Print niet sterk genoeg

Vragen over het gebruik van een de printer, toepassingen etc...
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 1 year en 7 months old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Berichten: 19
Lid geworden op: 25/09/22, 17:39
Contacteer:
Netherlands

Print niet sterk genoeg

#1

Bericht door Ballegooijen »

Laat ik maar gelijk een probleem neerleggen. Er zijn nog niet zo veel deelnemers maar iemand moet toch een keer beginnen.

Ik heb een onderdeel van draai-kiepraam welk nagemaakt moet worden. Nu heb ik geprobeerd om dat te printen. Eerst met PLA, daarna met PETG-Carbon en toen nog een keer met PolySmooth PVB .

In alle 3 de gevallen is het onderdeel niet sterk genoeg. De laatste was wel het sterkst.
Nu kan dat natuurlijk aan mijn print capaciteiten liggen maar wellicht ook aan het filament.

Wellicht is hier iemand die mij in de juiste richting kan wijzen of goeie tips heeft.


Afbeelding
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 498
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#2

Bericht door Rob52 »

Misschien zijn het dingen die je zelf ook al hebt gedaan, maar ik zou denken aan een aantal dingen. Ik heb zelf geen ervaring met PetG-Carbon of PolySmooth PVB, maar zoals je al schrijft zijn ze geen van alle sterk genoeg.

De richting waarin je print zou voor dit voorwerp in langs richting moeten zijn om te voorkomen dat je allemaal kleine plakjes krijgt die makkelijk breken. Maar gezien het ontwerp denk ik dat de slicer dat al wel meteen zo invult.

Ik zou een hoge infill gebruiken. Maar misschien niet 100% om het materiaal net iets meer buigzaamheid te geven.

Als extra mogelijkheden tot verbetering zou ik denken aan verbreding van de printlijn met een paar procent of de extrusie iets verhogen. En dat in combinatie met een wat hogere printtemperatuur voor een betere versmelting met de rest van het materiaal.

Eventueel nog met een andere diameter nozzle werken, bijvoorbeeld 0,6 mm. Dat gaat iets ten koste van de details maar geeft mogelijk meer sterkte. Dit zou je ook met de laaghoogte kunnen doen.

Ik neem aan dat je extruder goed is gekalibreerd, want die moet wel correct zijn voor je aanpassingen doet.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Berichten: 19
Lid geworden op: 25/09/22, 17:39
Contacteer:
Netherlands

#3

Bericht door Ballegooijen »

Hij print idd in de lengterichting. Ook geprobeerd het onderdeel 90 graden te draaien maar maakte geen verschil. Infill heb ik op 80 en op 100% gedaan. Andere diameter nozzle heb ik nog niet geprobeerd, is wellicht een optie. Minder details is geen probleem.
Alvast dank voor de tips Rob!

Groet,
Johan
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 591
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

#4

Bericht door Ch3vr0n »

Als je de behuizing hebt is ABS misschien ook een optie?
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Berichten: 19
Lid geworden op: 25/09/22, 17:39
Contacteer:
Netherlands

#5

Bericht door Ballegooijen »

Nee, heb helaas (nog) geen behuizing. Staat al heel lang op mijn ToDo lijstje, maar dat lijstje is nogal lang. ;)
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 591
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

#6

Bericht door Ch3vr0n »

Ha net als het mijne!

Ha en bij deze weet ik ook dat tapatalk werkt!

Sent from my Pixel 3 XL using Tapatalk
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 498
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#7

Bericht door Rob52 »

Als het object niet te groot is en de printtijd niet al te lang kun je vaak toch nog wel met succes met ABS printer terwijl je geen omkasting hebt. Krijg je toch last van warping (omkrullen van de print) dan kan het helpen om een ruime brim toe te voegen. Ik heb redelijk wat prints in ABS geprint zonder al te veel problemen en ik heb geen omkasting. Het is altijd het proberen waard.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Gebruikersavatar
Puffeltje
Berichten: 100
Lid geworden op: 28/09/22, 13:30
Locatie: Beverwijk
Netherlands

#8

Bericht door Puffeltje »

een alternatief voor een behuizing is een tochtscherm om je print laten plaatsen door je slicer. Het blijft een hulpmiddel ter vervanging van een behuizing. Zelf heb ik er redelijke resultaten mee met mijn prints in ASA.
Ender 5 Plus omgebouwd naar Mercury One.1 , voorzien van BigTreeTech Manta M8P V2, raspberry pi CM4, EBB36, Phaetus Rapido Hotend 2 UHF - DFR0550 display - Klipper met CANbus
Wim62
Berichten: 356
Lid geworden op: 25/09/22, 17:12
Locatie: Arnhem
Netherlands

#9

Bericht door Wim62 »

@ Puffeltje, kun je ook uitleggen hoe je dat kunt doen in een slicer ?
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 498
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#10

Bericht door Rob52 »

Ik heet wel geen Puffeltje, maar het is gewoon een optie in Cura. Staat onder Experimenteel -> Tochtscherm inschakelen.

Tochtscherm.jpg
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten