voor mij onverklaarbare slicer vraag.

Vragen over het gebruik van een de printer, toepassingen etc...
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 4 months en 1 week old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
Hardy
Netherlands

Bericht door Hardy »

Dit is het laatste bericht van de vorige pagina:

Dat zijn inderdaad instellingen die je in de firmware (Marlin/Klipper) doet, pressure_advance en input_shaper, maar daar zou de clicer geen invloed op moeten hebben. het verschil van de gesimuleerde printtijd komt ook redelijk overeen met de effectieve geprinte tijd, dus de mijn CoreXY print het zelfde object ook veel sneller met dezelfde instellingen.
Zelfbouw Ultifaker 20x20 ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER via CanBus
PrintEngineer
Netherlands

Bericht door PrintEngineer »

Gebruikt de ene printer misschien 0.9° motoren en de andere de 1.8° variant? Motoren met een kleinere stapgrootte kunnen in theorie harder accelereren en decelereren. Daar kan dus best een verschil door ontstaan
Bij mij weet je het nooit waarmee ik print. Momenteel kan ik kiezen uit een Wanhao Duplicator I3 Plus en een gerestaureerde Orcabot v0.43
Hardy
Netherlands

Bericht door Hardy »

Het zijn allemaal gewoon goedkope chinese 1.8°motoren, maar ook dan verklaard het nog steeds niet waarom de slicer hierop zou kunnen reageren, de acceleratie en stapgrote stel je in firmware Klipper/Marlin in.
Wim62
Netherlands

Bericht door Wim62 »

Ik doe een gok .
De 3D cube heeft een printbed van 250x250mm , en de CoreXY een 300x300mm .
Want je geeft in cura het bed formaat in , zet ze eens in het zelfde bed formaat en kijk dan wat er gebeurt .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
PrintEngineer
Netherlands

Mijn gedachten richting software instellingen heeft iets opgeleverd, alleen verklaard het waarschijnlijk nog steeds het probleem niet. Wat ik vermoede en dus ook invloed lijkt te hebben zijn de density instelling van het gebruikte materiaal. Dat is de waarde in gr/cm3 bij 23°C. Die verschilt per merk soms een klein beetje, 123-3D hanteert de standaard waarde van 1.26 g/cm3. Sunlu specificeert een waarde 1.23 gr/cm3 en Real een gemiddelde van 1.1 gr/cm3. Als je die waarden in Cura invoert krijg je uiteindelijk verschillen in de printtijd. REAL en 123-3D filament lijken beide op een gelijke printtijd uit te komen, met Sunlu filament zou het printen langer duren. Maar als je weer kijkt naar de density die Real opgeeft zou die de grootste afwijking in printtijd moeten hebben. Mij is het ook nog niet helemaal duidelijk hoe het in Cura werkt, maar reken technisch doet het programma er wel iets mee

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Bij mij weet je het nooit waarmee ik print. Momenteel kan ik kiezen uit een Wanhao Duplicator I3 Plus en een gerestaureerde Orcabot v0.43
Wim62
Netherlands

Bericht door Wim62 »

Ik denk niet dat dat invloed er op heeft .
Als je goed kijkt naar de printtijd van de 3 voorbeelden en naar de 3 density's dan zit daar geen logisch verband in .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
PrintEngineer
Netherlands

Die stelling is denk ik iets te kort door de bocht @Wim62 . Het gaat hier over een waarde die iets zegt over de vloeieigenschappen van het filament. Hoe Cura ermee omgaat is mij nog niet duidelijk. Wel is opvallend dat er tweemaal een gelijke printtijd en eenmaal een afwijkende tijd uit komt. En het enige wat ik heb gedaan is een ander merk filament kiezen en opnieuw slicen. Bij een merk heb ik niet de prijs en kg van de rol ingegeven. Dat ga ik ook nog met elkaar vergelijken en dan is ook duidelijk of er met prijs en gewicht nog iets gebeurd
Hardy
Netherlands

Bericht door Hardy »

Dat is het probleem, bij het kiezen van een merk filament veranderd ook de printtijd, er zit wel nog steeds zo'n 10 min. verschil bij mijn test print met dezelfde instellingen, maar ik maak gewoon mijn eigen (custom) filament profielen en dan toch blijf cura de door hem ingestelde waarden gebruiken, hoe krijg ik die genegeerd? (Ik denk dat ik het misschien altijd al wel verkeerd gedaan heb).
rechts staat mijn instellingen, boven bij(1) staat de Cura instelling, wanneer ik die verander dan veranderd ook de print tijd, maar die wil ik helmaal niet gebruiken. Ik vind het veel makkelijker om gewoon rechts snel te kiezen.
Naamloos.jpg
PrintEngineer
Netherlands

Je kunt zelf een custom filament aanmaken. Bij de fabrikant van het merk die je toevoegd zijn vaak de specificaties van het filament wel te vinden. Zo kon ik die van Real en Sunlu zo downloaden en in Cura overnemen (voor zover nodig). Dus zat ik schijnbaar toch op een goed spoor als hetzelfde nu bij jou ook gebeurd. Dit wordt interressant als anderen hier ook mee gaan experimenteren
Wim62
Netherlands

Bericht door Wim62 »

Op het begin speekte je over een verschil van 1 uur , en nu nog maar over een verschil van 10 min , hoe ver klaar je dat .
Want als jij geen gegevens van een filament fabrikant in voer dan kan er geen verschil in zitten .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
Hardy
Netherlands

Bericht door Hardy »

Wim62 schreef: 30/07/24, 15:26 hoe ver klaar je dat .
Niet, is nog steeds onlogisch.
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer