolstofkorrels in een zakje in de plaats van het koolstofblok doen, maar het blijft vreemd.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 540
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

#9

Bericht door Ch3vr0n »

Ik heb me 2 zo'n anycubic active carbon filters ook aangekocht, niet dat ik veel last had van de geur maar ik merkte wel het verschil. En voor die losse zijn er wel vervangfilters beschikbaar

Sent from my Pixel 3 XL using Tapatalk

Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 455
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#10

Bericht door Rob52 »

Onderhand heel wat informatie voorbij zien gaan. Uiteindelijk heb ik alles op een rijtje staan in een spreadsheet en ik kan het zo gaan bestellen.

MAAR, nu loop ik uiteindelijk toch aan tegen het belangrijkste punt. En dat is, WAT ga je er nu uiteindelijk mee printen dat ik niet met de huidige FDM printers kan printen. Eventueel na het aanpassen van de nozzle kan veel ook met de FDM printer worden geprint. Daar zijn ook veel meer kleuren en materialen voor beschikbaar.

Na veel zoekwerk kom ik eigenlijk voor 95% alleen maar het printen van miniaturen tegen. En afgezien van een enkel object heb ik daar niet zoveel mee. Ik heb geen treintjes of andere miniatuurhobby en (war)games heb ik al helemaal niks mee. Dus wat blijft er dan nog over? Een heel enkel ding dat toch wat meer detail had mogen hebben dan met de filamentprinter, of iets dat met de filamentprinter bijna onmogelijk te printen valt vanwege de complexe en moeilijk te verwijderen ondersteuning. Maar dat komt niet zo vaak voor.

Dus zoals ik het nu zie heb ik een leuke tijd gehad met het uitzoeken, maar heb er uiteindelijk dus nauwelijks of geen doel voor om het te gebruiken. Wel jammer want ik blijf het nog steeds een fascinerend alternatief voor de FDM printer vinden.

Of zie ik iets over het hoofd?
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten