UVtools

Heb je een vraag omtrent je slicer software, we zien het graag hier verschijnen.
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 1 year en 3 months old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 452
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

UVtools

#1

Bericht door Rob52 »

Ik ben nog steeds niet toegekomen tot het werkelijk printen. Dat komt doordat ik eerst veel wil weten van wat ik ga doen en vooral wat ik verkeerd zou kunnen doen. En deels omdat ik nog niet direct veel onderwerpen heb om met de resin printer te printen. En een ander bijkomend probleem op dit moment is de temperatuur. Waar ik met de FDM printer gewoon door kan gaan bij 17 graden in m'n werkkamer, geeft dat bij de resin printer al snel problemen. De temperatuur daarvoor moet minstens 20 graden zijn en liever wat hoger. (Maar ik ben al bezig met een inbouw heatertje. Zal echter nog wel even duren voordat dit werkzaam is.) Voordeel is dan wel weer dat ik veel informatie vergaar.

Eén van de dingen die belangrijk is, is de bepaling van de juiste belichtingstijd. Net zoiets als dat het belangrijk is om een FDM printer goed gecalibreerd te hebben. Nu kun je daarvoor telkens een print maken die is ingesteld met een andere belichtingstijd. Maar dat kost heel wat tijd. Ik dacht toen; misschien bestaat er wel iets waarmee je de lagen per sectie (deel van de laag dus) ieder met een andere tijd kunt belichten en zo meerdere testprints tegelijk kunt maken. En jawel die mogelijkheid bestaat dus inderdaad. Het programma daarvoor is UVTools. Er is wel een voorwaarde aan verbonden dat je printer die mogelijkheid moet ondersteunen. Of de mijne dat ook doet ben ik nog niet helemaal achter. Ik las namelijk in eerste instantie dat die dat niet doet, maar in tweede instantie dat een andere instelling, namelijk dat je Multiple Exposures zou moeten vervangen door de functie Multiple Brightness. Dat moet ik nog uitzoeken of dat werkelijk gaat werken. Er is een lijst met printers die er wel mee zouden moeten werken en daar staat ook een methode hoe je het kunt testen indien je printer er niet bijstaat.

Maar ook al zou die "Exposure time finder" functie niet werken, dan heeft het programma nog zoveel extra functies dat het heel erg de moeite waard is deze te gebruiken voor het optimaliseren van je prints. Eentje ervan is bijvoorbeeld het vinden, repareren en aanpassen van eilanden. Dat maakt het programma ook al de moeite waard voor het gebruik ervan.

Ik kan wel aanraden er eerst een aantal instructievideo's over te bekijken, dat bespaart jezelf een heleboel uitzoekwerk. Er staan een paar goede op YT. Heb je er zelf al ervaring mee dan ben ik wel benieuwd naar die ervaringen.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten