Is je keuze van 3D-printer gemaakt en aangekocht, maar je hebt nadien nog een vraag? Heb je een probleem met een 3D print, en zoek je hulp? Dan is dit z'n plek.
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 3 months en 1 week old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Je moet best wel goed op internet zoeken om ineressante informatie over de Orcabot 0.4x printers te vinden. Wat ik aan info heb gevonden en de aanpassingen van de ombouw stop ik nu in een old skool dossier
Toegevoegd in 6 uren 23 minuten 26 secondes:
Bij ouder worden hoort ook dat de ogen minder worden. Om in de berging aan 3D printers te sleutelen was er eigenlijk niet voldoende licht. Dus ben ik langs Action gegaan en heb daar voor € 5 een 700 Lumen LED TL gehaald. Installatietijd was slechts 3 minuten en de steeds kippiger wordende ogen kunnen het weer zien
Printen doet ik niet meer, en toch blijft het een mooie hobby
Een oude printer ombouwen naar 32 bit is soms minder simpel dan je denkt. De Orcabot heeft standaard light gate endstops voor het homen van de de printer. Het werkt met een losse light gate sensor die vierdraads op het oude GEN6 mainboard werd aangesloten. Met de huidige 32 bit mainboards kan je alleen 3-draads aansluiten. Dus moest ik een passende actieve variant gaan vinden. Die vond ik bij Flying Bear, dus heb er een aantal besteld. Dinsdag kwamen ze keurig verpakt binnen, maar zonder iets erbij waaruit blijkt wat de pinout is. Ik heb de twee meest gangbare geprobeerd, maar dan schiet de printer in beide gevallen in een fout "error, printer halted". Dus nu heb ik Flying Bear maar een mail gestuurd met de vraag wat de juiste pinout is?
Printen doet ik niet meer, en toch blijft het een mooie hobby
Wat is er zo speciaal aan een light gate sensor? zou je gewoon moeten kunnen omzetten naar 3 draad toch? van beide diodes de min(-) aan elkaar en dan de led aan de plus en het andere eind van de ir sensor led is dan de data (hoog/laag potentiaal), zou makkelijk uit te zoeken moeten zijn.
Of als je geen 2 draden in 1 connectorpin wilt krimpen dan kan je de 2 draden van de lichtled in 1 connector uitvoeren en ergens op een paar vrije 5V-GND pinnen aansluiten, en de draden van de sensorled samen in een connector voor je endstop ingang.
Om zo maar een vervangende sensor te installeren zonder de pinbezetting te weten zou ik nooit doen. Ik zou eerst buiten de printer om proberen te achterhalen wat de juiste pinbezetting is.
Ender 5 Plus omgebouwd naar Mercury One.1 , voorzien van BigTreeTech Manta M8P V2, raspberry pi CM4, EBB36, Phaetus Rapido Hotend 2 UHF - DFR0550 display - Klipper met CANbus
Er is niets stuk gegaan ofzo, en de vraag voor de juiste pinout staat uit bij Flying Bear. En hoe duidelijk ik mijn vraag ook heb geformuleerd, er komt altijd eerst een wedervraag vanuit China. Die heb ik net beantwoord en dan verwacht ik nu nog de controle vraag of we elkaar goed begrijpen. Dus een antwoord wat in een keer kan worden gegeven gaat bij Chinezen vaak in drie stappen. Dus voor medio volgende week verwacht ik niet het antwoord te hebben.
En persoonlijk ken ik twee configuraties. De straight en met aan een kant een twist (Gnd en Sig omgewisseld). Beide configuraties doen het niet, dus zal het nog weer anders zitten. En op dit Inimini multi layer PCB'tje was geen ruimte meer om daar nog.op te drukken welke contact waar zit. En op de Flying Bear website, noch elders heb ik de correcte pinout kunnen vinden. Daar verbaas ik mij dus enigszins over als je weet hoeveel aanbieders deze sensor verkopen
Printen doet ik niet meer, en toch blijft het een mooie hobby
Een eenvoudige microswitch werkt net zo goed. Als je hem niet in Marlin kunt aanpassen dan is het een kwestie van het juiste wisselcontact kiezen. Maken of breken, hoog of laag signaal. Een Light gate doet hetzelfde alleen met een omweg. Leuk dat het kan maar absoluut onnodig. Uiteindelijk draait het toch om het data signaal hoe je dat ook doet. Maar misschien mis ik wel weer iets in deze speciale machine die dit principe weer omver blaast
Het principe is inderdaad hetzelfde als bij een mechanische endstop. Standaard heeft de Orcabot optische endstops en ik wil dat principe graag blijven gebruiken. Maar ik heb het lek inmiddels boven. De nieuwe light gate sensoren die ik heb gekocht schakelen tussen 5 (hoog) en 2,5 Volt (laag) en gaan dus niet naar 0 Volt. Marlin ziet dus bij 2,5 Volt nog steeds een hoog signaal en keert de draairichting niet om omdat de nul trigger niet correct is gegeven. Dat is overigens wel op te lossen, maar daar heb ik nog even geen tijd voor gehad. En dan zou alles gewoon moeten werken
Toegevoegd in 23 uren 30 minuten 46 secondes:
Na de spannende GP van Oostenrijk ben ik nog even met de light gate sensoren aan de slag gegaan. De oplossing is gevonden in het herberekenen en vervangen van de smd weerstanden in de schakeling. Echt een priegel klusje wat nu goedwerkende sensoren heeft opgeleverd. De nul trigger geeft na de aanpassing een uitgangsspanning van 0.12 Volt wat laag genoeg is om de draairichting van de stappenmotor om te keren. Weer een issue opgelost en dus een volgend stapje dichterbij een werkende Orcabot
Printen doet ik niet meer, en toch blijft het een mooie hobby
Alles doet het en dus was het moment aangebroken om een eerste korte test te starten. Zonder de machine te kalibreren heb ik een willekeurige print van de Wanhao gepakt en die op de Orcabot ingestart. Puur om te zien of de machine ook wil printen. En waarachtig hij print
Printen doet ik niet meer, en toch blijft het een mooie hobby
Shit happens zal ik maar zeggen. Nadat de extruder en de X, Y en Z-as gekalibreerd waren wilde ik een calibration cube gaan printen. De Orcabot ging enthousiast van start en ergens op 1:3 van de print brak de riem van de X-as. Er zat toen ik de prnter kocht al een klein haarscheurtje in, maar had ingeschat dat de vezel versterkte riem het nog wel even vol zou houden. Dat liep gisteren dus even anders. En omdat de Orcabot alleen closed loop GT 2.5/7 mm riemen gebruikt, was het even zoeken om een leverancier te vinden die ze in dit formaat op voorraad heeft. Die heb ik uiteindelijk in Duitsland gevonden en over een weekje heb ik de riem in huis
Printen doet ik niet meer, en toch blijft het een mooie hobby
.
Kijk dan gelijk of er nog meer kwetsbare onderdelen zijn die je zou moeten vervangen , ander blijft je aan de gang .
Maar het wordt ondertussen een duur printertje .
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut