Pagina 1 van 1

welk filament

Geplaatst: 21/05/26, 14:16
door Martin.S
hai vraag over filament er zijn er veel we zien door het bos
de bomen bijna niet.
ik wil een romp printen voor een RC CRAWLER dat betekend ruig terrein van stenen hout boom stammen enz
nu heb ik er al een paar geprint maar na een rit is het al hopeloos,
het blijf niet heel ik gebruik nu voornamelijk PLA ABS en PETG , printen duur ongeveer et en dag of drie.
ik maak gebruik van een Bambu Lab A! prima printer lekker snel en altijd een nette print
Dus wat is een sterke en goede filament om het model heel te houden als het wat ruiger er aan toe ga.

dus wie heeft een goed advies nog bedankt

Re: welk filament

Geplaatst: 21/05/26, 14:51
door Frits
Een van de problemen van 3D printen is de hechting van de lagen op elkaar.
Bedenk daar bij het volgende:
Hoe kleiner dat hechtvlak des te sneller een breuk. Probeer je model anders te situeren tijdens het printen.
Een voorbeeld: Een dunne as is axiaal geprint veel sterker dan radiaal geprint. Alleen is dat niet altijd mogelijk.

Hoe sneller je print hoe beroerder de hechting van de lagen wordt. Verlaag de snelheid.

Hoe kouder het filament is des te moeilijker het samensmelt met de voorgaande laag. Verhoog de printtemperatuur een beetje.

Maar 3D printwerk is geen spuitgietwerk en daarom voor sommige toepassingen niet zo geschikt.

Doe er je voordeel mee

Geplaatst: 21/05/26, 15:06
door NineLizards
PETG, langzaam printen, zou moeten werken.

Anders kom je in Nylon achtigen terecht, en dan wordt het wel erg ingewikkeld en kostbaar.

Geplaatst: 21/05/26, 15:19
door Wim62
Ik denk dat je misschien in de PC CF filament moet gaan kijken .

Geplaatst: 21/05/26, 16:14
door 3DWim
Ik zou eerst kijken waar het breekt.
Misschien moet je je ontwerp aanpassen ipv het materiaal.

Geplaatst: 21/05/26, 17:18
door Frits
Een foto kan ook heel verhelderend werken.