Ender 3D V2 extrusie stopt halverwege print Onderwerp is opgelost
Ender 3D V2 extrusie stopt halverwege print
Ik heb een groot ding te printen en elke keer (ongeveer op dezelfde plek) stopt de extrusie.
- pla 200 graden, bed 50 graden
- nozzle is niet verstopt
- de filament feeder begint te tikken
- het filament zit vast in de bovenkant van de extruder (ik kan het filament niet terugtrekken)
ik heb de feeder tube losgehaald en dr een klein stukje vanaf geknipt om het filament erweer uit te krijgen.
Naar wat ik begrepen heb komt dit fenomeen vaker voor, Wat is de beste aanpak om dit voor altijd en eens op te lossen?
nieuwe extruder kopen? Wat is het advies van ervarings-deskundigen?
- pla 200 graden, bed 50 graden
- nozzle is niet verstopt
- de filament feeder begint te tikken
- het filament zit vast in de bovenkant van de extruder (ik kan het filament niet terugtrekken)
ik heb de feeder tube losgehaald en dr een klein stukje vanaf geknipt om het filament erweer uit te krijgen.
Naar wat ik begrepen heb komt dit fenomeen vaker voor, Wat is de beste aanpak om dit voor altijd en eens op te lossen?
nieuwe extruder kopen? Wat is het advies van ervarings-deskundigen?
Ik hou het kort , kabelbreuk .
Met vriendelijke groet
Wim
Prusa mk4
Wim
Prusa mk4
Of misschien heat creep. Dan gebeurt het na ongeveer dezelfde tijd printen. Google er maar eens op.- het filament zit vast in de bovenkant van de extruder (ik kan het filament niet terugtrekken)
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Het fenomeen zou idd heatcreep kunnen zijn.
recentelijk gebruik ik een groot stuk karton om mn printer af te schermen van koude luvcht vanuit het open raam. Met deze koude heb ik het raam niet meer volop open, maar dat stuk karton zet ik er nog steeds voor. De omgevingstemperatuur is daarom hoger dan een paar maanden geleden.
ik ga het eens zonder karton proberen.
recentelijk gebruik ik een groot stuk karton om mn printer af te schermen van koude luvcht vanuit het open raam. Met deze koude heb ik het raam niet meer volop open, maar dat stuk karton zet ik er nog steeds voor. De omgevingstemperatuur is daarom hoger dan een paar maanden geleden.
ik ga het eens zonder karton proberen.
Als ik het goed interpreteer zit je filament vast in je tube, en niet in de printkop. Klopt dit?
Zo ja, zit jouw tube in de printkop tegen je nozzle aan? Als ook dit het geval is, is de kans groot dat er een kleine opening ontstaat tussen de nozzle en je tube. Dit kan komen doordat na het afknippen van de tube (dit moet haaks gebeuren) de tube niet correct wordt terug geplaatst. Het terugplaatsen van de tube moet gebeuren alsof je een nozzle vervangt. Dus:
Zo ja, zit jouw tube in de printkop tegen je nozzle aan? Als ook dit het geval is, is de kans groot dat er een kleine opening ontstaat tussen de nozzle en je tube. Dit kan komen doordat na het afknippen van de tube (dit moet haaks gebeuren) de tube niet correct wordt terug geplaatst. Het terugplaatsen van de tube moet gebeuren alsof je een nozzle vervangt. Dus:
- Verwarm de kop tot 200 graden
- nozzle verwijderen
- zorgen dat de kop schoon is aan de binnenkant (haal een stuk tube enkele keren van boven naar onder door de kop)
- plaats de nozzle maar draai deze niet volledig vast (kwartslag of halve slag loslaten)
- plaats de tube (goed tegen de nozzle aanduwen)
- draai de nozzle vast
Ender 5 Plus omgebouwd naar Mercury One.1 , voorzien van BigTreeTech Manta M8P V2, raspberry pi CM4, EBB36, Phaetus Rapido Hotend 2 UHF - DFR0550 display - Klipper met CANbus
bedankt, ik ga dit doen!
Toegevoegd in 4 uren 24 minuten 51 secondes:
Puffeltje, mn complimenten voor jouw bijdrage. Spot on!
mn endertje staat weer te snorren!
nb ik heb de tube omgekeerd, de vieze kant in de feeder gestoken en de schone kant in de extruder.
Toegevoegd in 4 uren 24 minuten 51 secondes:
Puffeltje, mn complimenten voor jouw bijdrage. Spot on!
mn endertje staat weer te snorren!
nb ik heb de tube omgekeerd, de vieze kant in de feeder gestoken en de schone kant in de extruder.
Puffeltje schreef: ↑02/10/24, 12:51 Als ik het goed interpreteer zit je filament vast in je tube, en niet in de printkop. Klopt dit?
- Verwarm de kop tot 200 graden
- nozzle verwijderen
- zorgen dat de kop schoon is aan de binnenkant (haal een stuk tube enkele keren van boven naar onder door de kop)
- plaats de nozzle maar draai deze niet volledig vast (kwartslag of halve slag loslaten)
- plaats de tube (goed tegen de nozzle aanduwen)
Om te voorkomen dat de opening weer ontstaat moet je controleren of de koppeling welke je tube vast houd geen speling heeft (tube mag niet op en neer kunnen bewegen, mag wel iets kunnen draaien), of het toepassen van de 'hotend mod' (zie dit draadje: viewtopic.php?t=287 )
- draai de nozzle vast
Is 200 graden niet ietsiepietsie aan de frisse kant? Ik print dat bij 220 graden. Dat is ook voorgeschreven.
Voor gewoon PLA is vanaf 195 graden normaal. Voorgeschreven lijkt me ook niet correct. Elke fabrikant geeft zelf op zijn rol een advies temperatuur op. Die kan dus ruim variëren van 195 tot 230 graden, en is ook afhankelijkheid van de snelheid.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Ik print PLA+ op 195º
Zelfbouw Ultifaker 20x20 ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER via CanBus
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER via CanBus
bij mij Esun pla+ zwart 195° , Esun pla+warm wit 200° , Ata pla metalic grey 200°
Het is maar net welk merk en kleur filament je gebruikt .
Het is maar net welk merk en kleur filament je gebruikt .
Met vriendelijke groet
Wim
Prusa mk4
Wim
Prusa mk4
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in