Ha kameraden

Ben je nieuw? Wil je jezelf voorstellen, dan is dit het ideale plekje!
The forum Administrator has chosen to advise you that this topic is 6 months en 1 week old and that you may wish to begin a new topic or use the search feature to find a similar but newer topic.
Plaats reactie
Jampot007
Netherlands

Ha kameraden

Bericht door Jampot007 »

Ha kameraden,

Ik zal mezelf ook even voorstellen, wel grappig een forum met wat gelijkgestemden.

Jaar of 9 geleden begonnen met de beruchte Anet A6 wat een kutding was dat, maar wel leuk om mee te rommelen en wegwijs te worden met het 3D printen. Gezien mijn studie als Industrieel Ontwerper in die tijd heb ik het ook als oefening gebruikt met 3D modeleren. Naarmate de tijd vorderde zijn wat andere printers de revu gepasseerd. Een Monoprice Mini voor 50 euro. Een 2ehands Leapfrog die een bedrijf had vervangen. Van een hobbyist die stopt met zn hobby een hele zwik onderdelen en een CR-10 en Ender 3. Het meeste is niet lang gebleven maar een Prusa MK3 wel.

De Prusa MK3 werkte zo goed dat ik ook wat nuttige dingen kon printen. Indertijd heb ik toen ook voor andere mensen wat geprint via Marktplaats. Hoewel het nog niet zo lang geleden is was ik toen een van de eerste en enige en nu zijn er zoveel '3D print services' op Marktplaats dat ik er niet meer actief ben.

Toen nog een MK3, die ondertussen ook alweer weg is, en een tijdje terug de Bambu XC1 natuurlijk, een echte mijlpaal voor het consumenten 3D printen vind ik qua gebruiksgemak betrouwbaarheid en kwaliteit. De Bambulab word nog regelmatig gebruikt voor prototypes en sporadisch een betaalde print/ontwerp-opdracht.

Ook de weg naar China is ontdekt en bestel regelmatig prototypes metaal 3D geprint. In aluminium of roestvrijstaal. Voor wie het niet kent, die metaal 3D prints zijn verrassend sterk maar net als bij FDM 3D printen zijn er wat limitaties scherpe hoeken lopen soms wat vol en bepaalde overhangs zijn ook geen succes. Maar het blijf toch fijn een eigen FDM 3D printer te hebben om binnen een dag een idee of concept in de realiteit te zien.

Groet,
Jonatan
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Jampot007 schreef: 21/10/24, 19:05 begonnen met de beruchte Anet A6 wat een kutding was dat
Dat ben ik dus totaal niet met je eens. In die tijd was het een wereld ding voor weinig geld met enorm veel mogelijkheden voor de doe-het-zelver om het apparaat te optimaliseren. Ik heb er (weliswaar de A8, maar in principe dezelfde printer) erg veel plezier aan beleefd. Dat er nu zoveel betere kwaliteit beschikbaar is kun je niet met toen vergelijken.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Jampot007
Netherlands

Bericht door Jampot007 »

Rob52 schreef: 21/10/24, 19:23 erg veel plezier aan beleefd.
ik had ook zeker geen spijt van mijn aankoop maar achteraf was het 3D printen toen meer een hobby dan dat 3D printen een functionele productietechniek was.
PrintEngineer
Netherlands

Bericht door PrintEngineer »

Ook ik ben met de A6 begonnen en heb het ding in het begin ook vaker vervloekt. Maar gaandeweg begon ik de materie steeds beter te begrijpen en leek de A6 wel steeds beter te worden. Maar feitelijk werd ik steeds handiger en lag het 9 van de 10 keer aan mij als er iets mis ging.

De ontwikkeling in 3D printets heeft de afgelopen 5 jaar echt een vlucht genomen. En er zijn steeds meer software invloeden die de printer beter laten presteren. Ook hoeft de gebruiker over steeds minder kennis te beschikken dan bijvoorbeeld 10 jaar geleden.

Zelf ben ik echt gek op spartaanse machines zonder gesloten behuizing, en waar nog echt aan gesleuteld kan worden. Een klein jaartje terug stond hier een korte periode een XYZ Davinci met gesloten behuizing. Een enorm lomp ding met veel te klein bouw volume. Ik heb hem dus ook snel weer verkocht.

Op dit moment beschik ik over twee volledig functionele printers in de vorm van een Wanhao Duplicator I3 Plus en een echte vetetaan, de Orcabot v0.43. Beide met een stalen frame waarvan de laatste uit 4 mm plaatstaal is opgebouwd. Een echte tank onder de printers
Tja ik weet niet waarom, maar ik heb iets met Orcabot printers
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Jampot007 schreef: 21/10/24, 19:26 ik had ook zeker geen spijt van mijn aankoop maar achteraf was het 3D printen toen meer een hobby dan dat 3D printen een functionele productietechniek was.
Het is voor mij nog steeds een hobby. Er zijn mensen die denken zomaar even een printservice te beginnen, maar dat is, zeker vandaag de dag, niet zomaar iets. Ik weet wat erbij komt kijken waarmee je de bietenbrug op kunt gaan. En daarom houd ik het ook bij een hobby. Alleen met veel investering en kennis van zaken kun je kans van slagen hebben. Maar zoals je zelf al aangaf is de concurrentie tegenwoordig erg groot. Al zitten daar heel wat figuren bij die denken dat als ze een 3D-printer bezitten ook meteen maar een printservice kunnen starten. Al hebben ze eigenlijk nul komma nul ervaring en weinig of geen kennis van zaken.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Wim62
Netherlands

Bericht door Wim62 »

PrintEngineer schreef: 21/10/24, 19:59 Ook ik ben met de A6 begonnen en heb het ding in het begin ook vaker vervloekt. Maar gaandeweg begon ik de materie steeds beter te begrijpen en leek de A6 wel steeds beter te worden. Maar feitelijk werd ik steeds handiger en lag het 9 van de 10 keer aan mij als er iets mis ging.
Dat kan ik mij nog heel goed herinneren op het oude forum , er was toen geen land met hem te bezeilen , wat eigenwijs was hij toen 🤣.
Volgens mij hebt je er toen twee gehad , een hebt je van ellende aan iemand weggegeven en een hebt je gekregen van je vrouw .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4S
PrintEngineer
Netherlands

Bericht door PrintEngineer »

Dat klopt @Wim62. Eigenwijs ben ik nog steeds en wie met mij het land kan bezeilen moet nog geboren worden.

De eerste A6 was na korte tijd al afgeschreven en omdat mijn vrouw vond dat ik niet te snel mocht opgeven kocht zij heimelijk een nieuwe.

En het heeft nog zeker 2 jaar geduurd voor ik iets wist te printen wat het daglicht kon verdragen. En nu ben ik zelden tevreden en zoek vrijwel altijd naar beter. Printen betekend in mijn geval dus ook meestal het printen van nieuwe onderdelen voor mijn printers
Tja ik weet niet waarom, maar ik heb iets met Orcabot printers
3DWim
Netherlands

Bericht door 3DWim »

Ook ik was blij verrast met de kwaliteit van de A6 !
Voorwaarde was wel dat je hem goed in elkaar moest zetten. Zonder stress op de kunststof onderdelen. En op een stevige ondergrond vastzetten. Het frame niet de draadeinden.
Groet,
Wim

To quote or not to quote

Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen