Pagina 1 van 1
Laat geen filament langdurig in de AMS
Geplaatst: 20/03/26, 15:47
door Rob52
Het was al eens door m'n hoofd geschoten, maar tot nu toe had ik er nog geen problemen mee gehad. Tot vandaag dus. Door omstandigheden zat er al een week of 2 een rol (Sunlu) PLA+ in de AMS, net als een paar andere maar die hadden nog geprint. Vandaag weer een print gestart met o.a. die Sunlu rol. Eerst was er een andere rol aan de beurt maar toen de bewuste rol z'n werk moest doen liep de boel spaak. Ik kon het hele AMS systeem weer uit elkaar halen terwijl de printer in pauze bleef staan. Want het bleek dat ondanks dat het tegenwoordig minder gebeurt het filament was gebroken en op 3 plekken in de AMS was blijven hangen. Vanaf nu haal ik ze er dus maar weer uit als ik niet zeker weet dat ik binnen een dag of 2 dezelfde rol ga gebruiken. Ik dacht dat het met de AMS allemaal niet zo'n vaart zou lopen, maar kwam dus van een kouwe kermis terug. 3 kwartier kon de printer weer verder waar hij was gebleven. Vaak uit- en in elkaar schroeven van de AMS wordt deze ook niet beter van. Allemaal plastic.
Re: Laat geen filament langdurig in de AMS
Geplaatst: 20/03/26, 17:19
door Barbara
Beste Rob,
Ik kan me niet voorstellen dat er al na 2 dagen problemen in de AMS ontstaan.
Ik ga nu waarschijnlijk mijn goden verzoeken, maar bij mij zitten soms weken dezelfde rollen PLA filament in mijn AMS, zonder vochtwerende korrels o.i.d. Ik print zo af en toe, misschien elke 2 weken iets, maar tot nu toe loopt het allemaal als een trein.
Wel heb ik helemaal in het begin een keer zo'n probleem gehad. Ik ben niet zo moedig om die zwarte 'verdeler' helemaal uit elkaar te halen, dus heb ik een nieuwe gekocht (oude wel bewaard), daarna nooit meer problemen gehad.
Ik print met een mengeling van 123, BambuLab ESun en wat goedkope merken en tot nu toe geen problemen mee gehad.
Weet je zeker dat de binnenkant van je verdeler en ptfe tubes wel nog glad genoeg zijn zodat het filament niet ergens blijft haken?
Succes
Geplaatst: 20/03/26, 17:40
door Ch3vr0n
Ik laat de mijne er permanent in als je die dingen afsluit naar behoren (met die roterende flapjes vooraan), is je deksel relatief lucht dicht. Niet 100% maar ik heb weinig problemen met afbrekend filament
Sent from my Pixel 10 Pro XL using Tapatalk
Geplaatst: 20/03/26, 18:03
door Rob52
Dat afbreken komt ook niet door vocht maar door spanning in de draad en daar valt weinig meer dan te doen dan het te verwijderen. Ik heb er de mod met de silicagelbakjes ook inzitten, dus dat is het probleem niet.
Geplaatst: 20/03/26, 19:08
door Ch3vr0n
Je kan eens testen met zo'n filament / spool saver mod print die het filament in een minder scherpe hoek richting de first stage feeder geleidt.
Geplaatst: 20/03/26, 22:38
door Tecumseh
Ik heb dan geen AMS maar een ACE, ander merk ander naampje. Wel 1 groot verschil dat die van anycubic meteen ook een droger is. Nog relatief nieuw dus ik kan er nog niet meer dan 6 weken rollen in hebben zitten dus ben benieuwd hoe dat gaat