Pagina 1 van 1
Filament blijft vast steken
Geplaatst: 24/11/25, 23:10
door Croow
Ik kan de filamenten goed inladen.. maar vanaf het printen begint ratelt er iets en stript het filament vast in de extruder.
Het toestel heb ik van een collega over gekocht. Blijkbaar had hij dat slechts enkele keren voor gehad. Ik heb het elke keer. Ik haal telkens alles eruit en bewaar de filamenten steeds goed en droog op.
Kan iemand mij helpen a.u.b.?
Re: Filament blijft vast steken
Geplaatst: 26/11/25, 06:52
door PrintEngineer
Het ratelen van de extruder betekend meestal dat de nozzel te dicht op het heatbed staat en de extruder het filament niet goed kwijt kan. Een andere oorzaak is een verstopte of half verstopte nozzel. Dus ik zou zeggen begin eens met deze twee mogelijke oorzaken te onderzoeken
Geplaatst: 26/11/25, 11:28
door 3DWim
Logisch nadenken: de extruder kan de draad niet verplaatsen. Dan zijn er twee mogelijke oplossingen: mechanisch zit er iets niet goed in dus in de weg. 2e de temperatuur klopt niet en de draad smelt gewoon niet.
Ik ga er van uit dat de draaddikte en het materiaal kloppen bij wat je verwacht.
ABS printen bij temperatuur van PLA gaat lastig worden.
Je mag ook gerust wat meer vertellen over de printer en wat je al gedaan hebt en onderzocht voordat je hier lid werd.
Geplaatst: 26/11/25, 12:22
door Wim62
Dit is een vervelend probleem .
Maar we gaan je te proberen te helpen . Allereerst moet je wel wat gegevens hier doorgeven .
Om welke 3D printer gaat het merk en type ?.
Welk type filament gebruikte je ?.
En wat hebt je zelf al gedaan ?.
Ook een paar duidelijke foto's kan ook goed helpen .
Suc6.