Pagina 1 van 1

na jaren weer terug

Geplaatst: 12/10/25, 11:41
door fredman
Na jaren weer terug hier. EN gelijk maar met de deur in huis vallen met de volgende vraag;

Na jaren met zelfbouw printers bezig zijn geweest, word het tijd om mijn Anet A8 met pensioen te sturen.
Nu ben ik eigenlijk op zoek naar een "fabrieks"printer zoals de FlashForge, Bambu-lab of Creality. Bed met minimaal 25 - 30 cm.
Door de vele aanbiedingen op het web, zie ik eigenlijk door het filement de printer niet meer (door het bos de bomenniet meer zien).

De vraag is nu welke zouden jullie mij adviseren wat onderhoud en gebruik is.

Re: na jaren weer terug

Geplaatst: 12/10/25, 14:16
door Rob52
Welkom terug.

Zelf zou ik graag voor de Prusa Core One gaan. Maar die vind ik op dit moment te duur, ook al zou ik voor de bouwkit gaan. Ik print nog steeds regelmatig en op het moment van schrijven staat hij een aanpassing voor m'n nieuwe autoaccu te printen. Maar de frequentie is aardig teruggelopen en voor wat ik print voldoet de Two Trees Sapphire Plus nog uitstekend. De Prusa lijkt mij momenteel de beste voor het geld. En niet te vergeten hij is niet afhankelijk van gesloten firmware en verplichte clouddiensten. Een Bambu vind ik ook mooi en lijkt me technisch een prima keuze, ware het niet dat ik niet vast wil zitten aan hun strategie en gesloten firmware en clouddiensten.

Uiteindelijk zijn het meerdere factoren die meespelen. En die moet je toch voor jezelf afwegen. Hoeveel is je budget en hoe vrij wil je zijn in de mogelijkheden van aanpassen of eventuele beperkingen die een systeem/fabrikant je oplegt.

Succes met de keuze, we zullen het hopelijk hier nog wel lezen wat het geworden is.

Geplaatst: 12/10/25, 14:18
door Ch3vr0n
Tjah, hangt er een beetje vanaf ook wat je precies met dat ding wil doen, welke materialen je wil gaan gebruiken. Wat je mening is rond slicer, (en in bepaalde gevallen rond de firmware) wat dat ding moet kunnen, wil je al dan niet later meerdere materialen of kleuren gaan gebruiken in dezelfde print?...

Geplaatst: 12/10/25, 14:32
door fredman
Ik print meestal onderdelen voor ham-radio gebruik en antenne's. Budget is € 0 - € 500,- maar zit wel nu te denken na het een en ander te hebben gelezen aan een Anycubic of Creality. Zelf bouwen is leuk maar na 3 stuks zelf te hebben gemaakt ben ik nu wel aan iets luxer en beter kwaliteit toe.

Geplaatst: 12/10/25, 14:44
door Wim62
Ik sluit mij bij Rob aan , alleen hebt ik de luxe dat ik al een prusa MK4S hebt , en nu zit ik te kijken naar de ombouwkit naar Core One van Prusa .

Geplaatst: 12/10/25, 15:01
door Ch3vr0n
Creality kun je beter vermijden. Die hebben de laatste jaren niks "relevants" uitgebracht. Inclusief de K1/K2. Dan kan je vb beter kijken naar de Anycubic Kobra S1 combo, Centauri Carbon of bij de aankomende black friday sale bij bambu naar een P1S combo of misschien wel de aankomende P2S

Geplaatst: 12/10/25, 15:52
door fredman
@ CH3vr0n, Ik heb net Creatlity doorgestreept. Zit nu nog de voor en nadelen te onderzoeken van een Bambu en Anycube. Doorslag gevend is prijs kwaliteit en spareparts levering voor de toekomst.
Ik gebruik de printer voornamlijk voor proto typing op het gebied van ham radio. Bed van 30x30 met camera is mijn wens nu.

Even voor de duidelijkheid ik gebruik al jaaaaaren Repetier host en Cura op de Anet en ben dus toe aan iets nieuws voor de komende 10 jaar. Ja mensen zolang ben ik al bezig met 3d printing.

Geplaatst: 12/10/25, 16:40
door Ch3vr0n
Voor dat budget EN 300MM bed zijn er weinig opties

Creality K2 plus (maar die valt dus af)
sovol SV06/SV08, die draaien op klipper en kan je dus in theorie ook een boxturtle of binnenkort een BTT vivid op aansluiten.

Wil je ook nog een camera dan zit er niks in je budget.

Sent from my Pixel 10 Pro XL using Tapatalk

Geplaatst: 12/10/25, 18:22
door PaulM
Dag Fredman,

ik vraag me af waarom je de Creality niet overweegt?
Ik ben zelf zeer tevreden met m'n K1 Max. Zo tevreden dat mijn zoon dezelfde heeft gekocht. Ik zou wel een droogbox adviseren als je printer in een niet geklimatiseerde ruimte staat.

Geplaatst: 12/10/25, 18:33
door Hardy
Ik bouw nog steeds alles zelf, maar ik volg wel de nieuwste trends nog steeds, en ik denk dat de Creality helemaal zo slecht nog niet zijn, ze kunnen de competitie echt wel aan volgens mij.

Geplaatst: 12/10/25, 19:41
door Frits
Sinds kort (2 maanden) behelp ik mij met een Anycubic Kobra 3 Combo (25x25x26) en een Elegoo Neptune 4 Plus. (32x32x35) Beide 0,4 mm nozzle.
Ze bevallen mij wel. :)
Ik print hoofdzakelijk H0 modeltrein materiaal. Rails, wagons, bruggen enz.
Voor het fijnere werk heb ik nog een Artillery Genius met een 0,2 mm nozzle.
Wat is Ham-radio?