Sneller printen met een 0,4 mm nozzle

Zet de lijnbreedte op 0,6 mm en win tijd

Nuttige 3D print links of info zien we graag hier verschijnen.
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 1 year en 2 months old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 455
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

Sneller printen met een 0,4 mm nozzle

#1

Bericht door Rob52 »

Door het bericht van Tecumseh over het printen met een 0,6 nozzle bedacht ik me ineens dat ik in het verleden meerdere testen heb gedaan met verschillende lijnbreedtes bij verschillende nozzlediameters. Het leek me aardig dit toch weer eens onder de aandacht te brengen aangezien die info inmiddels verdwenen is.

Ik heb nu dus weer een object geprint met een 0,4 nozzle, maar dan met alle lijnbreedtes ingesteld op 0,6 mm. Het printen van een 0,6 mm lijn met een 0,4 nozzle is geen enkel probleem. Misschien dat er ergens een heel spitse 0,4 nozzle bestaat waar het niet mee gaat, maar met de doorsnee nozzle is het geen probleem. Het voordeel is een snellere print. Daarbij kun je bijvoorbeeld ook van 3 perimeter naar 2 perimeters overgaan zonder verlies van wanddikte. Kwaliteitsverlies is er eigenlijk nauwelijks of niet. Tijdsverschil is met 0,4 mm lijnbreedte en 3 wandlijnen 5 uur 22 tegen 0,6 mm lijnbreedte en 2 wandlijnen 3 uur 25 minuten. Wel met dezelfde printsnelheid natuurlijk.

Voor wie er iets aan heeft.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Wim62
Berichten: 313
Lid geworden op: 25/09/22, 17:12
Locatie: Arnhem
Netherlands

#2

Bericht door Wim62 »

Zou ik dat ook kunnen toepassen bij een lithophane ?
Ik wil er een printen maar deze duurt 7 uur .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 455
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#3

Bericht door Rob52 »

Ik denk het wel. Gewoon even een stukje uitproberen. Ik weet niet of je iets in detail verliest, maar dat zie je vanzelf. Even door de bodem van Cura laten zakken tot het punt waar je het 't beste kunt controleren en vanaf dat punt printen. En stoppen als je voldoende hebt geprint.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Gebruikersavatar
Robbel2005
Berichten: 74
Lid geworden op: 01/10/22, 10:43
Belgium

#4

Bericht door Robbel2005 »

Toevallig had ik ook net in Vase mode geprint met een 0.4 nozzle en 0.6 mm layer width.
Het is een model van fab365. Er is wel een klein foutje in de bovenste rand van de hoed, wat ik nog niet perfect gekregen heb.
Heb al de flow iets verhoogd op die layers, maar er blijven enkele minieme gaatjes in, wat anderen ook aangeven in de reviews.
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Tatara A6 - Marlin 2.1.1 - SKR V1.4 - tmc2209 -bltouch - 24V power supply and heaters -E3DV6 bowden
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 455
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#5

Bericht door Rob52 »

Soms helpt het als je het onderwerp iets verdraait, maar het kan ook een ontwerpfoutje zijn.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Gebruikersavatar
Robbel2005
Berichten: 74
Lid geworden op: 01/10/22, 10:43
Belgium

#6

Bericht door Robbel2005 »

Dank Rob52, dit ga ik bij mijn volgend exemplaar eens uittesten!
De stl door een reparatietool geef geen fouten.
Ook gek, in cura 5.2.1 zie je in de preview ergens de opening tussen de lijnen verschijnen, maar in de oude cura niet. Doch tijdens het printen is het probleem aanwezig in de twee slicers, alsook in prusaslicer volgens de commentaren.
Tatara A6 - Marlin 2.1.1 - SKR V1.4 - tmc2209 -bltouch - 24V power supply and heaters -E3DV6 bowden
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 455
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#7

Bericht door Rob52 »

Er zit ook wel een down side aan. Ik heb nu een ander ding geprint waar een flinke overhang inzit. Normaal kan ik tot ca. 80 ~ 85 graden overhang zonder problemen printen. Maar hier ging het bij ca 60 graden toch goed fout en moet de print over.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Tecumseh
Berichten: 31
Lid geworden op: 15/10/22, 13:29
Netherlands

#8

Bericht door Tecumseh »

Hoe zit het als je een 0,6mm wand print met de 0,4mm nozzle en Arachne zou de wanddikte vergroten? Die optie heb je dan natuurlijk niet. Laagdikte's blijven met 0,4mm trouwens ook beperkt tot 0,26mm maximaal (2/3 van de diameter). Met de 0,6mm kun je dus tot maximaal 0,4mm hoogte. Nu zul je in de hoogte soms een fijnere resolutie willen dus gebruik je dat niet altijd. Maar ik vind het persoonlijk wel prettig om met name bij een testprint een stuk sneller klaar te zijn.
Rob52 schreef: 04/12/22, 09:33 Er zit ook wel een down side aan. Ik heb nu een ander ding geprint waar een flinke overhang inzit. Normaal kan ik tot ca. 80 ~ 85 graden overhang zonder problemen printen. Maar hier ging het bij ca 60 graden toch goed fout en moet de print over.
Overhang is inderdaad zoals in de video aangegeven werd ook een probleem met de grotere nozzle. Goed mogelijk dat dit aan de printbreedte ligt.
henryschippers2023
Berichten: 60
Lid geworden op: 30/06/23, 19:35
Netherlands

#9

Bericht door henryschippers2023 »

mischien zomaar een gekke optie: mijn broertje en ik hebben ook allebij een 3d printer, en mijn broertje droogt het filament eerst in een bak met vocht absorberende korrels wat de print echt ten goede komt.
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 455
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#10

Bericht door Rob52 »

Als filament bubbels o.i.d. vertoont is het natuurlijk goed dit eerst te drogen. Alhoewel ik dat niet zie gebeuren met alleen vocht absorberende korrels, maar wel met een droogkast of in de oven. Ik zie alleen niet zo goed de link naar het onderwerp Sneller printen met een 0,4 mm nozzle. Of mis ik iets?
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten