NineLizard's Designs & Prints

Heb je een geslaagde print die je wil delen? Mooi, we bekijken het graag hier.
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 1 month en 5 days old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
NineLizards
Netherlands

Bericht door NineLizards »

Dit is het laatste bericht van de vorige pagina:

3DWim schreef: 08/07/24, 20:43
Rob52 schreef: 08/07/24, 19:10 Maar omdat de lucht warmer wordt kan deze ineens meer vocht opnemen dan daarvoor en die wordt dan weer onttrokken aan het filament.
Ok dus in een vochtige omgeving wordt het filament droger ???
Iets zegt mij dat dat niet gaat werken.
Gewoon op gevoel hé, even zonder onderbouwingen.
Want waarom zou PLA (voorbeeld) geen vocht opnemen in een vochtige omgeving?? Het doet dat al bij normale luchtomstandigheden in huis.
Warme lucht kan meer vocht opnemen dan koude lucht. Dus ja, een dergelijke situatie zou kunnen voorkomen. Stel dat het filament lange tijd heeft gelegen in een 50% RV omgeving bij 20 graden, dan heeft het na een bepaalde tijd een maximale hoeveelheid vocht opgenomen. Leg je het in een bak met lucht van 20 graden en 50%, dan zal er niets gebeuren :-) (Niet helemaal waar, maar dichtbij genoeg.)

Ga je de lucht in dezelfde bak verhogen naar bijvoorbeeld 55 graden, dan zal die lucht meer vocht kunnen bevatten, hij is dus 'droger' qua RV dan diezelfde lucht bij 20 graden.

Het filament zelf wordt nu ook warmer dan 20 graden (laten we zetten 50 graden) en daardoor kan het minder water opnemen. Het stoot dus water uit. De lucht heeft een lagere RV en neemt het uitgestote water op.

Stel dat het filament bewaard was bij 20 graden 50% RV, en we gooien het in een bak met lucht van 20 graden 60% RV. Maar nu verhogen we de temperatuur van die 20 graden 60% RV naar 55 graden. Dan zal de RV van de verwarmde lucht lager zijn, en (ondanks het feit dat de lucht an sich vochtiger is) het toch vocht opnemen van het filament.

Da's ook gelijk de reden dat filament dryers zonder ventilatie (toch nog) een beetje werken... Ook al kan het vocht niet uit de dryer, de warme lucht binnenin neemt vocht op van het filament, en op het moment dat je de dryer open doet ontsnapt het. Da's de hele truk achter de 'Sunlu Turbo Mod'.
Bambu Labs X1C + Ams / Dremel 3D20
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

En daarom heet het ook relatieve vochtigheid.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
NineLizards
Netherlands

Rob52 schreef: 08/07/24, 19:16 Dat zou dus wel kunnen door het te laten condenseren op een koude zijde van een peltier element. Maar dan moet die wel een afgeschermde ruimte hebben. En die lucht zou je dan weer verwarmd moeten terug voeren. Maar ik denk dat je dat ook bedoelt met je tekening als ik het goed begrijp. Alleen kwam dat er even niet zo duidelijk uit.
Hmmm. Ik realiseerde me net dat ik wel goed moet letten op eventuele lekkage lucht, en op beveiliging. Een runaway peltier is een goede hittebron... Het koellichaam groter maken heeft niet onbeperkt zin, omdat het maximale koel volume de ruimte is waarin het element de hitte loslaat, en je dus een thermal runaway kunt hebben. Die Sunly dryers hebben (afhankelijk van de uitvoering) een thermische beveiliging, en mogelijk (hopelijk) is het warmte element zo uitgemeten dat de lekwarmte ongeveer gelijk is aan de gegenereerde warmte. Hoop ik.

Hmmm. Ik zie nooit iemand praten over brandgevaar bij filament dryers, maar dat is er dus wel degelijk (net als eigenlijk bij elk ander apparaat). Food for thought...
NineLizards
Netherlands

Zomaar wat prints... Niets echt bijzonders. Allemaal spul voor een Kupper peg board. Onderdelen getekend in Fusion 360.

Geprint op een oude Dremel 3D20 met 10 jaar oud, onverpakt Dremel filament (wat al breekt als je er alleen maar naar kijkt)... Kan er niet mee printen op m'n X1C, maar door het 'direct' van bovenaf in de Dremel in te voeren was er nog wat mee te doen. De slechtste rol heb ik rechtstreeks vanuit de dryer geprint, met de dryer eerst op 40, en (zodra de print eenmaal onderweg was) daarna op 47.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat boren blok moet misschien nog een keertje in minder glanzend spul... Heb nog wat ABS liggen, misschien dat ik het nog een keer door de X1C heen trek...
NineLizards
Netherlands

15 uur, drie blokken in ABS, currently printing... (nog 13 uur of zo te gaan :-))

Afbeelding
3DWim
Netherlands

Bericht door 3DWim »

Misschien een idee: kan je ook de STL files delen?
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Wim62
Netherlands

Bericht door Wim62 »

Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
NineLizards
Netherlands

3DWim schreef: 22/07/24, 17:34 Misschien een idee: kan je ook de STL files delen?
Uiteraard! Ook de fusion models als iemand ze wil hebben. (Zijn geen meesterwerken, maar dat terzijde 8-) )

De print werd automatisch afgebroken door 'spaghetti detectie'. Op het oog was er niets aan de hand, totdat ik iets beter ging kijken. En de fout lag bij mij: ik had supports aan staan, maar gepland op een schuine ondergrond, en dat ging dus niet...

Afbeelding

Zie de rode cirkel...

De prints zelf waren wel redelijk goed, geprint in 123-3D Jupiter ABS black, op 60% snelheid, 270 nozzle 105 bed (allebei iets hoger dan spec), en flow ratio op 0.999. Deze settings zijn nog een beetje uitproberen, omdat ik maximale sterkte op 60% snelheid probeer te halen, niet de mooiste optische print qualiteit.

Afbeelding

Afbeelding

De 'onderbrekingen' / onregelmatigheden komen omdat ik perimeter start op random had staan, en met deze settings, fractie over extrusion, en ABS, zie je ze, al is het minder erg dan de fotos zouden doen denken (strijklicht).

Onderstaande is wel interessant. Ik zie wat onregelmatigheden op het SCHUINE vlak. (Zie model orientatie.) Ik vermoed dat hier de random start / stops doorwerken in de laag welke er bovenop wordt geprint.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Natuurlijk ga ik proberen de seams en zo te verbergen in de volgende run, maar zou ik mijn settings nog ergens anders kunnen aanpassen om het 'start / stop' van elke layer minder zichtbaar te maken, zonder dat dit ten koste gaat van de sterkte?

(Kan ik overigens de afbeelding by default iets kleiner maken? Ze nemen nu wel heel veel ruimte op het scherm in beslag.)

ABS heb ik nu redelijk onder controle... tijd voor PETG?
NineLizards
Netherlands

Ben bijna tevreden over het werken in ABS. Bijna. Al is deze print wel naar wens :-)

Afbeelding
NineLizards
Netherlands

Doet het forum raar? Ik kan wel een bericht bij deze thread toevoegen, maar kon geen nieuw bericht in de algemene sectie bij Lounge plaatsen...
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

NineLizards schreef: 22/07/24, 18:48 (Kan ik overigens de afbeelding by default iets kleiner maken? Ze nemen nu wel heel veel ruimte op het scherm in beslag.)
Je kunt zelf de foto's eerst kleiner maken in een fotobewerkingsprogramma of ander filebewerkingsprogramma zoals Faststone Photo Resizer of zelfs in Paint kun je het formaat aanpassen.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in