Bambu Lab in het nieuws

Update zet 3D-printers van Bambu half op slot, gebruikers woedend

Algemeen forum
Rob52
Netherlands

Bericht door Rob52 »

Dit is het laatste bericht van de vorige pagina:

Dacht ik al :twisted:
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Ch3vr0n
Site Admin
Contacteer:
Belgium

Bericht door Ch3vr0n »

Die update is momenteel nog NIET uitgerold, maar in beta fase, maar yup. Deze kerel hier gaat voorlopig niet updaten want die hele bambu connect rommel hoef ik niet. Dat nieuws bericht is trouwens de 2e in de reeks.

1. https://blog.bambulab.com/custom-firmwa ... ecosystem/
2. https://blog.bambulab.com/updates-and-t ... u-connect/

Ze gaslighten de community, hebben TheWaybackMachine gevraagd om de site te scrubben / blacklisten, maken claims rond een officiële API die ontkracht wordt door BTT
We were informed that at some point in the future there would be an official API but otherwise on both points we were unable to obtain clarity and eventually we ceased to get responses.
. Ze zeggen dat ze werken met de OrcaSlicer dev, maar da's gelogen Klik. Ze zeggen in hun recentste blog
We want to make it absolutely clear that all of these claims are entirely false:

Bambu Lab will remotely disable your printer ("brick" it).
Firmware updates will block your printer’s ability to print.Firmware updates will block your printer’s ability to print.
Maar sectie 7.4 van hun TOS zegt heel wat anders
7.4 Your Bambu Lab product will automatically search for and download new update packages to provide you with timely update services. These updates are designed to resolve cyber security loopholes and prevent new threats, and it is important to accept and install security related system updates in a timely manner. Due to the importance of these updates, your product may block new print job before the updates is installed, and will immediately provide update notifications to help you understand the related information.
Ze forken opensource software voor hun slicer (gebaseerd op prusaslicer en orcaslicer) en gooien der nu een crappy muur op (bambu connect). Ze vereisen "authentication" zelfs in LAN MODE, waar ze helemaal geen recht toe hebben onder het mom van "security". Mijn netwerk veiligheid heeft bambu zich niet mee te moeien.

En da's nog maar het begin
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing via klipper op een Raspberry PI 5, BigTreeTech SKR Mini E3 v3 & EBB42 v1.2.
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 4 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
PrintEngineer
Netherlands

Bericht door PrintEngineer »

Tijden en behoeften veranderen. Kijk bijvoorbeeld naar bedrijven. 15 tot 20 jaar geleden hadden die vaak zelf servers in het netwerk staan. Heden ten daage staat alles in een cloud en niets meer op eigen servers. Voor zaken als Spotify geldt hetzelfde. De tijden van walkmen's, CD spelers en portable MP3 players is wel ongeveer voorbij. Nu streamen de meeste mensen hun muziek of video's vanuit de cloud. Bambulabs volgt die trend en dus ook grote fabrikanten als HP, Dell, Spotify, Samsung etc. De fabrikant bepaald in veel gevallen wat jij met hun producten kunt doen. En oude zeurzakken zoals ik moeten daar eigenlijk niets van hebben, maar de jongere generatie groeit ermee op en vinden het straks heel normaal. En verzet plegen heeft geen zin. Daar is deze trend al tever voor ontwikkeld
Printen doet ik niet meer, en toch blijft het een mooie hobby
Ch3vr0n
Site Admin
Contacteer:
Belgium

Bericht door Ch3vr0n »

PrintEngineer schreef: 22/01/25, 22:57 De fabrikant bepaald in veel gevallen wat jij met hun producten kunt doen.
yup, maar dat ùaakt niet dat ze het recht hebben, ern al helemaal niet om te bepalen wat ik met mijn spullen doe en hoe, op mijn netwerk
Creality CR-10 Max met Bondtech DDX v3 & Slice Engineering mosquito magnum hotend
* aansturing via klipper op een Raspberry PI 5, BigTreeTech SKR Mini E3 v3 & EBB42 v1.2.
* to-do: heatbed isolatie, x-as belt tensioner, dubbele y-as riem synchronisatie

Bambulab X1C + 4 AMS

Anycubic Photon M3 Plus & Wash & Cure 2.0
* Resins: Anycubic & Phrozen
PrintEngineer
Netherlands

Eerlijk gezegd denk ik dat je er weinig tegen kunt doen. Een fabrikant bepaald tenslotte binnen alle geldende regelgeving welke functionaliteit de klant voor zijn/haar geld krijgt. Als dat betekend dat op afstand printen niet gaat zonder de cloud van de fabrikant is dat zoals het product werkt. De auto industrie ontwikkeld al jaren auto's vol met techniek waar ik niet om heb gevraagd. Waarom heb ik een achteruitrijcamera en legio bliepjes nodig? Het lukt mij ook prima om een auto zonder die hulpmiddelen achteruit in te parkeren. Maar die systemen kan ikzelf niet eens meer uitschakelen, want de fabrikant vind dat ik ze moet gebruiken. En als klant kan ik daar niets tegen doen. De fabrikant zegt dat deze systemen op de auto zitten om de veiligheid te verhogen. En daar heb je een argument te pakken waarmee de fabrikant de discussie zal winnen. Dus m. i. Heeft het weinig zin om verzet te plegen. Bambulabs zal de keuze die ze hebben gemaakt tegenover wet- en regelgevers kunnen verdedigen
Banditoz
Netherlands

Bericht door Banditoz »

Bij autos is het ook al zo dat je moet betalen om bepaalde functies aan te zetten. Bij sommige wordt zelfs het motorvermogen niet volledig gegeven tenzij je de versie met 25 of 30 pk meer koopt die dus alleen softwarematig geregeld is.
Hobby gebruiker, ender 3 pro met bigtreetech manta E3EZ met klipper/mainsail, ender 5 pro met E3EZ, CB2 en EBB36 met klipper/mainsail en orbiter extruder met orbiter sensor en een creality k1.
Wim62
Netherlands

Bericht door Wim62 »

En daarom moet je niet iets kopen wat met cloud of on the air bediend kan worden ,
Bij tesla kunnen ze precies zien waar hun producten rijden , en als ze willen kunnen ze de auto op afstand laten stoppen .
Een auto fabrikant zegt ook niet dat je bij die ene benzine maatschappij moet tanken ander rijd jou auto niet meer .
En Liander zegt ook niet tegen haar klanten je moet Vattenfall nemen en niet Eneco want ander krijgt je geen stroom .
Dat is nu net het verhaal van Bambu , update je dan hebben zij de touwen in handen , en update je niet dan laten ze bepaalde functie vervallen.
B.V. camera zou mischien niet meer werken , ze ze zouden ook kunnen verplichten om alleen maar met Bambu filament te printen , want daar zit een chip .

Ik zegt niet dat je Bambu niet moet kopen , dat moet iedereen zelf weten .
Maar als je het heft in eigen handen wil houden zou ik het zeker niet kopen .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4S
NineLizards
Netherlands

Bericht door NineLizards »

Mensen kopen een Apple telefoon, en klagen over Bambu. In elke nieuwe auto moet tegenwoordig een GSM module zitten. De helft van de wereld kijkt Tik Tok en Facebook. Ziggo monitored je IP verkeer (al is dat beperkt, maar toch).

Nee, ik praat het niet goed. Maar we hoeven er ook niet oneindig lang over te zeuren. Besluit zelf wat je acceptabel vindt, en wat niet. Maak je keuze met je centjes.

Maar iedereen die een iPhone heeft en klaagt over Bambu, moet eigenlijk z'n smoel houden. Tenminste, dat vind ik. Tijd om weer wat te printen op mijn betrouwbare Bambu printer, via de wat minder betrouwbare Bambu cloud...
Bambu Labs X1C + Ams / Dremel 3D20
PrintEngineer
Netherlands

De ontwikkelingen op het gebied van 3D printers is al jaren trend gevoelig. Bambulabs is een trendsetter geworden en het zal niet lang duren tot andere fabrikanten volgen. Over een aantal jaren kunnen grote namen als Creality, Flashforce of Anycubic dezelfde functionaliteit hebben. Gaat ze dat minder populair maken? Persoonlijk denk ik van niet
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in