Dit is het laatste bericht van de vorige pagina:
Een ander mogelijk probleem kunnen de vertikale kogellagers zijn van de Z-as stangen. Als deze niet meer soepel lopen dan blijft het bed op hetzelfde plek hangen terwijl hij eigenlijk had moeten zakken. (inschatting van de fotoos is dat het om een ender5 gaat) In dit geval blijft de nozzle op de zelfde hoogte staan ten opzichte van je printbed. Dan kan hij zijn filament niet kwijt met gevolg een verstopte nozzle.telkens vastzitten filament na een paar lagen
Extruder probleem
Ender 5 Plus omgebouwd naar Mercury One.1 , voorzien van BigTreeTech Manta M8P V2, raspberry pi CM4, EBB36, Phaetus Rapido Hotend 2 UHF - DFR0550 display - Klipper met CANbus
-
PrintEngineer
Als slicen met de andere slicer exact hetzelfde resultaat geeft is het 99% zeker een mechanisch probleem. Denk dat je het pas gaat vinden door de extruder te demonteren
Tja ik weet niet waarom, maar ik heb iets met Orcabot printers
Draait de ventilator van de heatbreak wel?
Op alle drie de foto's staat die in dezelfde stand namelijk (lijkt ook stil te staan).
Als die niet draait, zou het zomaar heatcreap kunnen zijn.
Op alle drie de foto's staat die in dezelfde stand namelijk (lijkt ook stil te staan).
Als die niet draait, zou het zomaar heatcreap kunnen zijn.
De Titanic was gebouwd door professionals,
De Ark door amateurs!
De Ark door amateurs!
Heb ik ook al aangegeven in het begin, maar blijkbaar heeft hij het niet gelezen of het is niet het probleem.
Groeten Hardy
Zelfbouw Ultifaker 20x20 Ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER via CanBus
Zelfbouw Ultifaker 20x20 Ramps 8 bits Marlin 1.19
Zelfbouw 3D-cube 25x25 https://www.youtube.com/watch?v=udCxjZcOA-c&t=8s
Zelfbouw CoreXY 30x30 MKS-Sgen-V2 32bits KLIPPER via CanBus
Ik denk het probleem gevonden te hebben. Het is een mechanisch en slicer instelling probreem. Mechanisch omdat er een scheurtje in de zijkant van de extruder zit. Dit is tijdelijk even snel opgelost door de tube langer te maken. Het probleem met de instelling is denk ik dat de retraction niet goed is. Deze is te hoog of niet snel genoeg. Helaas ben ik een paar dagen niet in de gelegenheid om dit allemaal verder uit te zoeken dus volgende week meer. Met PlA heb ik overigens geen probleem. Met PETG doet het probleem zich voor.
-
PrintEngineer
De snelheid van de retraction wordt door de processor op het mainboard berekend, en die moet dus altijd exact goed lopen. Maar het kan natuurlijk zijn dat er iets met teveel weerstand draait of de driver van de stappen motor niet helemaal fris meer is.
En waar zit het scheurtje dat je hebt ontdekt? Ik kan hem niet zo goed plaatsen als het probleem met een langere tube is opgelost
En waar zit het scheurtje dat je hebt ontdekt? Ik kan hem niet zo goed plaatsen als het probleem met een langere tube is opgelost
Tja ik weet niet waarom, maar ik heb iets met Orcabot printers
die kun je in het omcircelde deel van de foto op de eerste post vinden. Dat is jet kapje van de extruder.
Ik heb zojuist een PLA print test uitgevoerd met de 0.6 mm nozzle en deze print is prima. Test uitgevoerd met een 3D calibration ruler.
Ik heb zojuist een PLA print test uitgevoerd met de 0.6 mm nozzle en deze print is prima. Test uitgevoerd met een 3D calibration ruler.
Volgens mij schreef ik dat ook al als eerste reactie. Er is wat kapot.
Groet,
Wim
To quote or not to quote
Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Wim
To quote or not to quote
Pro Deo 3D fanaat