Pagina 1 van 1

Ombouw CR10 Max naar klipper!

Geplaatst: 31/10/24, 14:06
door Ch3vr0n
Sommigen onder jullie weten misschien nog dat mijn CR10 max van een vervelend geluidprobleem last heeft tijdens de ABL, ik heb die lineair rails kit nu bijna anderhalf jaar liggen en ga die dingen eindelijk eens installeren. Leek me ook het ideale moment om na een jaar van kijken naar Canuck Creator (Nero3D) mijn eerste stapjes te zetten in Klipper! Om een fallback te hebben ga ik het originele creality 8 bit board niet flashen maar vervangen door een BigTreeTech SKR Mini E3 v3, en het touch screen door een BigTreeTech Pi TFT43.

Om alles netjes te hebben zou ik graag alles monderen in de controlbox (inclusief de raspberri pi 4b). Is er iemand die dergelijke printer en/of hardware heeft en misschien een mounting bracket om heeft ontworpen of weet waar ik der 1tje kan vinden die zowel de SKR als de Pi op te monteren valt? Ik vond dit https://github.com/DnG-Crafts/crxfiles, en bij mijn weten is de CR10S Pro het iets kleinere broertje van de CR10 Max en dus zou die backplate moeten werken?

Re: Ombouw CR10 Max naar klipper!

Geplaatst: 06/11/24, 00:12
door Ch3vr0n
Spulletjes zijn besteld. Bordje is op ali een 5€ goedkoper dan op de BTT website, lcd dan weer zo'n 5€ duurder dus komt gelijk uit, maar ik ga wel geen 10-20 dagen moeten wachten eer die spullen zelfs maar verzenden. Ten laatste volgende zaterdag moeten de spulletjes er zijn :)
btt.png

Geplaatst: 10/11/24, 01:48
door Ch3vr0n
Naar aanleiding van een chat verzoek net op Reddit gaat dit mogelijk iets moeilijker worden dan gedacht. De x-axis gantry heeft een daughter board dat een ribbon cable heeft naar het originele moederbord. Dat BTT bordje heeft die connector niet.

Daar ga ik op de een of andere manier een oplossing voor moeten vinden of de x-as gaat geen beweging in te krijgen zijn Afbeelding

Sent from my Pixel 7 Pro using Tapatalk

Toegevoegd in 1 uur 14 minuten 56 secondes:
The saga continues...

Terwijl ik naar CanuckCreator aan het kijken ben op YouTube ben ik op klipper aan de praat geraakt met een willekeurige kerel.

Der zijn verschillende oplossingen.

- een ebb42 toolhead board, maar dat vereist kabels van thermistor/heater/stepper motor inkorten wat liever niet doe om compatibiliteit te behouden met de originele hardware
- extension cables waar ik de originele kabels op kan aansluiten en die extensions dan weer op de BTT

En toeval wil dat het een kerel uit Duitsland is! Morgen verder praten met die gast, wil mogelijk wel een setje kabels voor me maken!

Geplaatst: 10/11/24, 13:00
door Banditoz
Zitten de thermister, ventilatoren en heater in je toolhead niet al met korte kabels op het dochterbord in de printkop. Dan kun je misschien alsnog met een ebb bordje werken.

Geplaatst: 10/11/24, 14:38
door Ch3vr0n
Yup, da's de 1e optie die ik vermeldde. Een ebb42, maar die moet ik dan met tape op de extruder motor monteren, kabels inkorten... Het dochter bordje zit aan de verre zijkant van de x-as, de kabels zijn minimaal een meter lang.

Da's een optie die ik achter houd, een andere die momenteel de voorkeur geniet, da's verlengkabels gebruiken met een mannelijke header aan 1 kant en vrouwelijke header aan de andere kant.

Daar plug ik dan de originele op en die verlengkabels op het nieuwe bordje. T'is cr10 is ook een 'bedslinger' dus zelfs al ga ik voor de ebb42 optie, dan nog heb ik een lange USB kabel nodig om die ebb aan te sluiten op het bordje. Dan kan ik evengoed eenvoudig jst verlengkabels gebruiken en behoud ik compatibiliteit met de originele hardware.

Spulletjes zijn iig al aangekomen in Belgische douane zegt tracking! 4d vroeger dan voorzien.

Geplaatst: 13/11/24, 19:55
door Jan_S
hey Ch3vr0n,

Ik heb een soortgelijke upgrade gedaan met mijn cr10s pro v2 (BTT E3 V3 mini met DSI scherm van BTT). Heb nog kabel management te doen.....
kan evt wel de printer.cfg wel delen als je dat wilt.

ik wil je topic niet kapen, alleen hulp bieden als dat nodig is ;)
spagetti.jpg
scherm.jpg

Geplaatst: 14/11/24, 17:36
door Ch3vr0n
M'n config bestanden heb ik al voorbereid, maar goed om te weten dat er nog iemand is om op terug te vallen. Het moederbordje en nieuwe scherm zijn vandaag aangekomen, enkel nog de kabel kit om te kijken of ik zelf verlengdragen kan maken. Het plan is om dat breakout board op de X-as met die ribbon cable compleet te omzeilen.

Je kabel management is inderdaad nog wat werk aan :D

Je macro's die kunnen wel handig zijn Afbeelding

Geplaatst: 17/11/24, 03:23
door Ch3vr0n
Nu de onderdelen waren aangekomen werd een test bracket geprint voor het scherm en LCD. Conclusie

- controller bracket past MAAR de originele base blokkeert toegang tot de USB/SD card dus kan ik de SD card niet verwijderen mocht dit nodig zijn zonder het hele controller board terug te verwijderen
- LCD past MAAR door de positie en beperkte ruimte kan de rpi 4b niet intern gemount worden (dat laatste had ik eigenlijk kunnen weten als ik dat vroeger had bekeken, der is gewoon geen ruimte voor een rpi 4b intern)

Dus opzoek naar een externe control box die alles kan omvatten tenzij iemand der 1tje wil tekenen. Iets simpels als dit https://www.printables.com/model/352283 ... 50-housing is meer dan genoeg (hoef zelfs die lade niet).

Als de SKR mini er maar in past zonder dat de SD/USB geblokkeerd wordt, het nieuwe scherm (BigTreeTech HDMI7 v1.2) en rpi er maar in passen

Toegevoegd in 12 uren 51 minuten 36 secondes:
In tussentijd werd klipper geïnstalleerd op raspberry pi en firmware voor bordje gecompiled. No nog die extension cables uitzoeken
PXL_20241117_151224896.MP.jpg

Geplaatst: 17/11/24, 20:34
door Jan_S
Ik doe (nog) niet veel met macros, heb alleen de standaard dingen die jij ook al hebt waarschijnlijk.

Voor mij is de printer een functioneel werkpaard (heb er maar 1), zo nu en dan heb ik tijd voor een upgrade ect, daarna moet hij ook weer kunnen printen.

Maar zo een EBB42 boardje wekt wel mijn interesse, ben benieuwd succes!

Geplaatst: 19/11/24, 01:08
door Ch3vr0n
De 1e gedachte was de kabels verlengen, maar dan moest ik de x en e motor kabels verlengen, x endstop en thermistor en heater kabels. En dan nog een manier vinden om ze veilig richting het nieuwe moederbord te krijgen.

De knoop werd dus doorgehakt en we gaan effectief de EBB42 toer op die dan dmv van een paar standoffs op de extruder motor zal worden gemonteerd. Enige dat ik dan moet voorzien is 24V en een USB kabel richting het toolhead bordje en alle hierboven pluggen dan rechtstreeks in op het toolhead bordje en kunnen in principe dan zelfs gigantisch worden ingekort (of ik dat ga doen valt nog te bezien).

Iig moeten de ebb42 en het 7" scherm rond de 29e aankomen. USB kabels heb ik genoeg, enige dat ik dan not moet bekijken is de lengte van de stroomkabels richting het toolhead bordje.

Hopelijk is deze ombouw dan eind deze maand of begin volgende een feit.

Macro's heb ik net nog niet, geen enkele echt dus plaats je macro config gerust in een txt bestandje.

To be continued...

Geplaatst: 20/11/24, 19:43
door Ch3vr0n
Testfit van 1 van de mogelijke controller behuizingen met het keurige buck converter soldeerwerk dat @Rob52 voor me deed.

Door plaatsgebrek in de originele base is intern daar inbouwen geen optie. Enkel extern
PXL_20241120_184136112.MP.jpg

Geplaatst: 26/11/24, 23:13
door Ch3vr0n
De EBB42 toolhead is binnen en klipper staat er al op, , en de microfit adapters die ik nodig had voor m'n thermistor. Rest nog de boel bedraden en dan kan ik beginnen met alles met elkaar te laten communiceren. Dan nog een goeie controlebord en raspberry pi behuizing hebben en we zijn klaar om die CR10 max Marlin en 8bit moederbord vrij nieuw leven in te blazen

Toegevoegd in 22 uren 5 minuten 42 secondes:
Slowpoke (z'n nieuwe naam) JANKY wiring online

Bordje, pi en LCD werken. Nu nog de ebb42 koppelen en bedrading afronden
RDT_20241127_2110521783606500105232644.jpg
RDT_20241127_2110495202212103627017289.jpg

Geplaatst: 27/11/24, 21:19
door Ch3vr0n
Slowpoke (z'n nieuwe naam) JANKY wiring online

Bordje, pi en LCD werken. Nu nog de ebb42 koppelen en bedrading afronden
RDT_20241127_2110495202212103627017289.jpg
RDT_20241127_2110521783606500105232644.jpg

AfbeeldingAfbeelding

Geplaatst: 27/11/24, 22:40
door Rob52
Het schiet al aardig op zo.

Geplaatst: 27/11/24, 23:35
door Ch3vr0n
Yup, het hielp natuurlijk ook om de pi vooraf geflashed te hebben naar klipper, de firmware voor de SKR al gecompiled (was enkel stroom geven en ding deed de rest). EBB42 is ook al via STM32 Cube Programmer veranderd van de standaard canbus mode naar USB mode. Is in principe enkel aansluiten, via lsusb het klipper ID ophalen en koppelen in printer.cfg of ebb42.cfg en die ebb.cfg dan via [include] inladen in printer.cfg

Daar de thermistor voor bed & nozzle werkt (gaf rond de 20° aan) wil dat ook zeggen dat voor die 2 iig m'n pinout klopt :D Heb voor m'n DDX extruder een nieuwa nema17 besteld daar de enige manier om de ebb42 te mounten op de stepper motor is, en daarvoor moeten de schroeven eruit. Probleem is dat 2 van de 4 gestripte koppen hebben.

De gekende trucs van elastiekje, superlijm werken niet en heb geen spullen in huis om ze te extracten of uit te halen. Dus simpele oplossing is gewoon nieuwe, en het tandwieltje verzetten.

Maar ben al zeer blij dat m'n voorbereiding z'n vruchten heeft afworpen :D Als alles volgens plan verloopt gaan de 1e testen dit weekend wel kunnen gebeuren.

Geplaatst: 29/11/24, 13:59
door Rob52
Ik heb wel eens gekeken naar wat de voor- en nadelen allemaal zijn van Klipper. Maar ik heb eerlijk gezegd nog niet direct aanleiding gezien om m'n bestaande printer om te bouwen naar Klipper. Je zou er gemakkelijker aanpassingen in kunnen doen. Maar m'n printer werkt eigenlijk prima en heb dus niet direct de behoefte om aanpassingen te doen. Toch zie je aardig wat mensen die deze stap toch zetten. Het gaat overigens niet bij iedereen even feilloos of van een leien dakje. Ik ben dus eigenlijk wel benieuwd wat jouw argumenten zijn om de ombouw te doen. Behalve natuurlijk "omdat het kan", want dat is op zich natuurlijk al een aardig argument voor de hobbyist.

Geplaatst: 29/11/24, 18:42
door Ch3vr0n
T'is enerzijds begonnen omdat ik eindelijk eens dat raar geluid wil aanpakken dat eruit komt bij de ABL sequentie, lijkt er sterk op dat het resonantie is waar ik hopelijk iets kan aan doen door te spelen met waarden in de klipper firmware op de pi. Ook wilde ik eindelijk eens die Y-As overschakelen naar lineair rails (wat ondertussen is gebeurd) en als een 1e ingreep tegen dat geluid misschien. Die dingen had ik al meer dan een jaar liggen, werd tijd om ze te gebruiken. En als ik toch met zo'n ombouw begin, dacht ik "ik kan gelijk dat ding helemaal ombouwen".

Mijn argumenten, tjah. Enerzijds heb je inderdaad "omdat het kan", dan heb je het feit dat er steeds meer printers met een of andere versie van klipper komen (zoals de creality K - series), m'n favo youtuber (Canuck Creator aka Nero3D heeft er zo'n 3 dozijn staan die op klipper draaien), de huidige marlin versie van Bondtech die ik erop gezet heb samen met m'n DDX v3 direct drive extruder is ook al eventjes geleden dat die nog een update kreeg.

Anderzijds heb je dan voor mij persoonlijk dat het een leuk experimentje is van "krijg ik dit ideetje werkend", goeie oefening rond firmware compilen en bedrading, en inderdaad zoals je aangeeft, dingen aanpassen in de firmware is een fluitje van een cent. Eerst installeer je op je pi (of equivalent) Raspberry lite OS. Dan ssh je erin en gooi je KIAUH erop. KIAUH is een handig klipper installatie script die alles voor je installeert doormiddel van een keuze menu. Je geeft gewoon aan WAT je wil installeren en een paar minuten later is het gepiept en staat klipper op je pi.

Eens dat gedaan is kan je via klipper config menu dan weer zeer eenvoudig de firmware compilen voor je mainboard, toolhead boards etc... Dan via sd kaartje inladen in het mainboard en klipper staat ook daar op, en dan ben je in principe "klaar". Rest enkel nog de 2 met elkaar laten communiceren via canbus of usb. In mijn geval is dat dus usb omdat er maar 1 toolhead is en een beperkt aantal kabels.

Eens klipper op de controller stond, moest ik gewoon via ssh "lsusb" aanroepen in de pi om het usb ID van de controller te zien verschijnen. Dan is het gewoon kwestie van printer.cfg te openen, dat ID te plakken onder [mcu] en opslaan en de pi herstarten en hop de 2 communiceerden met elkaar.

e-steps aanpassen? max temp van heatbed & extruder aanpassen, firmware acceleration en jerk waarden aanpassen? Gewoon even printer.cfg openen, aanpassen in het juiste gedeelte en een klipper herstarten en hop. "nieuwe" firmware, komt geen compilen aan te pas. Heb je toolhead board zoals ik ga doen met m'n EBB, je kan kiezen om dat gewoon in printer.cfg te gooien of zoals ik ga doen een bestandje "ebb42.cfg" aanmaken met daar de nodige pinout info voor de thermistor, heater, etc, en ebb42.cfg gewoon via een regeltje [include ebb42.cfg] inladen in printer.cfg. Sluit je een bltouch aan of equivalent. Zelfde procedure. Ofwel printer.cfg aanpassen of een bestandje aanmaken met de nodige info. Opslaan en herstarten, en klaar.

Super eenvoudig om je firmware aan te passen zonder dat je in C++ of andere firmware compiler moet zitten.

Dan was er ook nog het feit dat het originele bordje ene 8 bit bordje was, en de laatste keer dat ik tinyautomation contacteerde om de weten of de CR10 ooit G2-G3 (arc's) of pressure advance ging ondersteunen was het antwoord heel eenvoudig "nee, pakt firmware ruimte in die helaas niet beschikbaar is op het creality bordje". Met dit 32bit SKR bordje zal dat hoegenaamd geen probleem zijn. ARC, pressure advance, adaptive bed mesh... gaat gewoon werken. Dus een simpele ingreep van een ander bordje gaat de printer weer een pak moderner en geavanceerder en hedendaagser maken, terwijl de hardware eigenlijk voor 99% dezelfde blijft.

Geplaatst: 29/11/24, 19:57
door Rob52
Tja, klinkt toch wel weer interessant. Ik heb hier nog m'n Anycubic Deltaprinter staan. Daar was ik een maand of geleden weer even actief mee. O.a. Marlin aanpassen. Die printer gebruik ik echter nauwelijks, dus die zou ik er wel eens een keertje aan kunnen onderwerpen. Ik heb de Raspberry nog liggen en er zit al een 32 bits bordje in. Het zal niet meteen de aankomende week gebeuren, maar bij nader inzien toch maar eens opstarten. In ieder geval een reden om weer even met de hard- en software aan de gang te kunnen, want daar komt eigenlijk weinig meer van. Dus het wordt in mijn geval dan dus een gevalletje "omdat het kan" niet omdat het moet.

Geplaatst: 30/11/24, 08:40
door Banditoz
Ik heb mijn ender 3 en 5 ook al enige tijd omgezet naar klipper en zou niet meer terug willen. Ook al is het niet vaak nodig, even iets aanpassen of toevoegen gaat zo veel makkelijker.

Geplaatst: 30/11/24, 12:04
door Hardy
Ch3vr0n schreef: 29/11/24, 18:42 Dan was er ook nog het feit dat het originele bordje ene 8 bit bordje was, en de laatste keer dat ik tinyautomation contacteerde om de weten of de CR10 ooit G2-G3 (arc's) of pressure advance ging ondersteunen was het antwoord heel eenvoudig "nee, pakt firmware ruimte in die helaas niet beschikbaar is op het creality bordje"
Volgens mij had je die gewoon kunnen blijven gebruiken, het geheugen heb je niet nodig, alles gebeurt op de Raspberry, het bordje is alleen nog maar een doorgeefluik naar de steppers en heaters en terug van de sensoren, dus je gebruikt het interne geheugen helemaal niet.

Geplaatst: 30/11/24, 14:37
door Ch3vr0n
Klopt, alleen wou ik zoals in het begin aangegeven, het originele bordje als fallback behouden voor het geval de klipper mod niet werkte, of ik sloot een draad verkeerd aan dat kortsluiting veroorzaakte. Ti's ook gewoon een leuk experimentje maar het schiet goed op. Eens dit allemaal werkt, zou het plan zijn om te kijken of ik die 750W heated bed voeding niet kan vervangen door een wat stiller exemplaar :)

Geplaatst: 30/11/24, 19:22
door Hardy
220v heatbed misschien? heb ik inmiddels ook mijn mijn beide printers zitten, lekker snel opwarmen en de rest kan met een veel kleinere voeding toe en zonder lawaaierige fan.

Geplaatst: 30/11/24, 20:30
door Ch3vr0n
Volgens mij heb ik dat al, aangezien die 750w PSU enkel voor het heatbed is, alleen zijn die fans er in mega luid, en dit gedurende de ganse print. Maar da's voor later. 1 mod per keer

Geplaatst: 30/11/24, 20:58
door Rob52
Nee, die 750 Watt PSU is 24 volt uitgang.

Geplaatst: 30/11/24, 21:04
door Ch3vr0n
Iets als dit dan?

Voor alle duidelijkheid, dat het wat tijd neemt om op te warmen maakt me niet uit. Gaat gewoon om het lawaai van de PSU fans.

Geplaatst: 30/11/24, 21:26
door Hardy
Bijvoorbeeld, je voeding hoeft gewoon veel minder te doen en kan eventueel kleiner, dus wordt veel minder warm waardoor de kans op storing ook minder wordt en dan is de snelle opwarming als extra mooi meegenomen, wel zijn er wat extra veiligheid maatregelingen nodig, omdat je direct aan het net zit met het bed, dus goede aarding en thermo zekeren is wel extra belangrijk.

Geplaatst: 30/11/24, 21:58
door Rob52
Dit laat zien hoe je de 230 volt versie correct aansluit. Alleen denk ik dat je dan nog steeds met het geluidsprobleem blijft zitten als je die PSU blijft gebruiken. Voor het vermogen heb je die 750 Watt niet meer nodig aangezien de stroomafname buiten het bord omgaat en rechtstreeks van het net wordt afgenomen. Dus misschien kan die 750 Watt er dan gewoon uitgeknikkerd worden, maar dat hangt er vanaf hoe groot die andere is en of die genoeg levert voor de rest. Maar misschien kun je ook gewoon stillere fans in de PSU zetten. En soms wordt het lawaai veroorzaakt door de instroom of de weg die de lucht aflegt, bijvoorbeeld een rooster of een duct. Aanpassing daarvan kan soms ook helpen.

Geplaatst: 01/12/24, 00:19
door Ch3vr0n
da's toekomst muziek. Eerst dat ding werkend krijgen. EBB42 is geflashed en gekoppeld, alleen

Klipper reports: SHUTDOWN

MCU 'EBBCan' shutdown: Thermocouple reader fault
Once the underlying issue is corrected, use the
"FIRMWARE_RESTART" command to reset the firmware, reload the
config, and restart the host software.
Printer is shutdown

Toegevoegd in 1 uur 10 minuten 14 secondes:
We maken vorderingen. Dat probleem is ook opgelost? Mijn EBB42 is er een met een speciale temp sensor MAX31865 omdat ik dacht die nodig te hebben met m'n bondtech thermistor. Is waarschijnlijk niet zo. Na verwijderen van

Code: Selecteer alles

sensor_type:MAX31865
sensor_pin: EBBCan: PA4
spi_bus: spi1
rtd_nominal_r: 100
rtd_reference_r: 430
rtd_num_of_wires: 2
Startte alles terug op als normaal. Ondertussen is het ook gelukt om onder de temperaturen de temp van de rpi en EBB weer te geven! Ook orcaslicer is ondertussen geconfigureerd voor wifi upload. Ik denk dat we er qua communicatie en test bedrading wel zowat zijn. Nu alles monteren in de voorlopige controlbox, en de ebb42 op de extruder tot ik een betere oplossing heb gevonden.

Ik denk dat ik voorlopig iig de klipper conversion als operationeel mag beschouwen
Schermafbeelding 2024-12-01 012900.png

Geplaatst: 01/12/24, 12:26
door Hardy
👍👍

Geplaatst: 07/12/24, 23:28
door Ch3vr0n
En we zijn weer een stapje verder. Een grote week geleden kreeg ik bericht op Reddit van iemand die exact hetzelfde wou doen als ik en m'n post daar had gevonden. Kerel gebruikt iets andere hardware (skr E3 V3, 5" scherm) maar verder ook een pi4b.

Vroeg me of ik al een echt geschikte control box had gevonden, zei dat er een paar 'losse' opties waren, maar die konden niet aan een aluminium profiel worden bevestigd en dat m'n primaire keuze was om alles in het originele frame te houden (op het scherm na).

Een eerste succesvol model is daar nu uit gekomen. Een adapter backplate die de pi4 monteert op de plaats waar het originele scherm zat, met cutout voor HDMI en stroom kabel voor het scherm, en USB kabel naar de SKR en Beagle V2 webcam. Dezelfde backplate heeft ook een blockout om het gat waar het scherm zat te 'dichten'.

Er is ook al een backplate voor de skr in ontwerp maar die is nog niet helemaal perfect. We gaan er nog komen!
RDT_20241207_2327137830023422311068686.jpg

Geplaatst: 08/12/24, 16:13
door Banditoz
Blijft toch leuk dat modden. Heb de laatste tijd mijn ender 5 pro omgebouwd naar mercuy zero g. Wel even zoet geweest. Nu alleen nog een goed profiel voor orcaslicer uitvogelen en een deksel maken voor op de electronica.

Geplaatst: 08/12/24, 21:09
door Ch3vr0n
Het schiet op. Nog die SKR adapter goed krijgen, de pi back plate verlengen zodat de buck converter er achter op kan en we gaan er zijn.

Toegevoegd in 3 uren 10 minuten 49 secondes:
Die backplate moet nog iets worden aangepast. Huidige pi positie verhinderd inpluggen van USB c stroomkabel tenzij ik een 90/180° adapter aanschaf (wat altijd een optie is) omdat de stekker net wat te lang is (nu ja, kabel versterker na de feitelijke plug voorkomt buigen).

Oplossing: pi naar links verschuiving, en gelijk de backplate ook links wat verbreden met een mount voor de buck converter. Feedback is weg naar Australië Afbeelding

Geplaatst: 18/12/24, 17:45
door Ch3vr0n
Had een 10 tal prototypes nodig om alles juist te krijgen maar de 1e volledige adapter is een feit. Dankzij deze is het originele plan terug haalbaar om alles (behalve het scherm dan) intern te monteren.

Onderstaande adapter plate vervult een meervoudige functie

- mounting van de buck converter van Rob52
- mounting van de Rpi 4
- maakt het gat dicht waar het originele scherm zat
- met gat voor routing van de USB kabel voor de nieuwe webcam, USB en HDMI voor het nieuwe 7" scherm en USB kabel die even kort naar buiten gaat om dan via de originele USB poort opening verbinding te maken met de SKR

De adapter plate voor de SKR versie 10 ofzo zit nu in de printer.
PXL_20241218_164023362.jpg
PXL_20241218_164541845.jpg

Geplaatst: 24/12/24, 15:03
door Ch3vr0n
De SKR adapter is een feit! Werd gemonteerd op de originele plaats correct gepositioneerd voor bereikbare SD en microUSB poorten. Ik kan beginnen met aansluiten!

Een volgende kleine adapter is voor een air intake mount waar de originele speaker zat (als je dat ding überhaupt een speaker kon noemen) om er een air intake te steken
PXL_20241224_140034319.MP.jpg

Toegevoegd in 2 uren 9 minuten 43 secondes:
Opnieuw vorderingen en vreemd gedrag.

Nu alles behalve de EBB42 uiteraard intern gemonteerd is was het tijd om alles van stroom te voorzien om de 1e testen te draaien.

SKR trekt nu z'n stroom van de 75W PSU, pi4b trekt zen stroom van @Rob52's buck converter vanuit de SKR 24V input. De EBB42 krijgt z'n stroom van th0 van de SKR. Maar nu het vreemde gedrag.

Als de printer UIT staat, en ik laat em opstarten, dan start hij NIET op wanneer de EBB42 stroom krijgt vanaf de SKR, de pi4b led is rood dus geeft aan dat hij van stroom is voorzien. Trek ik de stroom van de EBB42 (maar laat em via usb verbonden met die pi, dan begint de pi onmiddelijk met klipper te starten.

De uwb kabel naar de EBB > Pi4b werd al vervangen dus daar ligt het probleem niet. Iemand een idee?

Geplaatst: 24/12/24, 19:47
door Zappa
Zijn alle min-polen met elkaar verbonden, zodat je een common ground hebt?

Geplaatst: 24/12/24, 19:57
door Ch3vr0n
Geen flauw idee. Op dit moment is de ebb42 nu rechtstreeks gevoed van de 75w controller PSU (en niet van die th0 power out) en nog steeds niks.

Maar ga maar lekker feesten, dit kan wachten tot na kerst

Geplaatst: 24/12/24, 19:59
door PrintEngineer
Heb je voldoende vermogen op alle electronica? En inderdaad een common zero? Misschien ook ter overweging om diodes in serie met de voeding te plaatsen. Dat kan conflicterende stromen tussen voedingsbronnen voorkomen

Geplaatst: 24/12/24, 20:11
door Rob52
Ch3vr0n schreef: 24/12/24, 17:13 De EBB42 krijgt z'n stroom van th0 van de SKR.
Dat snap ik even niet. TH0 is de aansluiting van een temperatuursensor, daar tap je toch geen voedingsspanning vanaf?

skr mini TH0.png
PrintEngineer schreef: 24/12/24, 19:59 Misschien ook ter overweging om diodes in serie met de voeding te plaatsen.
Wel voorzichtig mee zijn. Als je die in een voedingsleiding plaatst verlies je spanning omdat een diode altijd een drempelspanning (of spanningsverlies) heeft. Bij 24 volt zal het niet zo'n vaart lopen maar als je bij 5 volt 0,7 volt spanningsverlies hebt is dat 14% en dat is veel. Ook moet het een diode zijn met het juiste vermogen want de volledige stroom loopt erdoor. Een veelgebruikte 1N4007 heeft een maximale stroom van 1 Amp. Dus als je die in een leiding van 24 volt zet kun je maximaal 10 watt voeden. Maar er zijn natuurlijk ook hele dikke jongens te koop die heel veel stroom aankunnen.

Geplaatst: 24/12/24, 20:49
door Ch3vr0n
M'n excuses ik zeg het verkeerd. Ti's HE0 op moederbord, maar zelfs al sluit ik em nu aan rechtstreeks op de 75W psu, dan nog weigert de pi te starten als de EBB is aangesloten via hardline, gebruik ik de jumper override start die perfect op. Jumper & hardline: no dice

Ik ga niet beginnen rommelen met diodes, die waren niet nodig in de originele setup, ik heb geen enkele stream gezien die er gebruik van maakt, dus het moet ook zonder lukken.

@Zappa Geen idee wat je bedoelt met "common ground". De EBB42 manual maakt geen gewacht van een "ground" te moeten aansluiten. Momenteel de stroomkabel aan het herkrimpen. Want t'is enkel met de 24V hardline aangesloten dat de pi weigert te starten.

Toegevoegd in 36 minuten 48 secondes:
Owkee. Dit is vreemd. Recrimped en aangesloten op bed PSU. 1e boot power on, no dice. 2e power on, dice :s

Geplaatst: 24/12/24, 22:02
door PrintEngineer
Bij de meeste 12 en 24 Volt voedingen is de uitgangsspanning af te regelen met een klein potmetertje. Door de uitgangsspanning met 0.7 Volt te verhogen compenseer je de spanningsval over de diode. Uiteraard kan er ook worden gekozen om een L7905, L7912 of L7924 tussen de voeding en electronica te plaatsen. In dat geval is de maximale stroom 1,5A. Maar ik begrijp dat het niet nodig is en dus de plank mis slaat. Ben benieuwd als straks bekend is waar het aan heeft gelegen wat de oorzaak was

Geplaatst: 24/12/24, 22:11
door Hardy
de Raspberry is wel erg gevoelig voor onder power, dus voeding moet echt 5 volt of zelfs iets hoger 5.2v zijn, en mag dus ook niet inzakken, meet eens de spanning van de buckconverter tijdens het inschakelen.

Geplaatst: 24/12/24, 22:34
door Ch3vr0n
Rob52 heeft em afgeregeld op 5.1V, echter pi voltage is hier het probleem niet. Start op zich perfect op, t'is als die ebb42 aangesloten is via hardline power (of het nu via de HB, DC IN, secundaire PSU of main PSU) dat het 2 power ups vereist voor de pi start. Koppel ik de 24v los van de ebb en doe de USB Jumper override dan start dat ding in 1x op.

Ik blijf zoeken maar als dat het enige negatieve puntje is van deze ombouw, dat ik 2e een bootup moet doen, dan kan ik er mee leven

Geplaatst: 25/12/24, 11:36
door Zappa
Met common ground wordt bedoeld dat alle min-polen van de verschillende onderdelen met elkaar zijn verbonden. Zo voorkom je 'zwevende' spanning op onderdelen die niet aan de common ground zijn gekoppeld. Want dat kan zorgen voor te weinig of te veel spanning op onderdelen, wat weer kan zorgen voor storing, of soms zelfs een 'boem' .

Als je een multimeter hebt kun je dit checken. Zet alle spanning af en meet de weerstand tussen de min pool van de voeding en de min polen van alle onderdelen die je aangesloten hebt. Idealiter is dit 0 Ohm (in ieder geval heeel weinig weerstand, rekening houdend met enige verliezen in de aansluitdraden).

Geplaatst: 25/12/24, 14:05
door Ch3vr0n
Zal er eens over nadenken, maar da's iig het probleem niet want.....heb het probleem gevonden. De fucking USB kabel waarmee de pi met de SKR verbonden was.

Had ook een bericht geplaatst op de BTT discord, en daar had iemand van BTT op gereageerd. Die dacht dat het aan de buck lag en de pi rechtse 5v prefereert/dat het aanbevolen is. Da's natuurlijk onzin want de pi weet niet waar z'n 5v vandaan komt, maar toch getest. Alles aangesloten, pi op eigen stroom, startup. Niks. Dacht ik neus eens in het klipper logboek. Daar vond ik de foutmelding dat er geen seriële verbinding kon gelegd worden met het ID dat overeenkwam met de SKR. Dus ik dacht alles loskoppelen van de pi. Maar hardline power aangesloten laten. Webcam, SKR, ebb, scherm... En in direct hardline power.

Eerst het scherm op de pi aangesloten en opstarten. Klipper start op maar gooit natuurlijk een foutmelding 'cannot connect to ebbcan'. Logisch want die is niet aangesloten. Ebb42 aangesloten en power up. Start op en geeft fout 'cannot connect to MCU' (de MCU hier is de SKR). Opnieuw logisch want die was niet aangesloten.

Dus USB kabel aangesloten.... Niks. Start wel op maar geen verbinding. Vreemd want de kabel komt van m'n wyzecam v2's en daar werkt die wel. Een 2e kabel, firmware restart... Idem dito.... Geen verbinding... Een 3e duurdere Anker powerline kabel.... Bingo, start gewoon op en legt netjes verbinding.

Op dit moment is dus enkel nog de webcam inactief dus die moet er ook terug aan. Aansluiten en startup. Geen probleem alles start op en werkt! Probleem zat em dus bij de fucking USB kabel terwijl alle indicatoren aangaven dat het de stroomvoorziening was!

Wordt dus een 4e anker kabel kopen van zo'n 30cm want die van nu is veel te lang (1.6m ofzo) om gewoon van binnen in de basis, naar buiten te gaan en verbinding te maken via USB zo'n 20cm verder.

Geplaatst: 25/12/24, 14:44
door Hardy
Er zijn inderdaad diverse USB kabels in de handel waar alleen de voeding contacten of alleen maar één data lijn zijn aangesloten, omdat die bedoelt zijn voor b.v. laden van een accu, dus de data lijnen zijn er gewoon niet, dit zie je aan de buitenkant niet, misschien is dit bij jouw ook wel het geval.

Geplaatst: 25/12/24, 14:53
door Ch3vr0n
kan zijn, maar ik denk dat ik diezelfde kabel had gebruikt bij het begin testen, en ze werkten wel bij de wyze IP cams, maar dat zijn IP cams met een app dus in principe geen data verbinding nodig. Heb net op amazon een paar nieuwe besteld en me gelijk een nieuwjaarscadeau gedaan. .6 revo obxidian en de nieuwe Anker Prime 27.650mAh power bank. Dan kan ik m'n oude cadeau doen aan m'n moeder :) Die wil nl al even een powerbank en m'n huidige is de Anker PowerCore+ 26800. Dat ding is van 2016 en werkt nog absoluut uitstekend

Geplaatst: 25/12/24, 19:23
door Zappa
Nou, mooi dat je het aan de praat hebt gekregen.

Geplaatst: 01/02/25, 16:00
door Ch3vr0n
The saga moves into the next phase.

De afgelopen dagen heb ik eens uitgebreid onderzoek gedaan naar dat vreemde boot gedrag wanneer de skr aan de pi was gekoppeld bij printer opstarten. Verscheidene dingen zien passeren waaronder een "mogelijke" fix om overvoltage toe te staan op de pi. Die uiteindelijk niet gedaan aangezien klipper zelf geen voltage warning gaf wanneer deze was opgestart.

Wat ik wel tegen kwam was hier en daar een bericht op reddit of andere forums van mensen die exact hetzelfde probleem hadden met exact dezelfde hardware. PI4b + SKR Mini E3 V3, er waren reacties op in die berichten waar niemand precies een verklaring voor dit gedrag had, maar wel dat het iets was dat zich enkel voordeed in combinatie met die specifieke hardware combo.

Ik kwam daar dan ook reacties tegen dat de pi 3B dit probleem niet had. Nu, ik ga niet graag terug in technologie, dus had ik me gisteren tijdens een kort toiletbezoek opt' werk een pi 5 aangeschaft (4GB model). Zat deze morgen in de brievenbus, en daarnet aangesloten. Klipper draaide op "bookworm, PI OS 12" en da's de minimum (en momenteel recentste) OS versie, dus ik zat op dat vlak goed.

Uitgepakt, alles aangesloten (inclusief de "problematische" usb kabel naar de SKR), stroom ingeschakeld en hop. Fractie van een seconde een rood ledje op de pi dat deze stroom had (via de buck converter) en ging daarna over tot het verwachtte gele ledje dat aanduid dat de pi aan het opstarten was. IEts wat verder bevestigd werd door dat het hdmi scherm backlight aanging en de startup tekst erop verscheen. Een 10 tal seconden later zat ik in klipper en was alles online.

Om te verzekeren dat het geen toeval was klipper afgesloten, stroom uitgeschakeld, stroom ingeschakeld en opnieuw begon de PI 5 onmiddelijk te booten. Probleem naar alle waarschijnlijkheid dus eindelijk opgelost, en kan ik beginnen met kabel management en de config te finaliseren. Iets wat nodig is aangezien het m'n laatste maand is op m'n huidige stekje

Geplaatst: 10/02/25, 19:05
door Ch3vr0n
Opnieuw vooruitgang! Het ding beweegt en kan homen in XY, z-home werkt nog niet daar dit afhankelijk is van de bltouch, en de Creality versie van de Bltouch is gekend voor niet standaard kabel kleur gebruik en pin posities.

De bltouch werkte wel in de zin van self-test. Dus gepoogd om de kabeltjes te repinnen. Na een paar pogingen was de kabel net iets te kort om op de huidige positie van de EBB42 de prove positie te bereiken. Op Amazon dan maar een 3d touch besteld die hier morgen zal zijn en gelijk de Dupont connectors zal hebben in de 2pin + 3pin config waardoor dat hopelijk ook zal werken.

Uiteindelijke positie van de EBB zal misschien op de DDX extruder motor zijn waardoor de kabel wel lang genoeg zou zijn, maar ik wil stapje voor stapje doen. Eerst alles correct kunnen komen en een test printje doen voor ik overga naar de volgende stap, ding kalibreren, misschien gelijk om bouwen naar het Revo system die ik onlangs gewonnen heb op de 1440 makers stream een paar weken terug.

Geplaatst: 08/04/25, 09:14
door Ch3vr0n
Na de verhuis hier weer aan verder gedaan. De BLTouch is operationeel. Volgende stap extruder testen!