Pagina 1 van 1

CFS vraagje.

Geplaatst: 18/04/25, 21:29
door MB512
Zoals je misschien gelezen hebben heb ik de nieuwe High Combo van Creality.
Ding print als een malle en snel.. :o
Mijn vraag, ik heb gisteren de rfid rollen filament binnen gekregen en de CFS aangesloten.
Moet ik nog iets instellen qua lengte van de ptfe tube ?
Ik bedoel, hoe weet de printer dat er een andere kleur filament aan zit te komen ?

Is mijn eerste multicolor dus ben een beetje terug houdend voor het eerste gebruik.

Alvast bedank.

Re: CFS vraagje.

Geplaatst: 18/04/25, 22:01
door Rob52
MB512 schreef: 18/04/25, 21:29 Ik bedoel, hoe weet de printer dat er een andere kleur filament aan zit te komen ?
Door de software. De manier waarop je de instellingen in je slicer hebt ingesteld. Je moet eerst "vertellen" aan het programma wanneer er een andere kleur moet worden gebruikt en welke, dat gaat niet vanzelf. Er zit geen cameraatje in met AI of een kaboutertje die het regelt. Ik zou me eerst even wat meer inlezen in het hoe en wat van het meer kleuren printen voordat je verder gaat.

Geplaatst: 18/04/25, 22:08
door MB512
Ik ga dat dan eerst maar eens doen.
Vond het al vreemd dat er bij mijn eerste High Combo een kleine ( meter of zoiets ) ptfe tube zat en bij de nieuwe ruim 1.5 meter.
Eens kijken of er een handleiding voor is want van creality zelf vind ik hier weinig over.

Geplaatst: 19/04/25, 09:23
door Lourens
Ik ga er vanuit dat het allemaal met detectoren werkt, en er dus geen lengte van ptfe tubes ingegeven hoeft te worden.
Bij een kleurwissel zal de 1e kleur worden teruggetrokken, En als het apparaat meet dat de tube leeg is, zal de 2e kleur worden toegevoerd.
Vervolgens zal er een hoeveelheid filament door de nozzle uitgeperst worden om de 1e kleur voldoende door te spoelen zodat alle filament van de 1e kleur verdwenen is.
En daarna zal de print verder gaan met de 2e kleur.

De lengte van de PTFE tube maakt dus niets uit.

Geplaatst: 19/04/25, 15:07
door MB512
Dat dus Lourens.
Gisteren schoot het me in 1 keer te binnen...
Dommerik, bij een filament wissel trekt de cfs eerst de huidige kleur terug alvorens de nieuwe erin te voeren.
Houd niet in dat wat Rob52 zei, ik me eerst eens in moet lezen wat betreft de te ontwerpen meer kleuren prints.
Ben zelf een totale leek op ontwerp gebied en zal in den beginnen vooral ontwerpen van andere printen.
Maar wil het wel leren.

Geplaatst: 19/04/25, 19:18
door Rob52
Je mag desondanks best vragen stellen hoor. Maar je ontkomt gewoon niet aan een stukje zelfstudie.

Geplaatst: 19/04/25, 22:46
door Banditoz
Ik ga binnenkort mijn k1 ombouwen om een CFS te kunnen gaan gebruiken. De ombouwset heb ik vandeweek ontvangen en de CFS moet ik nog bestellen. Wat ik zo gezien heb zitten er uiteindelijk op meerdere plekken filamentsensoren. Je kunt in creality slicer (en in orca denk ik ook) je ontwerp inkleuren. Je klikt op een vlak en daar kun je dan een kleur aan toewijzen. In de slicer kun je daarvoor ook aangeven welke kleur welke rol is zodat het plaatje ook klopt. Ben er wel benieuwd naar hoe het allemaal gaat werken.