Is dit warping? - Glad printen met Facilan C8

Vragen over het gebruik van een de printer, toepassingen etc...
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 5 months en 3 weeks old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Matthijs
Berichten: 10
Lid geworden op: 16/08/23, 15:46
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:
Netherlands

Is dit warping? - Glad printen met Facilan C8

#1

Bericht door Matthijs »

Beste 3Dprint-vrienden en vriendinnen,

Ik heb op aanraden van een collega een rol Facilan C8 gekocht. Heeft een hogere treksterkte dan ABS maar veel belangrijker (voor mij dan) ziet het er fantastisch uit. De lagen lijken veel meer samen te smelten en dit geeft bijna het gevoel dat je met een resin printer werkt. Maar... ik had dit gevoel met name de eerste 5mm. Toen kwamen de gaten van het 3D model erbij (zie bijlage) en ontstaan er strepen. Ik dacht eerst aan warping maar dat lijkt mij een vreemde positie. Ik ga vandaag weer wat experimenteren met de instellingen maar was benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.

Op de rol staat als verwerkingstemperatuur 180-210 en het bed 35-50. Ik heb geprint met 195-45

Ieder advies wordt op prijs gesteld!

(En nee... ik heb nog niet de tijd genomen om een vijltje door de gaten te halen :)
Bijlagen
IMG_3129.jpeg
Banditoz
Berichten: 135
Lid geworden op: 04/12/22, 13:49
Netherlands

#2

Bericht door Banditoz »

Bed temperatuur zal prima zijn als er niks is losgelaten. Voor de rest van de print zou je een temp tower kunnen printen om te kijken of daar verbetering te halen is.
Hobby gebruiker, ender 3 pro met bigtreetech manta E3EZ met klipper/mainsail, ender 5 pro met skr mini e3v3, bigtreetech cb1 met klipper/mainsail en orbiter extruder met orbiter sensor en een creality k1.
Gebruikersavatar
3DWim
Berichten: 296
Lid geworden op: 26/09/22, 20:04
Netherlands

#3

Bericht door 3DWim »

Tsja waar begin je?
Er zijn zoveel variabelen om iets te tunen. Maar als we nu eerst het ontwerp aanpassen naar geen gaten? Dan weet je het meeste: immers zelfde printer (welke weet ik niet), zelfde materiaal, temp etc.
Als dat wel mooier wordt zit het in je slicer die de gaten vreemd vind en/of je printer die niet exact aan de overzijde van een gat terecht komt.
Ik zie dat de hele hoogte waar de gaten zitten verschoven is. Dat lijkt mij iets met slicer en/of printer.
Groet,
Wim

To quote or not to quote


Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 478
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#4

Bericht door Rob52 »

Het lijkt op een vorm van ghosting, maar echte ghosting is het ook weer niet. Misschien eens een lagere snelheid proberen.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Barbara
Berichten: 58
Lid geworden op: 31/12/22, 20:46
Netherlands

#5

Bericht door Barbara »

Hallo Matthijs,
Nee, dit is volgens mij geen warping. Warping ontstaat aan de onderkant van je print als de hechting niet goed is.

Met een materiaal printen dat je nog niet kent is altijd een zoek-en-vind spelletje.
Met nieuw materiaal is het verstandig om eerst met wat kleinere objecten uit te vogelen wat hiervoor de beste instellingen in je slicer zijn.

Zoals voorgesteld is een temperatuur tower (in alle soorten en maten op Thingiverse te vinden, inclusief gcodes voor de temperatuur) geen overbodige luxe, daaruit kun je al veel informatie halen.

Daarna is het handig om een kalibratie-printje te printen. Zo weet je of je misschien je extruder moet kalibreren.

Kijkend naar hoe dit object geprint is vermoed ik dat het een instelling in je slicer is die nog niet klopt.
Hoe snel print je? Met veel 'speciaal' filament krijg je alleen goede resultaten bij een veel lagere snelheid dan je normaal gewend bent.
Een verkeerde acceleratie-instelling zou ook de boosdoener kunnen zijn, aangezien de printer anders print wanneer er veel geremd en geaccelereerd wordt.

Dat zijn al een heleboel zaken waar je mee aan de slag kunt.

Praktische tip: verander per keer maar 1 variabele, schrijf de oude waarde en de nieuwe waarde op en test dan of er iets positief veranderd.

Succes
Bambu Lab P1P met AMS
Creality Ender 3
Cura 5.3.1
Bambu Studio
Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 200
Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Netherlands

#6

Bericht door PrintEngineer »

Dit soort prints heb ik in het begin ook vaak gehad. Een aantal dingen kon ik oplossen door de machine goed af te stellen en te kalibreren. Verder zou ik eens wat experimenteren met de retraction speed en de retraction distance. Elke materiaal heeft zijn eigen smeltsnelheid en bij een te hoge retraction distance en speed koelt het filament mogelijk net teveel af waardoor het minder lekker vloeit. Want met 195°C zit je mooi in het midden van de bandbreedte en hoef je daar waarschijnlijk niets aan te veranderen. En ook een expirimentje waard zijn de Z-beam instellingen. Die zou je ook eens op sharpest corner kunnen zetten
Gebruikersavatar
Ch3vr0n
Site Admin
Berichten: 568
Lid geworden op: 24/09/22, 12:27
Locatie: Op m'n achterwerk
Contacteer:
Belgium

#7

Bericht door Ch3vr0n »

Die gaten lijken mij onderextrusie ofwel bij het begin van een nieuwe laag (kan soms opgelost worden door de nozzle extra te "primen" in de slicer) of einde van een laag. Die uitsteeksels zijn waarschijnlijk stringing zoals reeds aangegeven en dat kan meestal worden aangepakt met retractie tuning. Die duidelijke "strepen" lijken me dan weer deels op z-banding, of door variabele laaghoogte.
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing met octoprint op Raspberry Pi 4b. Veel gebruikte filament merken: Real Filament & Sunlu
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 2 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
Gebruikersavatar
Matthijs
Berichten: 10
Lid geworden op: 16/08/23, 15:46
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:
Netherlands

#8

Bericht door Matthijs »

Beste forumleden, Want een berg aan informatie heb ik weer mogen ontvangen!! Ik ga eerst even alle tips inventariseren en dan zoals Barbara adviseerde alle tips één-voor-één toepassen. Alvast heel erg bedankt voor het meedenken en na het Eureka moment laat ik weer van mij horen :)
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Barbara en 4 gasten