Pagina 1 van 1

ELEGOO Centauri Carbon II - brim settings

Geplaatst: 21/07/26, 13:20
door 3DWim
ELEGOO Centauri Carbon II - brim settings
Materiaal: PLA.

Dus ik heb nu een CC2, print prima maar ik heb een rondvraag, complexere ontwerpen vragen nu meer om een brim of support in de vorm van een "Tree".
Met name bij de brim settings heb ik qua vorm meerdere opties maar niet veel qua opties bij die vormopties.
Dus inner, outer, both, mouse ear en no brim.
Maar er zijn maar twee settings: width (5mm) en object gap (0.1mm).

Maar loskomen ho maar en er blijft vaak een randje over die je dan met veel moeite weg moet halen.
Ook met een object gap van 0.05mm blijft dit bestaan.
Heeft iemand een ervaringsidee/oplossing welke instellingen ik moet gebruiken ?

Bij support top-Z van 0.28mm heb ik daar totaal geen probleem mee bij laagdikte van 0.2mm.

Re: ELEGOO Centauri Carbon II - brim settings

Geplaatst: 21/07/26, 16:19
door Ch3vr0n
Gaat het om de brim onderaan de tree's om te hechten aan de bouwplaat? Of aan de bovenkant waar de support het model raakt? Want ik ben niet helemaal mee met wat je precies bedoeld zonder een foto.

Geplaatst: 21/07/26, 16:46
door 3DWim
Excuseer: ik bedoelde brim op de bouwplaat waarmee je model wat vaster zit. En dan met name hoe die brim dan vastzit aan je model.

Geplaatst: 21/07/26, 19:58
door Rob52
3DWim schreef: 21/07/26, 13:20 Maar er zijn maar twee settings: width (5mm) en object gap (0.1mm).

Maar loskomen ho maar en er blijft vaak een randje over die je dan met veel moeite weg moet halen.
Ook met een object gap van 0.05mm blijft dit bestaan.
Of de brim standaard vast zit aan het object of 0,1 mm afstand heeft, hangt af van de slicer die je gebruikt. Cura zet de afstand standaard op 0, Bambu zet hem standaard op 0,1 mm. In geval hij op 0,1 mm afstand zit, zit de brim niet vast aan het object, maar 0,1 mm er vanaf (logisch). Althans dat is de bedoeling. In de praktijk zal de brim vaak wel vastzitten aan het object. De redenatie achter het niet op 0 zetten, maar op 0,1 mm, is dat het niet zozeer, of alleen, een mechanisch "anker" is, maar dat de warmte gelijkmatiger blijft waardoor warping wordt voorkomen. Dus als jij de standaard afstand tussen brim en object van 0,1 mm verandert naar de helft, 0,05 mm, dan weet je wel zeker dat hij goed vast zit. :lol: Wil je dus dat hij losser of helemaal los zit dan zul je de afstand iets groter moeten maken. Te veel heft de werking zoals bedoeld echter weer op. Er wordt gesuggereerd dat maximaal de halve nozzle-diameter nog werkt.

Bij hardnekkige problemen zet ik de object gab op 0 als de slicer dat niet doet, dan weet ik zeker dat het ook mechanisch nog wat helpt.