Oplossen min temp error in Marlin

Nieuwe thermistor gaf ERROR MIN TEMP

Handleidingen m.b.t het gebruik van 3D printers of randapparatuur horen hier.
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 1 year en 1 week old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Robbel2005
Berichten: 73
Lid geworden op: 01/10/22, 10:43
Belgium

Oplossen min temp error in Marlin

#1

Bericht door Robbel2005 »

Bij het vervangen van mijn moederbord, heb ik ook de heater vervangen door een 50 W exemplaar alsook de thermistor die ik al in reserve had.
Nu kreeg ik 's morgens altijd een MIN TEMP error.
Door even in het menu bij temperature en hotend te verhogen, verwarmde deze even en gaf weer error. Nu was hij toch aan 20 graden gekomen en na reset systeem ging het opwarmen de keer erna wel zonder errors.
Met de configuratiefiles uit te pluizen ben ik de oplossing tegen gekomen.
In de configuration_adv.h vanaf lijn 466 vind je de oplossing.
Bij het gebruik van thermistors, die ook wat hogere temperaturen aankunnen, kan je tegen de min temp error aanlopen omdat die op de heel lage temperaturen onnauwkeuriger zijn.
Er zijn enkele regels toe te voegen in de configuration_adv.h . Een die een aantal errors toelaat, en een andere regel waar je de voorverwarmingstijd kan instellen waarin de min temp error niet getriggerd wordt.
In de configuration_adv.h staat de volgende uitleg hierover.

High Temperature Thermistor Support
*
* Thermistors able to support high temperature tend to have a hard time getting
* good readings at room and lower temperatures. This means TEMP_SENSOR_X_RAW_LO_TEMP
* will probably be caught when the heating element first turns on during the
* preheating process, which will trigger a min_temp_error as a safety measure
* and force stop everything.
* To circumvent this limitation, we allow for a preheat time (during which,
* min_temp_error won't be triggered) and add a min_temp buffer to handle
* aberrant readings.
*
* If you want to enable this feature for your hotend thermistor(s)
* uncomment and set values > 0 in the constants below
*/

// The number of consecutive low temperature errors that can occur
// before a min_temp_error is triggered. (Shouldn't be more than 10.)

#define MAX_CONSECUTIVE_LOW_TEMPERATURE_ERROR_ALLOWED 5

// The number of milliseconds a hotend will preheat before starting to check
// the temperature. This value should NOT be set to the time it takes the
// hot end to reach the target temperature, but the time it takes to reach
// the minimum temperature your thermistor can read. The lower the better/safer.
// This shouldn't need to be more than 30 seconds (30000)

#define MILLISECONDS_PREHEAT_TIME 28000

De waardes hierboven zijn die van mijn configuratiefiles en hebben het probleem bij mij opgelost.
Default staan deze regels niet actief.
Tatara A6 - Marlin 2.1.1 - SKR V1.4 - tmc2209 -bltouch - 24V power supply and heaters -E3DV6 bowden
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 455
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#2

Bericht door Rob52 »

Zou het niet kunnen dat het komt omdat je er een 50 watt heater ingezet hebt waardoor je een snellere opwarmingscurve veroorzaakt?
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Gebruikersavatar
Robbel2005
Berichten: 73
Lid geworden op: 01/10/22, 10:43
Belgium

#3

Bericht door Robbel2005 »

Nee, de thermistor van bed geeft 20 graden, en die van hotend op zelfde moment 4 graden. De fout is wel degelijk bij de andere thermistor te zoeken.Heb ook hotend pid uitgevoerd en in mijn config files gezet na de wijzigingen. De error die ik had was ook wel degelijk MIN_TEMP
Tatara A6 - Marlin 2.1.1 - SKR V1.4 - tmc2209 -bltouch - 24V power supply and heaters -E3DV6 bowden
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 455
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#4

Bericht door Rob52 »

Vreemd, want zo'n thermistor regeert normaal gesproken hetzelfde als een andere zoals die van het bed. Behalve als er een slechte(re) warmtegeleiding is waardoor de temperatuur niet correct wordt doorgevoerd van het element/heatblock naar de thermistor.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Gebruikersavatar
Robbel2005
Berichten: 73
Lid geworden op: 01/10/22, 10:43
Belgium

#5

Bericht door Robbel2005 »

https://www.aliexpress.com/item/3283138 ... pt=glo2nld
Het is deze thermistor, die zou tot 350 graden werken. Dus de uitleg in Marlin dat de thermistors geschikt voor hoge temperaturen foutmeldingen kunnen geven op de lage temperaturen blijkt te kloppen.
Tatara A6 - Marlin 2.1.1 - SKR V1.4 - tmc2209 -bltouch - 24V power supply and heaters -E3DV6 bowden
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 455
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#6

Bericht door Rob52 »

Maar heb je dan een heatblock dat voor deze thermistor geschikt is? Nadeel van zo'n type is dat het trager reageert als de "standaard" uitvoeringen in de vorm van zo'n glaspareltje. Die zij veel sneller. De nauwkeurigheid van zo'n thermistor kun je gemakkelijk zelf testen. Als je hem gecontroleerd opwarmt en aan een multimeter legt en de waarde vergelijkt met de bijbehorende tabel dan weet je het snel genoeg.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Gebruikersavatar
Hardy
Berichten: 201
Lid geworden op: 25/09/22, 19:44
Locatie: twente
Netherlands

#7

Bericht door Hardy »

IK had destijds ook een probleem met m'n high temp sensor die ik via aliexpress had besteld en waarvan ik verder geen gegeven had, hiervan werd ook helemaal een verkeerde temp. van aangegeven, ik heb toen een nozzle iets opgeboord om er dan een externe thermokoppeling in te kunnen stoppen en deze met een separate thermometer te meten en te vergelijken met het display, ik kwam toen op sensor nr:13 uit en na een P.I.D. uitvoering gebruik ik die nu, met klipper, wat ik nu ook gebruik, moest ik de weerstand van de sensor bij verschillende temperaturen gaan meten en deze dan in de printer.cfg ingeven en daarna nog de P.I.D. uitvoeren.
Zelfbouw Ultifaker 20x20 ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER
Gebruikersavatar
Robbel2005
Berichten: 73
Lid geworden op: 01/10/22, 10:43
Belgium

#8

Bericht door Robbel2005 »

De heatblock die ik heb, is diegene die in de info over de temp sensor aangegeven is als de goede, en de thermistor past 100 % juist erin en staat met inbus vast.
Specifications: Negative Temperature Coefficient (NTC) Thermistor Model: B3950.
Ik heb type 13 in Marlin aangegeven.
De uitleg in Marlin hierover is: 13 : 100kΩ Hisens up to 300°C - for "Simple ONE" & "All In ONE" hotend - beta 3950, 1%
Tatara A6 - Marlin 2.1.1 - SKR V1.4 - tmc2209 -bltouch - 24V power supply and heaters -E3DV6 bowden
Gebruikersavatar
Hardy
Berichten: 201
Lid geworden op: 25/09/22, 19:44
Locatie: twente
Netherlands

#9

Bericht door Hardy »

Robbel2005 schreef: 05/12/22, 15:22 De uitleg in Marlin hierover is: 13 : 100kΩ Hisens up to 300°C - for "Simple ONE" & "All In ONE" hotend - beta 3950, 1%
Hier kwam ik dus bij meten ook op uit, het blijkt dus bij mij ook een Hisens thermistor te zijn.
Wat mij wel is opgevallen dat ik mijn print tempratuur voor de filamenten die ik gebruik nu veel lager moet instellen op de printers met deze sensor, Esun PLA+ was 215gr, is nu 185gr, Devil Design PETG was 225gr, nu 215 gr, Bandit PETG was 235gr, is nu 220gr.
Het blijkt nu ook dat de standaard glazen bolletjes thermistors behoorlijk afwijken.
Laatst gewijzigd door Hardy op 06/12/22, 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Zelfbouw Ultifaker 20x20 ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 540
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

#10

Bericht door Ch3vr0n »

Dat had ik ook toen ik de mijne upgradede naar bondtech ddx ph4 met slice engineering mosquito Magnum hotend en thermistor. Print temps gingen makkelijk met 15° naar beneden.

Sent from my Pixel 3 XL using Tapatalk

Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast