Pagina 1 van 1

"Nieuwe" Arduino Uno R4 Wifi

Geplaatst: 28/01/26, 09:33
door Rob52
Het is eigenlijk alweer oud nieuws want hij werd al in juni 2023 geïntroduceerd, maar hij valt me nu pas op.

Misschien niet direct 3D-printer gerelateerd meer, maar menigeen heeft zich in het verleden natuurlijk wel bezig gehouden met de Arduino als basis van de main print voor de toenmalige 3D-printers, al was dat dan z'n grote broer de Arduino Mega.

Er is nu een nieuwe versie van de bekende Arduino Uno. Een stuk uitgebreider dan de voorganger, maar nog wel compatibel met bestaande shields. Het heeft o.a. wifi, bluetooth en een CAN bus. Er is wel 1 aandachtspunt en dat is de maximale stroom voor de GPIO poorten, die was 20 mA, maar is nu nog maar 8 mA. Wel iets om rekening mee te houden om de print niet op te blazen. Zie voor alle specs hier. Ook de prijs valt nog mee, bij TinyTronics 24 euro. Maar bij Ali liggen de kloons er ook al voor minder dan de helft. Of ze echt compatibel zijn is maar afwachten. In het verleden heb ik heel wat Uno kloons gehad die niet of maar gedeeltelijk werkten.

arduino-uno-r4-wifi-front-1500x1500w.jpg

Re: "Nieuwe" Arduino Uno R4 Wifi

Geplaatst: 28/01/26, 12:08
door Hardy
Heb ik ook al naar gekeken, maar heb nog genoeg arduino's (clones) liggen, zowel de mega als nano's (i.p.v. Uno), ze zitten bij mij ook in diverse projecten ingebouwd, dat bluetooth is misschien wel interessant, maar verder zie ik niet veel extra mogelijkheden, een Raspberry-PI wordt dan al gauw interessanter.
Ik heb ook nog geen verkeerde clone gehad, maar wel met verschillende bootloaders die dan niet direct goed werkten, maar dat is gewoon op te lossen.