Cube zelfbouw
Geplaatst: 16/12/22, 13:33
Al een tijdje speelt in mijn hoofd het idee om zelf een printer te bouwen. Deels omdat ik het materiaal van het frame al een tijdje heb liggen in de vorm van aluminium 4040 extrusieprofielen. Dit kwam weer even wat boven drijven naar aanleiding van een ander forumdraadje waar in elk geval de basis qua onderdelen snel bij elkaar zou zijn. Helaas is dat op een dood spoor geraakt maar vanmorgen heb ik via marktplaats wel een andere printer op de kop getikt, te weten een Anet A8.

Als extra zit hierbij (volgens mij) een e3d hotend gemonteerd en daarbij zowel de originele extrudermotor als ook een extrudermotor met een tandwiel overbrenging erbij.

Grootste punt van aandacht aan de printer is het ontbreken van een afgeschermde voedingskabel met powerplug/schakelaar, een mosfet voor het heatbed en de heatbedkabel met slechts 2 kabels voor de voeding:

Verder heb ik al wel wat reserveonderdelen liggen:

Het voornaamste is hierbij het volgende lijstje:
Arduino Mega 2560 met ramps 1.4 bordje inclusief A4988 stepperdrivers (5 stuks)
Kabels met dupontstekkertjes 10 cm 2 polig en 4 polig
Display RepRapDiscount Smart Controller
Display RepRapDiscount Full Graphic Smart Controller (groter scherm)
C14 chassisdeel met schakelaar en zekeringhouder
hotend heater kabel
hotend temperatuur sensor
enkele koelertjes
tandriem
Voor nu eerst demonteren en de onderdelen los bij elkaar verzamelen. Mocht iemand overigens belang hebben bij de acryl framedelen van de A8, deze mogen kosteloos opgehaald worden in Deventer. Ik kan niet garanderen dat het helemaal compleet is maar het hoofdframe is zeker (zoals ook op de foto is te zien) aanwezig. Dus heb je een gebarsten frame, ik heb er nog 1.
Het ontwerp van de nieuw te bouwen printer zal hier zeker langs komen net als de voortgang hiervan. Ook zal ik vast bij jullie te rade gaan voor een aantal tips en ontwerpkeuze's.
Disclaimer;
Ook ik heb een topic uit het oude forum weten op te duikelen. Zal deze hier enigszinsproberen te reconstrueren.

Als extra zit hierbij (volgens mij) een e3d hotend gemonteerd en daarbij zowel de originele extrudermotor als ook een extrudermotor met een tandwiel overbrenging erbij.

Grootste punt van aandacht aan de printer is het ontbreken van een afgeschermde voedingskabel met powerplug/schakelaar, een mosfet voor het heatbed en de heatbedkabel met slechts 2 kabels voor de voeding:

Verder heb ik al wel wat reserveonderdelen liggen:

Het voornaamste is hierbij het volgende lijstje:
Arduino Mega 2560 met ramps 1.4 bordje inclusief A4988 stepperdrivers (5 stuks)
Kabels met dupontstekkertjes 10 cm 2 polig en 4 polig
Display RepRapDiscount Smart Controller
Display RepRapDiscount Full Graphic Smart Controller (groter scherm)
C14 chassisdeel met schakelaar en zekeringhouder
hotend heater kabel
hotend temperatuur sensor
enkele koelertjes
tandriem
Voor nu eerst demonteren en de onderdelen los bij elkaar verzamelen. Mocht iemand overigens belang hebben bij de acryl framedelen van de A8, deze mogen kosteloos opgehaald worden in Deventer. Ik kan niet garanderen dat het helemaal compleet is maar het hoofdframe is zeker (zoals ook op de foto is te zien) aanwezig. Dus heb je een gebarsten frame, ik heb er nog 1.
Het ontwerp van de nieuw te bouwen printer zal hier zeker langs komen net als de voortgang hiervan. Ook zal ik vast bij jullie te rade gaan voor een aantal tips en ontwerpkeuze's.
Disclaimer;
Ook ik heb een topic uit het oude forum weten op te duikelen. Zal deze hier enigszinsproberen te reconstrueren.