Ombouw CR10 Max naar klipper!

Is je keuze van 3D-printer gemaakt en aangekocht, maar je hebt nadien nog een vraag? Heb je een probleem met een 3D print, en zoek je hulp? Dan is dit z'n plek.
Ch3vr0n
Site Admin
Contacteer:
Belgium

Bericht door Ch3vr0n »

Dit is het laatste bericht van de vorige pagina:

En we zijn weer een stapje verder. Een grote week geleden kreeg ik bericht op Reddit van iemand die exact hetzelfde wou doen als ik en m'n post daar had gevonden. Kerel gebruikt iets andere hardware (skr E3 V3, 5" scherm) maar verder ook een pi4b.

Vroeg me of ik al een echt geschikte control box had gevonden, zei dat er een paar 'losse' opties waren, maar die konden niet aan een aluminium profiel worden bevestigd en dat m'n primaire keuze was om alles in het originele frame te houden (op het scherm na).

Een eerste succesvol model is daar nu uit gekomen. Een adapter backplate die de pi4 monteert op de plaats waar het originele scherm zat, met cutout voor HDMI en stroom kabel voor het scherm, en USB kabel naar de SKR en Beagle V2 webcam. Dezelfde backplate heeft ook een blockout om het gat waar het scherm zat te 'dichten'.

Er is ook al een backplate voor de skr in ontwerp maar die is nog niet helemaal perfect. We gaan er nog komen!
RDT_20241207_2327137830023422311068686.jpg
Sent from my Pixel 7 Pro using Tapatalk

Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing via klipper op een Raspberry PI 5, BigTreeTech SKR Mini E3 v3 & EBB42 v1.2.
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 4 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Banditoz
Netherlands

Bericht door Banditoz »

Blijft toch leuk dat modden. Heb de laatste tijd mijn ender 5 pro omgebouwd naar mercuy zero g. Wel even zoet geweest. Nu alleen nog een goed profiel voor orcaslicer uitvogelen en een deksel maken voor op de electronica.
Hobby gebruiker, ender 3 pro met bigtreetech manta E3EZ met klipper/mainsail, ender 5 pro met E3EZ, CB2 en EBB36 met klipper/mainsail en orbiter extruder met orbiter sensor en een creality k1.
Ch3vr0n
Site Admin
Contacteer:
Belgium

Bericht door Ch3vr0n »

Het schiet op. Nog die SKR adapter goed krijgen, de pi back plate verlengen zodat de buck converter er achter op kan en we gaan er zijn.

Toegevoegd in 3 uren 10 minuten 49 secondes:
Die backplate moet nog iets worden aangepast. Huidige pi positie verhinderd inpluggen van USB c stroomkabel tenzij ik een 90/180° adapter aanschaf (wat altijd een optie is) omdat de stekker net wat te lang is (nu ja, kabel versterker na de feitelijke plug voorkomt buigen).

Oplossing: pi naar links verschuiving, en gelijk de backplate ook links wat verbreden met een mount voor de buck converter. Feedback is weg naar Australië Afbeelding

Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing via klipper op een Raspberry PI 5, BigTreeTech SKR Mini E3 v3 & EBB42 v1.2.
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 4 AMS

Ch3vr0n
Site Admin
Contacteer:
Belgium

Bericht door Ch3vr0n »

Had een 10 tal prototypes nodig om alles juist te krijgen maar de 1e volledige adapter is een feit. Dankzij deze is het originele plan terug haalbaar om alles (behalve het scherm dan) intern te monteren.

Onderstaande adapter plate vervult een meervoudige functie

- mounting van de buck converter van Rob52
- mounting van de Rpi 4
- maakt het gat dicht waar het originele scherm zat
- met gat voor routing van de USB kabel voor de nieuwe webcam, USB en HDMI voor het nieuwe 7" scherm en USB kabel die even kort naar buiten gaat om dan via de originele USB poort opening verbinding te maken met de SKR

De adapter plate voor de SKR versie 10 ofzo zit nu in de printer.
PXL_20241218_164023362.jpg
PXL_20241218_164541845.jpg

Bambulab X1C + 4 AMS

Ch3vr0n
Site Admin
Contacteer:
Belgium

Bericht door Ch3vr0n »

De SKR adapter is een feit! Werd gemonteerd op de originele plaats correct gepositioneerd voor bereikbare SD en microUSB poorten. Ik kan beginnen met aansluiten!

Een volgende kleine adapter is voor een air intake mount waar de originele speaker zat (als je dat ding überhaupt een speaker kon noemen) om er een air intake te steken
PXL_20241224_140034319.MP.jpg

Toegevoegd in 2 uren 9 minuten 43 secondes:
Opnieuw vorderingen en vreemd gedrag.

Nu alles behalve de EBB42 uiteraard intern gemonteerd is was het tijd om alles van stroom te voorzien om de 1e testen te draaien.

SKR trekt nu z'n stroom van de 75W PSU, pi4b trekt zen stroom van @Rob52's buck converter vanuit de SKR 24V input. De EBB42 krijgt z'n stroom van th0 van de SKR. Maar nu het vreemde gedrag.

Als de printer UIT staat, en ik laat em opstarten, dan start hij NIET op wanneer de EBB42 stroom krijgt vanaf de SKR, de pi4b led is rood dus geeft aan dat hij van stroom is voorzien. Trek ik de stroom van de EBB42 (maar laat em via usb verbonden met die pi, dan begint de pi onmiddelijk met klipper te starten.

De uwb kabel naar de EBB > Pi4b werd al vervangen dus daar ligt het probleem niet. Iemand een idee?

Bambulab X1C + 4 AMS

Zappa
Netherlands

Bericht door Zappa »

Zijn alle min-polen met elkaar verbonden, zodat je een common ground hebt?
Currently using: Prusa i3 MK3S+, BambuLab X1c, PrusaSlicer, BambuStudio
Afbeelding
"A mind is like a parachute. It doesn't work if it's not open." FZ
Ch3vr0n
Site Admin
Contacteer:
Belgium

Bericht door Ch3vr0n »

Geen flauw idee. Op dit moment is de ebb42 nu rechtstreeks gevoed van de 75w controller PSU (en niet van die th0 power out) en nog steeds niks.

Maar ga maar lekker feesten, dit kan wachten tot na kerst

Bambulab X1C + 4 AMS

PrintEngineer
Netherlands

Bericht door PrintEngineer »

Heb je voldoende vermogen op alle electronica? En inderdaad een common zero? Misschien ook ter overweging om diodes in serie met de voeding te plaatsen. Dat kan conflicterende stromen tussen voedingsbronnen voorkomen
Printen doet ik niet meer, en toch blijft het een mooie hobby
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Ch3vr0n schreef: 24/12/24, 17:13 De EBB42 krijgt z'n stroom van th0 van de SKR.
Dat snap ik even niet. TH0 is de aansluiting van een temperatuursensor, daar tap je toch geen voedingsspanning vanaf?

skr mini TH0.png
PrintEngineer schreef: 24/12/24, 19:59 Misschien ook ter overweging om diodes in serie met de voeding te plaatsen.
Wel voorzichtig mee zijn. Als je die in een voedingsleiding plaatst verlies je spanning omdat een diode altijd een drempelspanning (of spanningsverlies) heeft. Bij 24 volt zal het niet zo'n vaart lopen maar als je bij 5 volt 0,7 volt spanningsverlies hebt is dat 14% en dat is veel. Ook moet het een diode zijn met het juiste vermogen want de volledige stroom loopt erdoor. Een veelgebruikte 1N4007 heeft een maximale stroom van 1 Amp. Dus als je die in een leiding van 24 volt zet kun je maximaal 10 watt voeden. Maar er zijn natuurlijk ook hele dikke jongens te koop die heel veel stroom aankunnen.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Ch3vr0n
Site Admin
Contacteer:
Belgium

Bericht door Ch3vr0n »

M'n excuses ik zeg het verkeerd. Ti's HE0 op moederbord, maar zelfs al sluit ik em nu aan rechtstreeks op de 75W psu, dan nog weigert de pi te starten als de EBB is aangesloten via hardline, gebruik ik de jumper override start die perfect op. Jumper & hardline: no dice

Ik ga niet beginnen rommelen met diodes, die waren niet nodig in de originele setup, ik heb geen enkele stream gezien die er gebruik van maakt, dus het moet ook zonder lukken.

@Zappa Geen idee wat je bedoelt met "common ground". De EBB42 manual maakt geen gewacht van een "ground" te moeten aansluiten. Momenteel de stroomkabel aan het herkrimpen. Want t'is enkel met de 24V hardline aangesloten dat de pi weigert te starten.

Toegevoegd in 36 minuten 48 secondes:
Owkee. Dit is vreemd. Recrimped en aangesloten op bed PSU. 1e boot power on, no dice. 2e power on, dice :s

Bambulab X1C + 4 AMS

PrintEngineer
Netherlands

Bericht door PrintEngineer »

Bij de meeste 12 en 24 Volt voedingen is de uitgangsspanning af te regelen met een klein potmetertje. Door de uitgangsspanning met 0.7 Volt te verhogen compenseer je de spanningsval over de diode. Uiteraard kan er ook worden gekozen om een L7905, L7912 of L7924 tussen de voeding en electronica te plaatsen. In dat geval is de maximale stroom 1,5A. Maar ik begrijp dat het niet nodig is en dus de plank mis slaat. Ben benieuwd als straks bekend is waar het aan heeft gelegen wat de oorzaak was
Printen doet ik niet meer, en toch blijft het een mooie hobby
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in