Pagina 1 van 1

Bits from Bytes 3d printer BFB-3000

Geplaatst: 12/04/25, 09:41
door 3d_print
Hallo,

Ik heb een 3D printer van Bits from Bytes BFB-3000, de printer werkt anders perfect, maar als ik de opties "Home", "Level", "Z Gap" of iets wil printen dan beweegt hij de X en Y as maar dan begint de Z as ook te bewegen en duwt hij de tafel tegen de printerkoppen zonder te stoppen, ik moet zelf de uit knop indrukken om het te stoppen. Graag zou ik hier een oplossing voor weten.

Re: Bits from Bytes 3d printer BFB-3000

Geplaatst: 12/04/25, 17:32
door Lourens
De printer werkt perfect, maar als je iets wil printen duwt hij de tafel tegen de printerkoppen.....
Dat klinkt een beetje tegenstrijdig.
Heb je onlangs nog een geslaagde print gemaakt met deze printer?
En is er sindsdien iets veranderd?
De probleemomschrijving lijkt op een verkeerd afgestelde z-offset.

Ik ken deze printer niet, dus heb ik eens gegoogled.
Als je die nog niet hebt, is de handleiding hier te downloaden: http://alvarestech.com/temp/Prototipage ... 20v3-0.pdf
Die heb ik even vluchtig doorgekeken, en zover ik kon zien, is er geen afstelbare eindschakelaar voor de z-as.
Die zit blijkbaar ergens 'vast' gemonteerd.
Dat betekend dat je de z-offset zelf moet instellen door middel van het in hoogte verstellen van het printbed.
In de genoemde handleiding staat die procedure omschreven in hoofdstuk 6.7 (begint op pagina 21).

Geplaatst: 12/04/25, 20:26
door Rob52
Het wordt door Lourens al even aangehaald. Maar ik zou als eerste de Z-eindstop opzoeken. Zorg dat je die handmatig kunt activeren. Begin met het bed ruim op afstand van de eindstop. Laat de printer dan het bed omhoog laten gaan door homing of andere opdracht, maar voordat die z'n eindpunt bereikt schakel je handmatig de z-eindstop. Reageert hij niet dan zou ik eens kijken of de bekabeling nergens onderbroken is of dat er een slecht contact is. Reageert hij wel, dan is het een kwestie van hard- of software afstelling van z-eindstop.

Geplaatst: 12/04/25, 21:41
door 3d_print
Ik heb nog geen stukken kunnen printen met deze 3D printer. Ik heb al de plank van het bed afgenomen en alsnog blijft naar boven duwen, maar wordt tegengehouden door een "prullenmand", anders zou het bed gewoon van de Z-as draaien. Op deze 3D-printer zie ik geen z-eindstop, ik denk dat er geen opzit. De Z-waarde kan ik niet aanpassen. Ook heb ik al geprobeerd de Z-as de verplaatsen zonder stroom maar opnieuw hetzelfde resultaat.

Geplaatst: 12/04/25, 22:22
door Rob52
Ik ken deze printer niet, kennelijk is het er eentje met 2 nozzles. Het kan zijn dat deze printer geen gebruik maakt van micro switches als eindcontact maar van reed switches. Die worden geactiveerd als er een magneet(je) in de buurt komt. Als dat het geval is kan het zijn dat de reed switch kapot is of het magneetje weg is. Een reed switch kan een glazen buisje zijn met 2 contacten erin, maar kan ook ingegoten of ingebouwd zijn waardoor hij minder goed herkenbaar is. Voor een betere montage zijn ze vaak verwerkt in een montagevorm en dus moeilijk herkenbaar. Maar er komen in ieder geval 2 draden uit.

Geplaatst: 12/04/25, 22:24
door PrintEngineer
Op een ander forum wordt hetzelfde probleem beschreven. Er moet als ik het goed begrijp een magnetische endstop (Hall sensor) aanwezig zijn

Geplaatst: 12/04/25, 22:35
door Rob52
Zo worden ze inderdaad ook wel genoemd, Hall sensor.

Geplaatst: 13/04/25, 10:27
door 3d_print
Het is inderdaad een magnetische sensor die bevestigd is voor de Z-as, maar er zit geen magneet in de tafel (ik denk dat die magneet verloren is).
Ik heb geprobeerd met een externe magneet er onder te houden als ik hem naar boven beweeg en inderdaad stopt dan de Z-as, zou ik gewoon een magneet onder de tafel mogen vast lijmen? En is dit gelijk welke magneet?

Toegevoegd in 14 minuten 56 secondes:
De sensor is eigenlijk bevestigd naast de printerkoppen.

Geplaatst: 13/04/25, 11:33
door PrintEngineer
Dat het met een losse magneet werkt bewijst dus dat het originele magneetje er niet meer zit. Voor een Hall sensor is het wel heel belangrijk dat de afstand tussen het magneetje en de magneetschakelaar goed is. Voordat je een magneet onder het heatbed plakt zou ik eerst even kijken of het originele magneetje verdiept in het bed is gefreesd. Als dat het geval is moet je proberen om daar ook weer een magneetje in te plakken.

Een tweede ding waar je op moet letten is de magneetkracht. De ene magneet is sterker dan de ander. Plak je er een te sterke magneet onder zal de nozzel nooit meer dicht genoeg bij het headbed stoppen. Voor een te zwakke magneet geldt uiteraard het omgekeerde. Dan loopt de Z-as (zoals er nu ook gebeurd) te lang door en boord de nozzle zich in het headbed.

Een derde en soms ook belangrijk feit is de de reactie van de magneetschakelaar. De ene schakelaar werkt op de noordpool van de magneet en de andere schakelaar reageert juist weer op de zuidpool. Dus op het aantrekken of afstoten van het magneetveld. Als je slim bent neem je contact op met de leverancier en stelt hem/haar eerst de vraag of je een originele magneet kunt bestellen, en anders is de vraag wat de specificaties zijn van de magneet.

Of je koopt een nieuwe Hall sensor met bijbehorende magneet en hoeft dan alleen nog maar te bepalen wat de schakelafstand van de magneetschakelaar is. Dus veel informatie over een simpel magneetje

Geplaatst: 13/04/25, 16:10
door 3d_print
Het is gelukt met de magneet. Maar de filament is bijna op en ik meet een diameter van 3mm. Zou ik daarvoor ook 2.85mm kunnen gebruiken? Ook zou ik een BFB bestand willen maken met het programma Axon om te kunnen printen, maar ik vindt dat programma niet.

Geplaatst: 13/04/25, 19:48
door Rob52
Ik zou de printkop ombouwen naar 1,75 mm, zoveel werk is dat niet. 2,85 is niet meer van deze tijd en steeds moeilijker te krijgen. Terwijl 1,75 de standaard is en voor weinig te koop is. Ik zou niet willen blijven hangen op BFB code. Mogelijk is een ander board met aangepaste (Marlin) software een alternatief om weer terug te treden in de 21ste eeuw. Iets dat zo achterhaald is en niet wordt geüpdatet of ondersteund wil je niet aan blijven plakken lijkt me.

Geplaatst: 13/04/25, 20:32
door Wim62
Ik zou deze printer aan een museum moeten schenken , als ik lees op Wikipedia zou ik er geen stuiver meer investeren

Geplaatst: 13/04/25, 21:33
door Rob52
Zo ver wilde ik niet gaan, maar het komt denk ik wel dicht bij de realiteit. Tenzij je er een nostalgisch project van wilt maken. Maar dan heb je wel wat 3D-print ervaring nodig.

Geplaatst: 13/04/25, 21:51
door PrintEngineer
Deze printer heeft best nog wel potentie om weer goed te gaan functioneren. Maar wanneer je liever een moderne printer hebt staan, waar je zelf nagenoeg niets meer aan kunt oplossen, kan dat natuurlijk ook. Vaak is het toch zo dat een printer die niet meer lekker werkt door een nieuwe wordt vervangen, en de oude wordt sloopmateriaal of gaat de schroothoop op. In het kader van duurzaamheid zou je dat natuurlijk niet willen, maar de industrie heeft niet veel met duurzaamheid en ontwikkeld vrolijk in hoog tempo nieuwe modellen met de meest geavanceerde technieken. Dus waarschijnlijk heeft ook deze printer zijn langste tijd wel gehad

Geplaatst: 14/04/25, 10:49
door Ch3vr0n
Een da's nu precies waar ik met mijn cr-10 opbouw probeer te vermijden. De sloop. Gisteren weer even mee bezig kunnen zijn en ook de hotend fan config werkt nu zoals het hoort, de z-as steps zijn afgesteld en pid tuning is gedaan.

Na werk proberen de filament sensor werkend te krijgen. Het zijn de laatste loodjes

Sent from my Pixel 7 Pro using Tapatalk

Geplaatst: 14/04/25, 13:43
door Puffeltje
met het programma Axon om te kunnen printen, maar ik vindt dat programma niet.
https://bfb-axon.software.informer.com/