Het idee heeft alles te maken met de part cooling van de FDM 3D printer(s). In conventionele vorm is de part cooling altijd afhankelijk van de omgevingstemperatuur, omdat je ook de omgevingslucht gebruikt voor het koelen van het materiaal. De koeling zal dus ook beter werken naar mate de omgevingstemperatuur lager word. Om daar invloed op te kunnen uitoefenen ben ik op zoek gegaan naar een mogelijkheid om een geregelde temperatuur over het vers gelegde materiaal te kunnen sturen. Samen met de buurman (elektronicaman en programmeur), hebben we nagedacht over welke methoden je zou kunnen gebruiken, en we zijn blijven hangen aan het idee om daar een Peltier element voor te gebruiken. Na wat ideetjes en schetswerk is er een ontwerp uit gerold, waar ik nu mee bezig ben om een prototype te bouwen.
Wie de werking van een Peltier element kent en begrijpt weet dat je daar altijd een warme en koude kant hebt. Wat we hebben verzonnen is om de koude en warme luchtstroom te gaan mengen zodat je er ingestelde uitblaastemperatuur mee kunt produceren. Dat maakt het dat je niet meer afhankelijk bent van de omgevingstemperatuur en bijvoorbeeld onder alle omstandigheden een luchttemperatuur van 10°C over het warme materiaal kunt sturen. Of het nu rond de printer 15°C of 30°C is, de uitblaastemperatuur van de part cooling blijft altijd gelijk.
Op dit moment ben ik zover dat de warme en koude kant door een uitblaasopening naar buiten worden gestuurd, en nu komt de tweede fase. Een temperatuur geregelde stappenmotor die een mengklep gaat bedienen. Het hele ontwerp gaat straks draaien op een Arduino Uno R3. De buurman denkt na over de programmering en samen verzinnen we hoe het zo compact en betaalbaar mogelijk blijft.
Voor het prototype heb ik nu twee blauwe zijden (in een keer geprint uit een rol blauw), logischer zou zijn om een rode en blauwe te hebben. Dus mocht dit ontwerp het gaan halen ga ik zeker nog een rode kant printen. Maar eerst de mengklep ontwerpen en dan kunnen we het geheel gaan testen.
Andere toepassingen voor dit ontwerp zijn ook mogelijk, en wij denken bijvoorbeeld aan het op temperatuur brengen en houden van een enclosure. In dat geval moet de Peltier misschien een maatje groter worden gekozen, maar dat is natuurlijk altijd mogelijk. Hier alvast een paar plaatjes