Pagina 1 van 1

Panelen van acrylaat of polycarbonaat?

Geplaatst: 16/02/25, 14:27
door Puffeltje
Mijn omgebouwde Ender 5plus (nu dus een Mercury One.1) wil ik gaan voorzien van een afgesloten kast zodat ook grotere onderdelen in ABS en ASA geprint kunnen worden. Ik zit alleen te kijken naar de platen welke ik hiervoor moet gebruiken: acrylaat (plexiglas) of polycarbonaat?

Prijstechnisch wil ik kiezen voor acrylaat, maar sommige platen moeten nabewerkt worden (hoekjes eruit, enkele uitsparingen). Ik heb begrepen dat acrylaat erg gevoelig is voor scheuren tijdens nabewerken, of laat ik mij hier gek maken door de berichten op internet?

Re: Panelen van acrylaat of polycarbonaat?

Geplaatst: 16/02/25, 14:36
door Wim62
Plexiglas laat zich best goed bewerken als je maar de folie erop laat zitten tijden het zagen of boren .
Je kunt het snijden en breken of met een hele fijne decopeerzaag zagen .

Geplaatst: 16/02/25, 22:20
door Johang
Gebruik met een decoupeerzaag een heel laag toerental. Bij een te hoog toerental loop je het risico dat de zaag zo warm wordt dat het plexiglas smelt en aan je zaag vast gaat zitten met grote kans op scheuren.

Geplaatst: 17/02/25, 17:03
door NineLizards
Ik heb een sterke voorkeur voor polycarbonaat. Bij stoten e.d. kan plexiglas mij iets te snel scheuren en breken... Maar ja, soms heb je geen keus :-)

Geplaatst: 17/02/25, 19:07
door Banditoz
Als je er niet doorheen hoeft te kijken kun je misschien ook dibond eens bekijken. Vrij makkelijk te bewerken zoals zagen of boren en barst niet.

Geplaatst: 18/02/25, 12:12
door Puffeltje
Bedankt voor jullie inbreng. Net wat NineLizards ook aangeeft dat bij stoten het kan scheuren of breken heeft mij eigenlijk de doorslag gegeven om voor polycarbonaat te gaan. Mijn hobbyhok/thuiswerkplek is erg krap en de kans dat er iets tegen de printer aan gaat stoten/vallen is rijkelijk aanwezig (moet nog steeds een goede kast plaatsen in plaats van alles schots en scheef op elkaar stapelen).

De meerprijs neem ik maar voor lief; een hobby mag geld kosten (en het vrouwtje vindt het prima)