Stealthchop of spreadcycle

Wat heeft de voorkeur?

Wil je zelf een printer bouwen, heb je er eentje gebouwd en zit je met een vraag. Dan is dit z'n plek.
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 1 year en 4 months old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Robbel2005
Berichten: 74
Lid geworden op: 01/10/22, 10:43
Belgium

Stealthchop of spreadcycle

#1

Bericht door Robbel2005 »

Heeft er iemand deze verschillende instellingen al gebruikt voor tmc stepper drivers?
Je hebt de keuze uit Stealthchop of spreadcycle om de printer stiller te krijgen.
Nu lees ik dat je om sensorless homing te gebruiken aangewezen bent op spreadcycle mode, zodat je stealthchop niet kan gebruiken wat het minst lawaaierig zou werken.
Iemand dit al getest, en is er veel verschil tussen? Als ik stealthchop wil gebruiken zal ik verplicht zijn om mijn eindschakelaars te behouden.

Ben momenteel Marlin aan het compilen voor een nog te arriveren nieuw skr v1.4 mainbord, vermits ik door eigen stomme schuld erin geslaagd ben om mijn al enkele jaren goed werkende skr v1.3 op te blazen. (kortsluiting gemaakt) Had nog enkele ongebruikte tmc 2209 liggen dus wou ik sensorless homing eens uittesten. Weet ook nog niet of mijn oude tmc 2208 steppers het zullen overleefd hebben evenals mijn displayboard...
Tatara A6 - Marlin 2.1.1 - SKR V1.4 - tmc2209 -bltouch - 24V power supply and heaters -E3DV6 bowden
Gebruikersavatar
Hardy
Berichten: 203
Lid geworden op: 25/09/22, 19:44
Locatie: twente
Netherlands

#2

Bericht door Hardy »

Ik gebruik op mijn beide Cube printers sensorless homing, gewoon in stealthshop mode, één is een Cartesian printer en de ander is Corexy, werkt op beide gewoon goed, de Cartesian printer is uitzonderlijk stil hiermee.
Inmiddels heb ik de CoreXY ook met klipper aan het draaien en ook weer in stealthschop mode en met sensorless homing.
Zelfbouw Ultifaker 20x20 ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER
Gebruikersavatar
Robbel2005
Berichten: 74
Lid geworden op: 01/10/22, 10:43
Belgium

#3

Bericht door Robbel2005 »

Dit is voor mij ook nieuwe materie, maar in de Marlin documentatie vind ik het volgende:

SENSORLESS_HOMING ---- Use the TMC drivers that support this feature to act as endstops by using stallGuard to detect a physical limit.

StallGuard measures the load that is applied to the motor. If the load is sufficiently high, Marlin can react to the event. Such an event can be when we drive an axis to its physical limit and the signal provided by the driver can be detected just like an endstop. That way you can use the driver itself as an axis sensor negating the need to an additional endstop and the wiring needed. StallGuard is only active when the driver is in spreadCycle mode.

Afbeelding
Tatara A6 - Marlin 2.1.1 - SKR V1.4 - tmc2209 -bltouch - 24V power supply and heaters -E3DV6 bowden
Gebruikersavatar
Hardy
Berichten: 203
Lid geworden op: 25/09/22, 19:44
Locatie: twente
Netherlands

#4

Bericht door Hardy »

Heb ik inderdaad over het hoofd gezien, maar bij mij werkt het gewoon netjes en heb er verder ook nog nergens iets gelezen of gezien, de weerstand bij het homen wordt goed gemeten en is ook mooi in te stellen, bij de Corexy was het wel wat moeilijker, omdat de motoren voor zowel de X als Y as beide actief zijn, dus je kunt niet zomaar de motor drivers apart laten meten, maar dat wordt zoveel mogelijk door marlin/klipper geregeld.
Ik heb ook nog in de klipper configuratie site gezocht, maar daar wordt ook niets hierover vermeld.
Zelfbouw Ultifaker 20x20 ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER
Gebruikersavatar
Robbel2005
Berichten: 74
Lid geworden op: 01/10/22, 10:43
Belgium

#5

Bericht door Robbel2005 »

Heb het werkend gekregen, in de hybrid mode, dan gaat hij bij homen spreadcycle gebruiken en tijdens het printen stealtshop.
Nu had ik ergens waardes voor sensorless homing gevonden, en het homen bleek hiermee van de eerste keer zeer fatsoenlijk te gaan.
Uit voorzichtigheid had ik mijn eindschakelaars nog niet weggenomen, zodat ik nog altijd terug kon gaan naar het oude systeem.
Toen bleek dat alles goed liep, verwijderde ik de eindschakelaars voor X en Y (Z was reeds vervangen door bltouch)
Nu hoor ik bij het homen echter een metaalachtige klank. Waarschijnlijk werkten voorheen de eindschakelaars met het verende hefboompje nog een beetje als buffer.
Wat zou ik best nu doen... Nog even met de waardes spelen zodat het homen weer geluidlozer wordt, of experimenteren met een rubber stootblokje zodat ik de metalen klank kwijt raak?
Laatst gewijzigd door Robbel2005 op 27/11/22, 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Tatara A6 - Marlin 2.1.1 - SKR V1.4 - tmc2209 -bltouch - 24V power supply and heaters -E3DV6 bowden
Gebruikersavatar
Puffeltje
Berichten: 92
Lid geworden op: 28/09/22, 13:30
Locatie: Beverwijk
Netherlands

#6

Bericht door Puffeltje »

Rubberen stootblokjes lijken mij niet een goed idee: het is de bedoeling dat je eindschakelaars altijd op dezelfde plek reageren. Rubber is bij kou harder als bij warmte. Je stootblokje kan dus bij elke temperatuur een andere waarde terug geven qua coordinaten.
Ender 5 Plus - SKR 1.4 Turbo - DFR0550 display - Klipper (Bezig met ombouw naar Mercury One.1)
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast