even voorstellen

voorstellen

Ben je nieuw? Wil je jezelf voorstellen, dan is dit het ideale plekje!
Ben_ZL
Netherlands

even voorstellen

Bericht door Ben_ZL »

Hallo jongen en meisjes... Ik ben Ben uit Zeeland (Goes) en dringend op zoek naar 3d printer informatie....
Ik heb zelf nog geen printer maar dat begint zo zachtjes aan wel te kriebelen...
Het lijstje met "things to print" wordt alsmaar langer dus ik moet opschieten..
Er zijn echter een paar prangende vragen die ik eerst beantwoord wil zien...
Bijv... : Ik lees een hoop over nozzles/hotends die vervangen moeten worden of wel/niet een warmtebed... daar begrijp ik niets van.
Klopt het dat die nozzles zo verschrikkelijk kwetsbaar zijn ? En dat het verstandig is er altijd een paar in reserve paraat te houden...?
Verder... dat warmtebed... Is er te werken zonder dit verwarmde plateau ...?
Ik heb dus nog geen printer maar heb stilletjes mijn oog laten vallen op zo'n BambuLab 1 mini... (de te maken prints gaan niet heel groot worden)
Verder lijkt mij met meerdere kleuren printen wel leuk en.... ik begrijp ook dat als je die AMS lite er bij neemt... dit ding automatisch de volgende rol pakt als er 1 leeg is...
Verder weet ik niet wat de verschillende soorten plastic als voor of nadeel hebben en of zo'n Bambulab dat allemaal lust...
Als (voorlopig...!!!) laatste vraag weet ik niet of het mij lukt ook zelf te ontwerpen... maw.. wat is leuk software en kan ik dat een proberen voordat ik huilend tot de conclusie moet komen dat het mij niet lukt...
AUB... wie kan mij verder helpen... En let wel... de Bambu is maar een idee... nog niets staat vast... vind het alleen een mooi machientje voor (denkik) een redelikjle prijs...
En... tevens... Beste wensen voor 2025...
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Ik zou zeggen begin eerst eens met je inlezen in de materie. Zowel praktische, materiele zaken zoals de printer zelf en ook de software mogelijkheden. Het internet staat wat dat betreft bomvol met info. En niet te vergeten de YT filmpjes met testen en vergelijkingen. Daar zul je toch echt zelf de energie in moeten stoppen. Al jouw vragen die je hierboven stelt worden daar gegarandeerd in beantwoord.

Daarnaast staat er ook al veel op dit forum waarvoor je de forum zoekfunctie kunt gebruiken. Kijk eens hier, daar staat weliswaar niet alles waar je naar kunt kijken, maar wel wat tips.

En een paar dingen kan ik nu al wel vertellen. Een verwarmd printbed is vandaag de dag eigenlijk standaard en niemand wil nog zonder. Theoretisch kun je PLA zonder verwarming printen, maar in de praktijk werkt verwarmd wel een stuk beter.

De nozzle/hotend hoeft normaal gesproken echt niet direct vervangen te worden. Er zijn echter betere types en dat kan een upgrade zijn, maar is in beginsel niet echt een noodzaak. En kwetsbaar is maar betrekkelijk. Het kan geen kwaad een reserve nozzle op voorraad te hebben want soms moet je hem inderdaad vervangen.

De diverse materialen? Daar zul je je gewoon in moeten verdiepen om de verschillen te kennen, maar in beginsel volstaat PLA voor veel doeleinden.

En welke 3D-tekensoftware? Tja er zijn er vele, maar ook daar zul je verder in moeten verdiepen. Er is veel gratis software voorhanden, maar met verschillen leercurves. Dat ligt dus ook voor een deel aan jezelf wat voor jou geschikt of ongeschikt is.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Wim62
Netherlands

Bericht door Wim62 »

Welkom Ben jongen , google is je best vriend .
Voor 3D teken programma's , hier is er een overvloed van gratis en betaald .
https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/2267044
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4S
Banditoz
Netherlands

Bericht door Banditoz »

Nozzles slijten helemaal niet heel hard ala je met pla of petg print (twee veel gebruikte filamenten) maar ze raken soms verstopt. Het is altijd slim om minstens 1 reserve nozzle.in huis te hebben zodat je snel verder kunt ala het een keer mis gaat. Heated bed is wel aan te raden en heeft de bambulab volgens mij standaard (ff googlen heb zelf geen bambulab). En verder voor je iets koopt vooral wat verdiepen in de materie door hier te lezen of youtube te gebruiken.
Hobby gebruiker, ender 3 pro met bigtreetech manta E3EZ met klipper/mainsail, ender 5 pro met E3EZ, CB2 en EBB36 met klipper/mainsail en orbiter extruder met orbiter sensor en een creality k1.
Wim62
Netherlands

Bericht door Wim62 »

Banditoz schreef: 04/01/25, 21:36 1 reserve nozzle.in huis te hebben
Een nozzle van een bambu A1 mini kost een aardige duit €10 +
Kan de bambu printers wel goedkoop zijn , maar de onderdelen zijn peperduur en moeilijk te vervangen .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4S
PrintEngineer
Netherlands

Bericht door PrintEngineer »

Op de website 3D deskundige staat veel informatie die overigens met wat zoekwerk ook op dit forum kan worden gevonden. Lezen en leren is dus nog steeds de manier om wijzer te worden. https://3ddeskundige.nl/blogs/3d-pri ... oopgids
Printen doet ik niet meer, en toch blijft het een mooie hobby
Ben_ZL
Netherlands

Bericht door Ben_ZL »

Sorry mannen... jullie hebben helemaal gelijk... Ik was te snel met mijn vragen... dit forum staat idd barstensvol met info...
Ik ga daar eerst op het gemakkie maar eens doorheen ploegen....
In ieder geval, bedankt voor jullie reactie.... en... I'll keep you posted...
Sardonis
Germany

Bericht door Sardonis »

Valt wel mee hoor je vragen, ben ook een newbie in deze wereld en had vergelijkbare vragen.
Op YT staat heel veel informatie maar helaas ook redelijk wat onzin.
Momenteel gebruik ik in een poging zelf wat maatwerk te creëren Tinkercad.
Over materiaalkeuze is bij de A1 mini de keuze sowieso beperkt,
Zoals ik begrepen heb is voor bepaalde materialen een gesloten omgeving wenselijk voor warmtebehoud.
PLA en PTEG zijn dan de meest gebruikte soorten denk ik.
Veel succes met je keuze!
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in