Oorzaak onbekend gefaalde print

Slaat layers over (denk ik)

Is je keuze van 3D-printer gemaakt en aangekocht, maar je hebt nadien nog een vraag? Heb je een probleem met een 3D print, en zoek je hulp? Dan is dit z'n plek.
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 6 months en 1 week old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
OctoDaddy
Berichten: 1
Lid geworden op: 12/10/23, 14:40
Netherlands

Oorzaak onbekend gefaalde print

#1

Bericht door OctoDaddy »

Hallo heren, dit wordt mijn eerste post op dit forum, met een goede reden!
Normaal kan ik de printproblemen zelf opsporen door even te googelen, maar achter de oorzaak kom ik echt niet achter van de onderstaande foto's. Layer shifting is het niet, omdat ik meerdere prints in de hoogte heb gemaakt, waarbij op dezelfde hoogte er geen sprake was van het overslaan van layers. Ook al met de temperatuur en retraction gepeeld zonder resultaat. Aan het bed-level kan het ook niet liggen, aangezien de fout pas halverwege de print ontstaat. Temperatuur van het bed is ook al aangepast.
Dit zijn mijn slicer settings:
Printtemp: 200 graden
Bedtemp: 55 graden
Speed: 80 mm/s
Support: yes (vanaf overhang van 55 graden)
Retraction: 3 mm
infill: 30% (ook geprobeerd met 80%)

Kan iemand mij vertellen wat hier aan de hand is?
Afbeelding

Afbeelding
P.S. model is voor een monitor aan de muur te schroeven. :P
Wim62
Berichten: 334
Lid geworden op: 25/09/22, 17:12
Locatie: Arnhem
Netherlands

#2

Bericht door Wim62 »

Ik kan wel iet zeggen maar dat zijn dan allemaal suggesties waar je niets aan hebt .

Maar de beste manier om er achter te komen is het model opnieuw te printen en er dan bij te blijven zitten .
Dan zie je op een gegeven moment waar en wat er fout gaat .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 479
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#3

Bericht door Rob52 »

Vergeet de dames van het forum niet, die zijn er ook ;)

Wat precies de oorzaak is, is moeilijk te zeggen, erg goed te zien op de foto's is het niet echt. Wat ik wel zie is dat je bedleveling niet goed is. De linkse startlijn hecht nauwelijks en de lijnen van de brim zijn ronde draden die niet in elkaar overvloeien. En linksonder hecht de brim ook niet. Dat wijst er op dat de afstand bed-nozzle te groot is. Dat je überhaupt nog hechting hebt komt waarschijnlijk door het type ondergrond dat je gebruikt.

Enige dat ik zo kan bedenken is dat er tijdens het printen een plek is waar de hechting tussen 2 lagen faalt waardoor de lagen die er na komen niet meer kunnen hechten en er spaghetti ontstaat. Een andere oorzaak zou kunnen zijn dat er een tijdelijke verstopping ontstaat tijdens het printen waardoor er even geen laag geprint wordt en daarna er wel weer filament uit de nozzle komt dat vervolgens geen laag meer heeft om op te hechten. Dat kun je, zoals Wim al aangeeft, alleen constateren door erbij te blijven zitten en te kijken wat er gebeurt.

Wat ik ook vreemd vind is dat ik een toplaag op pak hem beet 2 mm hoogte zie waar geen toplaag geprint is maar meer op infill lijkt.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Barbara
Berichten: 58
Lid geworden op: 31/12/22, 20:46
Netherlands

#4

Bericht door Barbara »

Geen probleem van maken Rob, ik voel mij nog steeds aangesproken hoor.
Zolang de aanhef beleefd en/of vriendelijk is, is dat voor mij genoeg.
Ik spreek hier alleen voor mijzelf, niet voor de andere dames :D

Veel heb ik eigenlijk niet aan bovengenoemde toe te voegen.
Wel een aantal praktische tips die voor elk probleem gelden:
Test eens met een kleine (wel hoog genoeg zijnde) print of dan ook het probleem ontstaat. Dan kun je uitsluiten dat het je ontwerp is.
Verander per keer maar 1 variabele en schrijf de oude waarde duidelijk ergens op.
Dan kun je altijd weer terug naar de oude waarde als er niets of iets ergers gebeurt.
Heb je je printbed al eens schoongemaakt, want ik zie inderdaad ook dat de hechting van deze print niet optimaal is.

Met systematisch werken en goede administratie kom je een heel eind.
Succes
Bambu Lab P1P met AMS
Creality Ender 3
Cura 5.3.1
Bambu Studio
Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 205
Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Netherlands

#5

Bericht door PrintEngineer »

Wanneer ik als leek naar deze foto's kijk krijg ik de indruk dat er een aantal dingen beter kunnen. Eentje is er al genoemd en dat is de hechting. De brim laat over vrij grote oppervlakken los en die is juist om de hechting te verbeteren. In die gevallen waar je een brim gebruik moeten de lijnen in elkaar overvloeien zodat het optimaal hecht aan het heatbed. In jou geval lijkt bedleveling noodzakelijk omdat de nozzel te ver van het bed af staat


Zelf zou ik dus eerst de machine op mechanische maleur nalopen alvorens aan de instellingen te gaan sleutelen. Denk dan aan de verplaatsing van de x-, y- en z-as. Loopt dat wel helemaal soepel? En zit de bowden tube nog wel goed in de zitting. En zo zou ik persoonlijk eerst alle kritische componenten van de printer nalopen. Maar uiteraard heb ik bij het zien van de foto's ook geen beeld van hoe goed jij je printer technisch voor elkaar hebt
Gebruikersavatar
3DWim
Berichten: 296
Lid geworden op: 26/09/22, 20:04
Netherlands

#6

Bericht door 3DWim »

Wat ook zou kunnen, mij overkomen, is dat er ergens een kabel blijft haken.
Dat kan random gebeuren als de tafel omhoog gaat.
Groet,
Wim

To quote or not to quote


Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 569
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

#7

Bericht door Ch3vr0n »

Heb even je topic verplaatst naar het vragen subforum. Printresultaten is meer bedoeld om succesvolle prints, voortgang topics etc te delen. Verder welkom op het forum!
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Gebruikersavatar
Puffeltje
Berichten: 96
Lid geworden op: 28/09/22, 13:30
Locatie: Beverwijk
Netherlands

#8

Bericht door Puffeltje »

Omdat sommige delen wel redelijk goed geprint worden en sommige delen weer niet zou ik eens kijken of de ondersteuning van het object wel overal aanwezig is c.q. blijft hechten op je printbed. Als deze hechting van de ondersteuning te wensen overlaat print je dus in lucht. Mijn advies (zoals anderen ook al aangaven) : opnieuw printen, en erbij blijven om te kijken waar het mis gaat.
Ender 5 Plus - SKR 1.4 Turbo - DFR0550 display - Klipper (Bezig met ombouw naar Mercury One.1)
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 479
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#9

Bericht door Rob52 »

Ik heb de indruk dat het niet zo'n hoge prioriteit heeft bij de TS aangezien hij sinds de plaatsing niet meer is ingelogd. En zonder terugkoppeling wordt het verder allemaal giswerk.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 205
Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Netherlands

#10

Bericht door PrintEngineer »

Grote kans dat de ts zich op meerdere forums heeft geregistreerd en is blijven hangen waar het eerste antwoord werd gegeven
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten