Pagina 1 van 1

Kromtrekken groot oppervlak

Geplaatst: 31/07/25, 09:18
door Sardonis
Ben sinds begin dit jaar in bezit van Bambulab A1 met AMS.
Je zou er grote oppervlakken mee moeten kunnen printen, alleen aan de zijkanten komen die wat omhoog na een paar lagen.
Dat maakt dat van tijd de prints mislukken of je een resultaat krijgt dat niet helemaal vlak is.
Op vlak van afstellingen ken ik er bitter weinig van en gebruik de vooringestelde.
Print meestal met Pla en Petg.
Iemand een idee aan wat dit kan liggen?

Re: Kromtrekken groot oppervlak

Geplaatst: 31/07/25, 09:33
door Rob52
PLA en PetG zouden eigenlijk geen problemen moeten geven met kromtrekken. En zeker niet bij grotere oppervlakken. Voornaamste reden als het wel gebeurt is meestal dat het bed niet goed geleveld is. Iets te veel ruimte tussen nozzle en bed geeft een slechte hechting waardoor het gaat loslaten. Ik ga ervan uit dat je bed op een graag of 60 voor PLA staat en 60 รก 70 graden voor PetG. Als leveling niet helpt kan het ook zijn dat het bed niet schoon genoeg is. Schoonmaken met een zeepoplossing en/of alcohol kan helpen. Lukt het dan nog niet kun je altijd nog een lijmstift of hechtspray gebruiken. Maar dit zou niet nodig hoeven zijn. Ik gebruik het nooit.

Geplaatst: 31/07/25, 09:44
door PrintEngineer
Dit verschijnsel wordt binnen de 3D wereld 'warping' genoemd. Het kan veel oorzaken hebben en Rob52 heeft er al een aantal benoemd. Nu schrijf je dat je een Bambulab A1 met AMS gebruikt. Dat is op dit moment waarschijnlijk de meest geroemde 3D printer die je kunt vinden. Wil je de meest accurate antwoorden op je vragen, kijk dan eerst eens op het Bambulab forum. Daar barst het van de kennis en zijn alle problemen al wel een keer besproken

Geplaatst: 31/07/25, 12:45
door Barbara
Des te groter het contact oppervlak met het printbed, des te groter de kans op warping
2 dingen die hierbij een grote rol spelen
1. Goede bedleveling
2. Goede hechting. Dit krijg je door je printbed goed vetvrij te maken. Dit kan al met gewoon een druppeltje afwasmiddel en warm water. Goed afdrogen met een schone theedoek en vooral NIET meer met je vingers op het printbed komen.

Als dit alles niet helpt kun je gebruik maken van een brim.
Of je kunt gebruik maken van een hulpmiddel zoals 3DLac. Dit werkt goed, hoeft niet iedere print verbieuwd te worden en is makkelijk met water en zeep weer af te wassen.

Succes

Geplaatst: 31/07/25, 13:31
door Rob52
Barbara schreef: 31/07/25, 12:45 Des te groter het contact oppervlak met het printbed, des te groter de kans op warping
Kun je dit onderbouwen? Mijn ervaring is namelijk precies het tegenovergestelde.

Geplaatst: 31/07/25, 13:42
door PrintEngineer
Kromtrekken is vrijwel altijd te wijten aan ongelijkmatig temperatuuropbouw in het filament. Logischerwijs trekt het aan de randen eerder krom, omdat het model langs de buitenkant het snelst zijn warmte verliest. Daarom is printen in een gesloten behuizing vaker succesvol dan bij open frame printers

Geplaatst: 31/07/25, 13:44
door Sardonis
Alvast dank voor de tips, heb recent nog eens heel de kalibratie uitgevoerd.
De afstand tussen printkop en bed zou dan toch juist moeten zijn.
Ga het printbed nog eens goed proper maken en ontvetten.
Eens kijken of het dan beter is en zal het zeker hier terugkoppelen.

Geplaatst: 31/07/25, 14:39
door Barbara
Rob52 schreef: 31/07/25, 13:31
Barbara schreef: 31/07/25, 12:45 Des te groter het contact oppervlak met het printbed, des te groter de kans op warping
Kun je dit onderbouwen? Mijn ervaring is namelijk precies het tegenovergestelde.
Wetenschappelijk kan ik dit niet onderbouwen :?
Maar is wel mijn eigen ervaring

Had ik natuurlijk even kunnen vermelden :D

Geplaatst: 31/07/25, 15:10
door Frits
Print in geval van problemen altijd een skirt van minimaal twee lijnen om je object en stop daarna de print.
Je kunt dan al meteen zien of er problemen zijn als die skirt niet overal even dik en gelijkmatig is of goed vast zit.
Vaak is het met nog beter levelen of het gebruik van hechtspray op te heffen en vermijd in elk geval tocht tijdens het printen.

Geplaatst: 31/07/25, 15:41
door Rob52
Barbara schreef: 31/07/25, 14:39 Wetenschappelijk kan ik dit niet onderbouwen
Maar is wel mijn eigen ervaring
Zo zie ja maar weer, dat iedere printer en gebruiker weer andere ervaringen opleveren. ;)

Ik weet niet welke printondergrond er gebruikt wordt, maar als je de keuze hebt, en zover ik denk te weten, kun je nogal wat verschillende printondergronden voor de Bambulab kiezen (kopen) die ieder weer zo z'n specifieke eigenschap hebben.

Geplaatst: 31/07/25, 16:52
door Wim62
Ik weet wel als je PLA print kun je het beste een pei sheet gebruiken en bij PETG een textured sheet gebruiken is mij ervaring .

Geplaatst: 31/07/25, 23:15
door 3DWim
Dat is ook mijn PLA ervaring.
Kromtrekken is voor mij altijd een temperatuur ding.
Je oppervlak goed instellen is gewoon een basis voor 3D printen.