Pagina 1 van 1
3d printer geeft schock
Geplaatst: 07/08/25, 16:43
door Romeeqwerty
Hallo, ik heb een Ender 3 V2 en heb sinds kort het probleem dat elke keer als ik het frame aanraak of als ik de onderkant van de build plate aanraak aanraak, ik een kleine schok krijg. Ik weet niet waarom en waar het vandaan komt. Het is sinds ik mijn nozzle vervangen heb, maar dat zou niet zulke problemen horen te veroorzaken. Weet iemand wat ik eraan kan doen?
Re: 3d printer geeft schock
Geplaatst: 07/08/25, 17:02
door Rob52
Eerst eens meten of er misschien spanning op staat en zo ja, hoeveel volt. Tussen frame en aarde meten. Maar het frame zou ook aan aarde kunnen liggen. Zit er een geaarde stekker aan dan die in een geaard stopcontact steken.
Geplaatst: 07/08/25, 20:45
door Vink
Het is sinds ik mijn nozzle vervangen heb
Lijkt mij dat er daarbij iets fout is gegaan in het elektrische deel van het heat block?
Geplaatst: 08/08/25, 11:07
door Hardy
Het kan ook zijn dat je zelf bent opgeladen (bepaalde kleding), en je dan wordt ontladen via het frame naar aarde en dat kan ook een behoorlijke tik geven, mits natuurlijk de printer correct met aarde verbonden is zoals Rob al aangaf, wanneer de printer verder wel goed werkt lijkt het mij onwaarschijnlijk dat het aan het heatblock ligt, alles daar is laagspanning.
Geplaatst: 08/08/25, 11:16
door 3DWim
Welkom @Romeeqwerty ,
Wat print je zo al en we zien je forum bijdragen tegemoet.
Wat zegt de verkoper over je schok ervaringen?
Hoe handig ben je met elektra?
Geplaatst: 08/08/25, 17:28
door Zappa
Zet de stekker eens andersom in het stopcontact.