Supports verwijderen

Vragen over het gebruik van een de printer, toepassingen etc...
Patricki
Belgium

Supports verwijderen

Bericht door Patricki »

Iemand een idee welk support het gemakkelijkste is te verwijderen?
Gewoon support of tree support?
En specificaties van het support?
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Dat is betrekkelijk. Je kunt diverse instellingen aanpassen waardoor het support luchtiger of juist massiever wordt. Je kunt ook bij gewoon support de richting bijvoorbeeld bepalen. Dat kan weleens handig zijn als je het dwars op de lijnen van het object wilt hebben en dat standaard niet zo wordt berekend. (Allemaal zichtbaar in het voorbeeld) Ook kun je afstand van support tot object instellen. Alhoewel dit kan leiden tot een grovere structuur van het object als de afstand wordt vergroot. Het ligt ook aan de plaats waar het zit. Bij gewoon support heb je meer instelmogelijkheden. Bij tree support is het gemakkelijker om support toe te passen die niet op het object begint maar juist erbuiten. Al kun je dit niet helemaal zelf bepalen. Dus je zult wat moeten experimenteren en het moeten ervaren in de praktijk. Maar als het goed is zal het beide goed te verwijderen zijn, tenzij je de afstand tot het object te klein kiest.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Ch3vr0n
Site Admin
Contacteer:
Belgium

Bericht door Ch3vr0n »

Goch, da's niet zomaar 1 op 1 te vergelijken. Hangt een beetje van het model. Over het algemeen is tree makkelijker te verwijderen, maar "tree strong" is dan weer iets moeilijker, en soms is er gewoon geen ruimte (zowel in de X als Y as of Z) om tree te gebruiken. Soms moet je gewoon door ruimte gebrek standaard support gebruiken. je interface layer offset etc, gebruik je enkelwandige of multi-wanden tree hebben allemaal effect.
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing klipper op BigTreeTech SKR Mini E3 v3 & EBB42 v1.2.
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 4 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
PrintEngineer
Netherlands

Bericht door PrintEngineer »

Veel valt er niet toe te voegen aan wat hiervoor is geschreven. Enige toevoeging die ik nog kan inbrengen is dat je nooit verschillende support structuren voor dezelfde print kunt gebruiken. Je kiest voor een bepaalde support structuur en die geldt dan voor alle posities waar support moet komen. Het hangt dus ook van je eigen inschattingsvermogen af welke support structuur je het beste kunt gebruiken. En als dat lastig is print je het ontwerp meermaals met verschillende support structuren en leert zo proef ondervindelijk welke je het beste kunt kiezen
Bij mij weet je het nooit waarmee ik print. Momenteel kan ik kiezen uit een Wanhao Duplicator I3 Plus en een gerestaureerde Orcabot v0.43
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Je kunt inderdaad maar 1 type support kiezen. Maar d.m.v. support blokkering en instellingen per model kun je wel verschillen aanbrengen op verschillende plekken. Maar dat gaat de meesten waarschijnlijk een stapje te ver. Je plaats dan eerst op de plek(ken) waar je een andere structuur wilt een support blokkering van het juiste formaat. Dan kies je instellingen per model voor de desbetreffende blokkering. Kies dan voor snijdend raster. (om te voorkomen dat het anders 1 wordt met het object) Kies dan de instellingen die wilt activeren uit de lijst, in dit geval dus een aantal m.b.t. support. Pas de parameters aan en je hebt een plek waar het support afwijkt van de rest. Zo kun je bijvoorbeeld op de ene plek support hebben vanaf 50 graden en op de andere plek vanaf 85 graden. Maar er zijn veel meer parameters die je kunt aanpassen.
Patricki
Belgium

Bericht door Patricki »

Kan het zijn dat het support PLA dat je krijgt als je een Bambu combo koopt water afbreekbaar is?
Ik heb al verschillende artikels gelezen over water afbreekbaar filament maar ik weet niet of het support PLA van Bambu water afbreekbaar is.
Barbara
Netherlands

Bericht door Barbara »

Het support PLA van Bambu Lab is NIET water oplosbaar.
Het enige dat het zou moeten doen is dat het wat makkelijker loslaat van de eigenlijke print.
Ik herb het 1x geprobeerd, maar bij mij deed het niet veel beter dan met gewoon PLA. Maar de eigenlijke print kwam er slecht vanaf doordat de instellingen voor het purgen niet klopten en het speciale filament toch ook gebruikt werd in het te printen object.

Nadelen:
Printtijd, doordat je met 2 verschillende materialen print moet de machine constant purgen, dat neemt veel tijd in beslag
Hoeveelheid afval, zie hierboven

TIps
Draai je object zodat de supports op de minst in het oog springende plekken komen. Voor zover mogelijk natuurlijk.
Gebruik gewoon hetzelfde PLA voor zowel support als object, dat scheelt ontzettend veel tijd.
Bij mij hielp het enorm om de z-afstand tussen support en object een klein beetje te vergroten,(testen met stappen van 0,05 mm)
Door de grotere afstand wordt de print misschien iets minder mooi, maar het verwijderen van de support wordt wel heel veel makkelijker.
dus gewoon een afweging maken tussen esthetiek en gemak.
Bambu Lab P1P met AMS
Creality Ender 3
Cura 5.3.1
Bambu Studio
Ch3vr0n
Site Admin
Contacteer:
Belgium

Bericht door Ch3vr0n »

Standaard niet water oplosbaar, maar ze hebben het wel (PVA) maar die shit is €€€€

Sent from my Pixel 7 Pro using Tapatalk

Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing klipper op BigTreeTech SKR Mini E3 v3 & EBB42 v1.2.
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 4 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Wim62
Netherlands

Bericht door Wim62 »

Patricki schreef: 27/11/24, 14:18 Kan het zijn dat het support PLA dat je krijgt als je een Bambu combo koopt water afbreekbaar is?
Geloof mij maar , PLA filament is niet oplosbaar in water .
Ik hebt een tijd geleden een proefstukje PLA een jaar lang half in het water gehad , na dat jaar zag hij er nog steeds hetzelfde eruit .
En dat het biologische afbreekbaar is hebt ik ook mijn twijfels over .
Alles wat ik sinds 2017 in PLA voor buiten hebt geprint is nog steeds in goede vorm .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Wim62 schreef: 27/11/24, 16:21 En dat het biologische afbreekbaar is hebt ik ook mijn twijfels over .
Polymelkzuur (PLA) is een biologisch afbreekbaar en composteerbaar bioplastic. Het PLA, gecertificeerd conform EN 13432, wordt binnen 90 dagen in een industriële composteerinstallatie voor minimaal 90 procent afgebroken. De afbraak in de open lucht duurt meestal langer door verschillende factoren.

Met de nadruk dus op industriële composteerinstallatie. Daar worden kunstmatige omstandigheden gecreëerd zoals hogere temperatuur (55~70 graden), de juiste luchtvochtigheid, compressie en de juiste hoeveelheid en soorten bacteriën. PLA valt dus onder de industrieel composteerbare producten, niet iets dat je thuis op de composthoop kunt gooien. Het laat geen schadelijke stoffen achter en is binnen 90 dagen zo goed als vergaan/afgebroken
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in