Pagina 1 van 1

Print niet sterk genoeg

Geplaatst: 25/09/22, 20:52
door Ballegooijen
Laat ik maar gelijk een probleem neerleggen. Er zijn nog niet zo veel deelnemers maar iemand moet toch een keer beginnen.

Ik heb een onderdeel van draai-kiepraam welk nagemaakt moet worden. Nu heb ik geprobeerd om dat te printen. Eerst met PLA, daarna met PETG-Carbon en toen nog een keer met PolySmooth PVB .

In alle 3 de gevallen is het onderdeel niet sterk genoeg. De laatste was wel het sterkst.
Nu kan dat natuurlijk aan mijn print capaciteiten liggen maar wellicht ook aan het filament.

Wellicht is hier iemand die mij in de juiste richting kan wijzen of goeie tips heeft.


Afbeelding

Re: Print niet sterk genoeg

Geplaatst: 25/09/22, 21:12
door Rob52
Misschien zijn het dingen die je zelf ook al hebt gedaan, maar ik zou denken aan een aantal dingen. Ik heb zelf geen ervaring met PetG-Carbon of PolySmooth PVB, maar zoals je al schrijft zijn ze geen van alle sterk genoeg.

De richting waarin je print zou voor dit voorwerp in langs richting moeten zijn om te voorkomen dat je allemaal kleine plakjes krijgt die makkelijk breken. Maar gezien het ontwerp denk ik dat de slicer dat al wel meteen zo invult.

Ik zou een hoge infill gebruiken. Maar misschien niet 100% om het materiaal net iets meer buigzaamheid te geven.

Als extra mogelijkheden tot verbetering zou ik denken aan verbreding van de printlijn met een paar procent of de extrusie iets verhogen. En dat in combinatie met een wat hogere printtemperatuur voor een betere versmelting met de rest van het materiaal.

Eventueel nog met een andere diameter nozzle werken, bijvoorbeeld 0,6 mm. Dat gaat iets ten koste van de details maar geeft mogelijk meer sterkte. Dit zou je ook met de laaghoogte kunnen doen.

Ik neem aan dat je extruder goed is gekalibreerd, want die moet wel correct zijn voor je aanpassingen doet.

Re: Print niet sterk genoeg

Geplaatst: 25/09/22, 21:29
door Ballegooijen
Hij print idd in de lengterichting. Ook geprobeerd het onderdeel 90 graden te draaien maar maakte geen verschil. Infill heb ik op 80 en op 100% gedaan. Andere diameter nozzle heb ik nog niet geprobeerd, is wellicht een optie. Minder details is geen probleem.
Alvast dank voor de tips Rob!

Groet,
Johan

Re: Print niet sterk genoeg

Geplaatst: 25/09/22, 21:36
door Ch3vr0n
Als je de behuizing hebt is ABS misschien ook een optie?

Re: Print niet sterk genoeg

Geplaatst: 25/09/22, 21:41
door Ballegooijen
Nee, heb helaas (nog) geen behuizing. Staat al heel lang op mijn ToDo lijstje, maar dat lijstje is nogal lang. ;)

Re: Print niet sterk genoeg

Geplaatst: 25/09/22, 21:44
door Ch3vr0n
Ha net als het mijne!

Ha en bij deze weet ik ook dat tapatalk werkt!

Sent from my Pixel 3 XL using Tapatalk

Re: Print niet sterk genoeg

Geplaatst: 25/09/22, 21:58
door Rob52
Als het object niet te groot is en de printtijd niet al te lang kun je vaak toch nog wel met succes met ABS printer terwijl je geen omkasting hebt. Krijg je toch last van warping (omkrullen van de print) dan kan het helpen om een ruime brim toe te voegen. Ik heb redelijk wat prints in ABS geprint zonder al te veel problemen en ik heb geen omkasting. Het is altijd het proberen waard.

Re: Print niet sterk genoeg

Geplaatst: 29/09/22, 12:52
door Puffeltje
een alternatief voor een behuizing is een tochtscherm om je print laten plaatsen door je slicer. Het blijft een hulpmiddel ter vervanging van een behuizing. Zelf heb ik er redelijke resultaten mee met mijn prints in ASA.

Re: Print niet sterk genoeg

Geplaatst: 29/09/22, 16:16
door Wim62
@ Puffeltje, kun je ook uitleggen hoe je dat kunt doen in een slicer ?

Re: Print niet sterk genoeg

Geplaatst: 29/09/22, 16:21
door Rob52
Ik heet wel geen Puffeltje, maar het is gewoon een optie in Cura. Staat onder Experimenteel -> Tochtscherm inschakelen.

Tochtscherm.jpg

Re: Print niet sterk genoeg

Geplaatst: 29/09/22, 17:15
door Wim62
Dank je , ga het eens proberen , ik print nog steeds met een rol ABS van 123.nl uit 2017.

Re: Print niet sterk genoeg

Geplaatst: 29/09/22, 17:18
door Rob52
Ik denk dat je hem dan toch eerst wel een paar uurtjes in de oven moet leggen. Dat is mijn ervaring met ABS tenminste als ik een tijdje er niet mee geprint heb, ondanks dat ik ze in plastic zakken bewaar en silicagel zakjes erin.

Re: Print niet sterk genoeg

Geplaatst: 29/09/22, 17:58
door Ballegooijen
Ik ga dat zeker even proberen. Heb nu zonder geprobeerd maar trekt toch behoorlijk krom.

Re: Print niet sterk genoeg

Geplaatst: 30/09/22, 19:27
door KeesL
Voor echt sterke onderdelen waarbij ik weinig risico wil lopen gebruik ik ABS met 80% infill, maar meestal voldoet PETG 60% infill ook.

M.vr.gr.

Kees

Re: Print niet sterk genoeg

Geplaatst: 30/09/22, 21:36
door 3DWim
Ok nu ik: wat ben je aan het printen?
Dat hele ding of alleen dat "blokje" ?
En hoe wordt het belast?

Re: Print niet sterk genoeg

Geplaatst: 30/09/22, 22:25
door Ballegooijen
Ik probeer het hele onderdeel te printen. De belasting komt op de schuine blokjes aan het einde en de schuine kanten van het blokje in het midden.
Het is een onderdeel van een draai-kiepraam wat niet meer leverbaar is.

Re: Print niet sterk genoeg

Geplaatst: 02/10/22, 18:56
door 3DWim
En waar breekt ie dan?
Wat is de afmeting? Je moet wel wat meer info geven over het gebruik denk ik.
Ik zie veel scherpe hoeken die als ze belast worden snel kunnen afbreken of shceuren als daar een kracht op komt te staan.
En misshcien is het gewoon niet mogelijk om voldoende sterk te krijgen.

Re: Print niet sterk genoeg

Geplaatst: 02/10/22, 19:57
door Ballegooijen
Ik denk dat je met de laatste zin gelijk hebt. Zoals ik al zei is het een onderdeel van een draaikiepraam. De nokken van de raamvergrendeling komen achter de nokjes van het onderdeel. Deze nokjes breken dan snel af.

Ik heb er nu een stuk of 4 5 geprint in verschillende materialen en met verschillende instellingen. De een is wat sterker dan de ander maar uiteindelijk zijn ze allemaal te zwak.

Mijn volgende optie om ze te gieten van aluminium. Zal ook nog wel een dingetje worden maar zou zeker moeten lukken.

Als laatste optie heb ik nog de mogelijkheid om het uit te frezen uit een blokje aluminium, maar ook dat is niet heel eenvoudig.

Re: Print niet sterk genoeg

Geplaatst: 03/10/22, 12:35
door Jampot007
Epoxy coating?

Re: Print niet sterk genoeg

Geplaatst: 06/10/22, 14:32
door iPadawan
Al een verbetering gevonden?
Wat is er eigenlijk niet sterk? De bevestiging naar de rail of de rail zelf?
Heb je het al eens onder 45ยบ geprint? Gedraaid zo wel verticaal als horizontaal? Dus diagonaal op het bed en onder een hoek.
Ooit, toen mijn Ender3 beter werkte, gaf dit wat extra sterkte met PETG.

Re: Print niet sterk genoeg

Geplaatst: 06/10/22, 19:42
door JanVe
Als jouw slicer die voorziening niet heeft zou je zo'n tochtscherm ook kunnen tekenen en meeprinten toch?