Pagina 1 van 1
hulp bij upgrade naar laatste versie Marlin
Geplaatst: 13/12/25, 11:47
door Theovh
Hoi, ik print met een Ender3 V2 en Marlin 2.01 JUyersUI.
Ik zou graag upgraden naar Marlin 2.1.2.5.
Ik heb al vele video's bekeken waarin dit uitgelegd wordt maar heb toch niet genoeg zelfvertrouwen om dit te gaan doen.
Is er iemand in Breda met genoeg kennis die dit samen met mij wil doen?
Stuur mij in dat geval een PM dan neem in contact op om eea te bespreken.
Groten,
Theo
Re: hulp bij upgrade naar laatste versie Marlin
Geplaatst: 13/12/25, 13:24
door Rob52
Ik vraag me af wat je reden is dat je naar deze nieuwere versie wilt overstappen. Het is nog steeds vaak zo dat het spreekwoord "If it ain't broke don't fix it" op gaat. Met andere woorden, als het nu allemaal goed functioneert waarom dan upgraden naar het onbekende. Of weet jij precies wat de verschillen dan zijn en ga je die ook benutten? De Marlin 2.01 JUyersUI is specifiek voor de Ender3, de Marlin 2.1.2.5 is algemeen en niet specifiek voor de Ender. Marlin 2.01 JUyersUI wordt weliswaar niet meer actief onderhouden, maar als het nu goed functioneert is dat ook helemaal geen probleem. Je zou zomaar van de regen in de drup kunnen komen. Je geeft zelf aan (11/7/2024) dat je een beginner bent, dus bezint eer ge begint.
Geplaatst: 13/12/25, 14:24
door Theovh
Hoi Rob, bedankt voor je snelle reactie.
De update in Github die ik zie, is een specifieke build voor ender3 v2 met beschikbaar de daarbij behorende configuration,h en configuration_adv.h bestanden.
De simpele reden is dat ik er van uitga dat de nieuwere build versie voor de ender3v2 voorzien zal zijn van geoptimaliseerde instellingen voor de B/L Touch en bijv de stepper motoren en run-out sensor.
Het softwarematige gedeelte wat betreft de update, daarvan ben ik niet zeker genoeg om dat zelf te doen.
Maar als blijkt dat er niks nieuws onder zon is qua verbeteringen dan zou het idd niet veel zin hebben.
Ik wacht verdere reacties af om een eindoordeel te vellen.
Theo
Geplaatst: 13/12/25, 22:49
door PrintEngineer
Optimalisatie voor sensoren als de BLTouch en runout sensor lijken mij er niet in zitten. Zou ook eigenlijk niet weten wat daar aan te optimaliseren valt. Van beide sensoren komt een hoog of laag signaal, of voor de leek een aan/uit signaal. Daar valt dus weinig aan te optimaliseren. Zaken als accelleratie, Jerk en PID instellingen kunnen wel geoptimaliseerd worden. Maar dat kan je zelf ook doen door bijvoorbeeld een autotune of ringing test uit te voeren. Feitelijk is het ook beter om het zelf te doen, want dan krijg je instellingen die perfect passen bij je eigen Ender 3
Geplaatst: 15/12/25, 10:09
door Theovh
Ik heb zojuist ook nog even gekeken op Discord en vond daar eigenlijk geen echte reden voor een update.
Dus we blijven maar bij de huidige versie.

.
Beiden bedankt voor jullie bijdrage.
Deze vraag kan als gesloten worden beschouwd.