Is er hier iemand die mij in het Nederlands kan vertellen, hoe ik bakstenen op een kubus kan toveren?
Naast bakstenen zoek ik ook een houtnerf.
Blender geïnstalleerd, maar snap het niet. sorry.
Re: hulp gezocht bij ingewijden
Geplaatst: 15/09/25, 06:17
door PrintEngineer
Re: hulp gezocht bij ingewijden
Geplaatst: 15/09/25, 07:30
door Frits
Leuke video PrintEngineer, maar dat is geen Nederlands en het vertelt helemaal niet hoe je een patroon op een vlak zet in Blender.
Hier wordt met losse stenen een muur gebouwd in een verband. Ook een aardige oplossing misschien, maar een hele andere benadering van de tekening die Paul wil maken.
@ Paul, het ziet er beter uit als je stenen ook stenen zijn, want een steenpatroon op een vlakke cubus is optisch erg armoedig.
Maar om een heel kasteel steen voor steen te stapelen is echt onbegonnen werk.
Wat wil je eigenlijk uitbeelden?
Re: hulp gezocht bij ingewijden
Geplaatst: 15/09/25, 08:20
door Freggel
@Frits
Wat ik wil is een huis tekenen, en dan op schaal printen. Zonder bakstenen ziet dat er niet uit.
Ook wil ik de al te lang uitgstelde grandfathersklok maken, maar dan wel met een houtstructuur.
Nu 4 keer gekeken. Hier voorzien ze keien aan een object, maar ik kan niet volgen hoe. Weet ook niet of een houtstructuur op dezelfde manier zou kunnen.
Re: hulp gezocht bij ingewijden
Geplaatst: 15/09/25, 10:37
door Frits
Paul, ik weet niet of je deze video's van Bas on Tech al kent, maar misschien helpen ze je verder. Het is in elk geval duidelijk Nederlands.
Het huis dat hij je laat bouwen is erg eenvoudig, maar het gaat om het principe.
Bouwen in steen voor steen is ook te vereenvoudigen door hele muren in elkaar te kopiëren en daar stukken af te snijden of aan te plakken.
In 3D is er van alles mogelijk.
Ik vind Blender mooi, maar te moeilijk om te leren. Ben er mee gestopt, maar het is een heel goed programma.
Mijn probleem was het verplaatsen van het aangrijppunt (pivopoint) in een object in Blender.
Zelf teken ik met het gratis te downloaden DesignSpark Mechanical. Dat kan heel veel, maar helaas geen tekst in de tekening maken.
Dat komt bij mij nauwelijks voor en ik werk uitsluitend in 3D.
Hoe groot moet dat huis worden? Welke schaal?
Re: hulp gezocht bij ingewijden
Geplaatst: 15/09/25, 11:22
door Hardy
Blender is erg uitgebreid, vooral voor sculpting erg interessant, maar ook erg moeilijk om te leren, ik denk dat voor normaal 3D werk ook Fusion360 zou kunnen proberen, leer curve is in ieder geval veel lager en heeft ook erg veel mogelijkheden, hier een voorbeeld zoals het zou kunnen. https://forums.autodesk.com/t5/fusion-d ... p/10720988
Re: hulp gezocht bij ingewijden
Geplaatst: 15/09/25, 11:32
door Freggel
@ Frits,
Dankjewel, ben wel weer even zoet....
@ Hardy, Autocad is voor mij, (Vectorworks fan) tegen mijn gevoel in. Zal daar niet snel mee werken....
paul
Re: hulp gezocht bij ingewijden
Geplaatst: 15/09/25, 12:02
door Hardy
En wel DesignSpark Mechanical van Frits voorstel? is hetzelfde maar met wat minder mogelijkheden, fusion is overigens wel van autodesk maar heeft niets met autcad te maken, werkt volledig anders dus ook vector georiënteerd en ook nog eens kosteloos te gebruiken, misschien toch eens stiekem bekijken.
Re: hulp gezocht bij ingewijden
Geplaatst: 15/09/25, 12:27
door Freggel
@ Hardy,
Ik bekijk blender, heb ik mijn handen vol aan. Misschien tzt fusion bekijken. Weet je daar nl info over?
paul
Re: hulp gezocht bij ingewijden
Geplaatst: 15/09/25, 17:58
door PrintEngineer
Blender heb ik ook een tijdje geprobeerd en werd er niet gelukkig van. Het programma kan vrijwel alles wat je wenst en als het er niet in zit zijn er nog meer dan 100.000 plugins beschikbaar. Waar ik vooral echt gek van werd waren de vele menu's en sub menu's. Je weet soms werkelijk niet waar je de menu optie voor de volgende bewerking moet vinden. Dus ben ik maar afgehaakt op het Blender doolhof. En heb toen voor Meshmixer gekozen. Daar kon mijn logica zich beter in vinden