Filament kleeft niet aan plaat

Is je keuze van 3D-printer gemaakt en aangekocht, maar je hebt nadien nog een vraag? Heb je een probleem met een 3D print, en zoek je hulp? Dan is dit z'n plek.
Erinaceus1990
Berichten: 2
Lid geworden op: 15/08/25, 16:49
Netherlands

Filament kleeft niet aan plaat

#1

Bericht door Erinaceus1990 »

Ik ben zelf al een tijdje aan het hobbyen met een Anet A8 (maar ben absoluut geen pro) Nu loop ik bij de eerste print al tegen een probleem aan. :cry:
Ik probeer met PETG een ring te printen maar het filament blijft niet goed aan de plaat kleven. Ik heb (denk ik) alle stappen van tevoren goed doorlopen, bed zo goed mogelijk geleveled, plaat schoongemaakt, ingespoten met haarspray maar het resultaat blijft hetzelfde. Een gedeelte kleeft niet op de plaat waardoor die opbolt en uiteindelijk achter de fanduct blijft hangen. Na nog een 'pass' blijft hij haken en sleept vervolgens de print over het bord....
Mijn instellingen zijn als volgt: bed 70 graden, extruder, 215 graden, printsnelheid 50 mm/s. en initial layer speed op 25 mm/s.
IMG_20251021_205529373.jpg
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 990
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#2

Bericht door Rob52 »

Ik print meestal met een extruder temperatuur van rond de 240 graden. En de juiste leveling is erg belangrijk, een beetje te veel ruimte en het gaat fout.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 761
Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Netherlands

#3

Bericht door PrintEngineer »

Op de foto valt het niet goed te zien of je op een glasplaat print. Mijn advies is, zo niet koop dan een borosilicaat glasplaat en een spuitbus(je) hechtspray en dan zou het beter moeten gaan. Let natuurlijk wel op dat het toevoegen van een glasplaat een aanpassing van de eindschakelaar positie vereist
Tja ik weet niet waarom, maar ik heb iets met Orcabot printers
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 242
Lid geworden op: 26/03/23, 08:21
Locatie: Hoogeveen
Netherlands

#4

Bericht door Frits »

Heb je wel geleveld in de warme conditie? Dat maakt nogal veel verschil.
Groeten uit Hoogeveen.

3 Printers: Artillery Genius, Anycubic Kobra 3 combo en een Elegoo Neptune 4 plus
Software: ik ontwerp met Design Spark Mechanical 6.0.3 en Cura 5.6.0
Gebruikersavatar
3DWim
Berichten: 525
Lid geworden op: 26/09/22, 20:04
Netherlands

#5

Bericht door 3DWim »

Ik ben ook ooit begonnen met een Anet maar heb daar zeker in het begin nooit een speciale plaat voor gebruikt, noch haarspray of andere meuk.
Goed uitlijnen op hoogte en de juiste temperatuur en met gewoon pla beginnen zou ik zeggen. Ook die ronde blaasmond gaat niet helpen.
Groet,
Wim

To quote or not to quote


Pro Deo 3D fanaat
Big Red - meester
Weistek WT150 - meester
SketchUp Pro
AutoCad (LT)
3DWim op thingiverse
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 990
Lid geworden op: 25/09/22, 16:57
Locatie: Gendringen
Netherlands

#6

Bericht door Rob52 »

Ik heb destijds ook zo'n ronde part cooler erop gehad en dat werkte prima. Maar als ik naar de foto kijk dan lijken de geprinte draden rond te zijn. En rond wil zeggen dat de afstand nozzle - printbed te groot is. De streep/draad moet platter zijn om aangedrukt te worden op het printbed en daar lijkt het nu niet op.
TwoTrees Sapphire Plus - Anycubic Deltaprinter
Gebruikersavatar
PrintEngineer
Berichten: 761
Lid geworden op: 16/01/23, 12:38
Netherlands

#7

Bericht door PrintEngineer »

Dat het heatbed goed level staat is nog geen garantie dat het goed gaat. Ook je extruder moet goed gekalibreerd zijn, want bij under extrusion, dus als er te weinig materiaal op de plaat wordt gelegd, ontstaat een slechte eerste laag. En de eerste laag is altijd dikker dan de daarop volgende lagen, tenzij je er zelf voor kiest om de eerste laag ook op bijvoorbeeld 0.15 mm te printen. In dat geval gaat het zeker heel snel fout. En nog een fout gevoelig onderdeel is de gebruikte nozzel. Als je regelmatig nozzels wisselt moet je steeds de instellingen voor de nozzel in je slicer aanpassen naar de toegepaste diameter. Dus als je van 0.2 mm naar 0.4 mm gaat en vergeet dit aan te geven in je slicer komt er ook maar half zoveel filament uit dan er nodig is om een goede eerste laag te kunnen leggen. En nozzels zijn gevoelig voor verstopping als je (per ongeluk?) met een te hoge temperatuur hebt geprint en het materiaal door oververhitting in de nozzel is verbrand. Dus er zijn veel zaken waar het aan kan liggen die je stap voor stap zou kunnen nalopen
Tja ik weet niet waarom, maar ik heb iets met Orcabot printers
Gebruikersavatar
Wim62
Berichten: 805
Lid geworden op: 25/09/22, 17:12
Locatie: Arnhem
Netherlands

#8

Bericht door Wim62 »

In het verleden hebt ik een Anet A6 gehad , en daar printe ik op een spiegel van 200x200x1.75mm . Want een spiegel is 100% vlak .
Ik had ook een borosilicaat glasplaat maar die was niet vlak .
En later hebt ik nog een Fr4 PCB plaat gehad van een forum lid hier , het mooie van die laatste plaat is dat je deze een beetje kunt opruwen met fijn schuurpapier .
Als extra hechting bij een printplaat gebruikte ik 3Dlac , pritt lijm of verdunde houtlijm .
En je moet zorgen da het bed goed level is . en de partkoeling op ongeveer 30% , PETG moet ook droog zijn .

En ik zie dat je er een ronde partkoeling ring op hebt zitten , die zou ik eraf halen , want die luchtstromen werken tegen elkaar in en komen niet ten goede van de print . gewoon de orginale partkoeler mond voldoet het beste uit mijn ervaring .
Met vriendelijke groet
Wim

Prusa mk4S
Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 1 gast